Iedere deelnemer kan hier een 'eigen' topic openen om de opstelling van het eigen weerstation te tonen.
Gebruikersavatar
Door arjang
#73911
Hallo allemaal,
Dit is voor mij allemaal heel nieuw en heb hier geen ervaring mee.
Ik heb een weerstation (Bresser 7in1) gekocht en wil deze op een aluminium buis (2m lang, zodat deze ruim boven de nok uitkomst) aan de schoorsteen bevestigingen.
Nu alleen de vraag, hoe gevoelig is dit voor bliksem inslag en kan ik dat voorkomen?
Heeft iemand een antwoord? Of kan ik beter een kunstof buis gebruiken?

Alvast bedankt.

ArjanG
Ridderkerk-Drievliet
#73920
Arjan,

Terechte vragen, maar 2 andere vragen zijn misschien minstens zo belangrijk:
1) is de schoorsteen actief in gebruik als gas-/rook-afvoer o.i.d.?
Als dat geldt, dan lijkt me bevestiging van de mast-met-sensor een minder goed idee, vanwege de invloed van rook&gas, zowel op de constructie als op de meting.
2) is de schoorsteen zo stevig gebouwd dat hij de belasting kan weerstaan van een aangeklemde zwiepende 2m-mast + sensorkop bij een grote windlast (zoals de recente stormen)?
#73923
De schoorsteen wordt niet meer gebruikt, die was voor ventilatie doeleinde.
Hiervoor heb ik een nieuw mechanische ventilatie gemaakt welke niet op deze schoorsteen is aangesloten.

Schoorsteen lijkt mij vrij robuust (90x90), wandikte ongeveer 10 cm en goed onderhouden.
Komen er zoveel krachten op te staan van alleen een weerstationnetje?
Ik heb er naar gegoogeld maar niet echt iets over kunnen vinden.
Voor de duidelijkheid, het weerstation komt maar 1 meter boven de schoorsteen uit, de andere helft van de stang zal tegen de schoorsteen komen.