Discussie forum over de Meteobridge / Meteohub. Voor vragen, specificaties, ervaringen etc..
Door jwruitenberg
Goedenavond,

Het is via de Meteobridge mogelijk om het gemiddelde van de wind te krijgen tot maximaal 60 minuten (avg60).
Is het ook mogelijk om het daggemiddelde van de windsnelheid te krijgen? Als ik wind0avgwind-davg=kmh pak dan gebeurt er bar weinig.
En weet iemand wat bij de Vantage Pro de periode is van wind0avgwind?

Hartelijke groet,

Jan Willem
Door RichardH
Dag Jan Willem,

In de documentatie staat:
wind0avgwind: average windspeed in m/s (time used for average depends on station)

Die opmerking suggereert dat je er geen selector zoals '-davg' achter kan gebruiken.
Kijk een wat je terugkrijgt zonder die selector. Je zal met wind0wind aan de gang moeten lijkt mij.

Groeten,
Richard
Door Ws Heinenoord
Ik heb onderstaande testfile geschreven voor m'n MB:

wind0avgwind-act: [wind0avgwind-act=kmh.1:---]
wind0avgwind-havg: [wind0avgwind-havg=kmh.1:---]
wind0avgwind-davg: [wind0avgwind-davg=kmh.1:---]
wind0avgwind-mavg: [wind0avgwind-mavg=kmh.1:---]
wind0avgwind-yavg: [wind0avgwind-yavg=kmh.1:---]
wind0avgwind-aavg: [wind0avgwind-aavg=kmh.1:---]
wind0wind-act: [wind0wind-act=kmh.1:---]
wind0wind-havg: [wind0wind-havg=kmh.1:---]
wind0wind-davg: [wind0wind-davg=kmh.1:---]
wind0wind-mavg: [wind0wind-mavg=kmh.1:---]
wind0wind-yavg: [wind0wind-yavg=kmh.1:---]
wind0wind-aavg: [wind0wind-aavg=kmh.1:---]

wind0avgwind en wind0wind leveren dezelfde getallen voor dezelfde periode. Alleen het all-time resultaat verschilt iets. Toen een jaarexport van uurwaarden naar Excel gemaakt van wind0wind-avg.1 en wind0avgwind-avg.1 en de gemiddelden voor dag, maand en jaar berekend. Dat komt aardig overeen als je de exportdata van m/s naar km/u omrekent.
Probeer het eens met de eigen data. Benieuwd wat je vindt.
Door Ws Heinenoord
Ik ben er nog wat verder ingedoken en heb met php de data voor alle mogelijke windparameters van zoveel Meteobridge als Weatherlink naast elkaar gezet. Weatherlink krijgt de data via een envoy die hetzelfde ISS signaal als de MB ontvangt. Het was even puzzelen om beide op dezelfde minuut te laten rapporteren. Hieronder zo'n moment opname van de middag dat storm Conall in het noorden passeerde.
Afbeelding
Screenshot 2024-11-27 174154.png
Screenshot 2024-11-27 174154.png (106.1 KiB) 548 keer bekeken
Dat de actuele windsnelheid nogal verschilt tussen MB en Weatherlink verbaast mij niet, maar wel dat de gemiddelden over 1 en 2 minuten verschillen.
Al gravende in de upload definities, zag ik dat HWA in de meteobridge route als actuele windsnelheid het maximum over de laatste twee minuten opvraagt, terwijl bij Weatherlink gewoon de momentane ("windSpeed") wordt opgevraagd.
Ook is er duidelijk verschil in Weatherlink voor "wind10Avg" en "windAvg10", terwijl dat toch in beide gevallen een gemiddelde over dezelfde 10 minuten zou moeten zijn.
Weatherlink rapporteert "hiWindSpeed" als een maximum, dit blijkt het maximum sinds 00:00 ur te zijn. Meteobridge heeft hier "wind0wind_dmax" voor, maar komt ook hier dus met een duidelijke andere waarde.
De verschillen tussen MB en WL zijn ook groot bij de maxima voor 1, 2 5 en 10 minuten.
Tenslotte nog iets merkwaardigs voor de meteobridge parameters. er zijn twee "tags" voor windgemiddelden beschikbaar: "wind0wind" en "wind0avgwind". Aan beide kan je "avg" selector hangen voor 1, 2, 5 of 10 minuten.
Rekenkundig is een gemiddelde van een aantal gemiddelden hetzelfde als het gemiddelde van de individuele data in die periode. Maar Meteobridge komt daar toch met andere waarden. Ik kan dat alleen verklaren als de MB in een of meerder minuutblokken een aantal samples mist. Of parameters als "wind0avgwind_avg5" vallen in de categorie waarvoor de Meteobridge Wiki aangeeft: "All other selectors do not report useful data".

Kortom, meten is weten als je weet wat je meet. En dat blijft dus een grote vraag bij windsnelheid in m'n achtertuin.