Iedere deelnemer kan hier een 'eigen' topic openen om de opstelling van het eigen weerstation te tonen.
Door AenG
#21928
In deze nieuwe rubriek (opstelling weerstation deelnemers) een beschrijving van het weersation “Boskamp”.

Op de eerste foto is de “weerkamer” te zien. De pc onder het bureau wordt gebruikt voor de dagelijkse werkzaamheden. Op de pc links staat de eumetcast programmatuur voor ontvangst van weersatellieten. Ook is de wowza server erop geïnstalleerd die de streaming van de HD beelden voor zijn rekening neemt.
Verder is de Davis VP2 console te zien. Rechts daarvan de 30”monitor met daaronder een KVM-switch zodat ik kan switchen tussen de twee pc’s.


Bijlagen
weerkamer.jpg
weerkamer.jpg (50.72 KiB) 6085 keer bekeken
Door AenG
#21929
Op deze foto is de kast met alle netwerkapparatuur te zien. Rechtsboven de Davis Envoy die alle weerdata doorgeeft naar de meteohub. Boven op de kast een UPS die bij een stroomuitval alle apparatuur nog 60 min van stroom voorziet. In de kast van boven naar beneden een patchpanel, een 24 poort switch, de router, een NAS. Het kleine platte kastje is de Meteohub. Daar bovenop staat een temperatuurmeter om de temperaturen in de kast te monitoren.
De kast is verder voorzien van een mechanische ventilatie en brandmelder.

Bijlagen
patchkast.jpg
patchkast.jpg (86.26 KiB) 6085 keer bekeken
Door AenG
#21930
Boven op het dak van de garage staat de schotel die oa. gebruikt wordt voor Eumetcast ontvangst. De weercam heeft een beschutte plek gekregen onder het dak.

Bijlagen
schotel___weercam.jpg
schotel___weercam.jpg (90 KiB) 6085 keer bekeken
Door AenG
#21931
De windmeter op een hoogte van 10 meter. De mast had ik toevallig nog in de tuin staan uit mijn tijd als zendamateur.

Bijlagen
windmeter.jpg
windmeter.jpg (56.85 KiB) 6085 keer bekeken
Door AenG
#21932
Helemaal boven de Davis weerhut waarin een microfoon geïnstalleerd is voor live geluiden uit Boskamp. Daaronder de Axis HD camera in een speciale verwarmde buitenbehuizing. De beelden op de startpagina komen van deze camera.

Bijlagen
microfoon.jpg
microfoon.jpg (105.88 KiB) 6085 keer bekeken
Door AenG
#21933
Voor metingen op lage hoogte is een speciale constructie bedacht. Dit is allemaal nog in een experimenteel stadium, dus de data is nog niet beschikbaar.

Bijlagen
temp_meter.jpg
temp_meter.jpg (81.08 KiB) 6085 keer bekeken
Door Luc
#21940
Mooie opstelling. Je bent duidelijk professioneel met je hobby bezig ;) Ik denk dat veel weeramateurs jaloers zijn op je opstelling en apparatuur.

Aan welke kant van de mast zit je regenmeter? Heb je rekening gehouden met de windrichting?

De regen komt in Nederland vaak vanuit het zuidwesten. Als je de regenmeter dan aan de noordoost kant van de mast hebt bevestigd, dan is de kans het grootst dat je een afwijking krijgt in je neerslagsom, omdat de mast dan de neerslag kan 'tegenhouden'.

Gr,
Luc
Door petergroeneveld
#21943
Geert je bent zoals Luc al zei erg professioneel bezig, ziet er perfect uit allemaal.
In het begin had ik ook mijn VP2 Plus aan een mast (die uit één buis van 4cm diameter bestond) hangen die naar boven doorliep met daar bovenin de windmeter en had toen last van schaduw werking door die buis.

Door de schaduw gaven de UV en solar sensoren destijds zeker een kwartier veel te lage waarden aan. Je kon dit met name aan de grafieken zien die een dip vertoonden tijdens de schaduw werking van zeker een kwartier. Heb jij hier geen last van omdat je mast uit een aantal buizen bestaat? Later heb ik de windmeter op een aparte mast geplaatst.

Peter.