Iedere deelnemer kan hier een 'eigen' topic openen om de opstelling van het eigen weerstation te tonen.
Door dibasta
#34495
Dag weer liefhebbers,

Ik zat eigenlijk met een vraagje, moet nu je sensor/weerhut pal in de zon hangen of moet je deze nu juist in de schaduw plaatsen, volgens mij hangt de één zijn sensor/weerhut in de zon en de ander in de schaduw.
Soms zul je ongetwijfeld geen keuze hebben, maar ben benieuwd wat nu de Officiële methode is.

gr,
Peter.
Door JPC
#34496
Je weerhut behoort in de zon te staan. De hut zorgt eigenlijk voor een schaduw plekje in de zon. Je moet de temperatuur van de lucht meten. De zon mag de sensor dus niet opwarmen. Vandaar dat de sensor zich in een actief of passief geventileerde hut bevindt.
Door hanszzz
#34498
hey peter soms kan het voorkomen dat je een beetje een ongustige tuin hebt zoals hier ik heb rondom een schutting staan met groen op 1.80 mtr als ik mijn zaakje op 1.50 meter zet word mijn hut net echt goed geventileerd
dus ik heb mijn sensorhut op 2.00 mtr staan op het klompehokje boven de nok uit waar de wind er mooi omheen kan blazen
met de metingen scheelt het 3 graden vol in de zon.

grt hans
Door dibasta
#34499
Ik heb zo'n davis hut, maar zodra daar de zon op komt, lijkt het wel een speer, temperatuur schiet omhoog, ook met een eigen gemaakte weerhut is dat het geval.

Nu staat hij niet in de volle zon, het is zo dat hij in de ochtend de zon heeft, daarna pas om een uur of zes, staat hij weer in de zon. zijn deze metingen/waarde's dat wel goed??
Of moet ik dus wel de hut in de volle zon zetten, hij is wel geventileerd, mijn eigen gemaakte weerhut
Bijlagen
weerhut-8241d79bca9c1c7b6e70e97f6278f3db.jpg
weerhut-8241d79bca9c1c7b6e70e97f6278f3db.jpg (73.42 KiB) 2857 keer bekeken
Door kees ws middelburg
#34500
Ik zou om te beginen toch boven de schuting uit proberen te komen,al dan niet met actieve ventilatie.
Zo hangt de weerhut wel erg beschut.
Weet niet hoe de davis hut hangt,maar als die ook zo ongeveer hangt zou ik die ook verhogen.
De meeting tussen de 1.50 mtr en de 2 mtr hebben weinig tot geen verschil.


grt Kees ws mdl
Door dibasta
#34501
kees ws middelburg schrijft:
Ik zou om te beginen toch boven de schuting uit proberen te komen,al dan niet met actieve ventilatie.
Zo hangt de weerhut wel erg beschut.
Weet niet hoe de davis hut hangt,maar als die ook zo ongeveer hangt zou ik die ook verhogen.
De meeting tussen de 1.50 mtr en de 2 mtr hebben weinig tot geen verschil.


grt Kees ws mdl


Oke Kees,

Dan ga ik deze idd maar hoger hangen, hij is wel actief geventileerd, maar zou het veel verschil uitmaken denk je? als ik deze weerhut op 2 M zet?? hij is dan wel boven de schutting uit dan ja maar staat dan wel in de felle zon !

ga aankomende week maar even experimenteren.

gr,
Peter.
Door kees ws middelburg
#34512
Het zal zeker uitmaken dat hij vol in de zon komt te hangen,maar heeft dan wel een betere lucht doorstroming.
Je meet dan wel de lucht temperatuur zoals JPC ookal vermelde.

grt kees ws mdl
Door hanszzz
#34591
en peter al wat kunnen meten met dit mooie weer in de felle zon
na wat proefen hier in de schotelhut heb ik mijn sensorvoeler naar het oosten gericht om het gewenste reseltaat te krijgen.
andere richtingen liep de temp te hoog op in de passieve hut maar zal met een geventileerde weinig uitmaken denk ik.

grt hans
Door dibasta
#34592
Ik heb de sensorhut hoger geplaatst,nu boven de schuttingen uit, op zo'n 2.25 meter, en gewoon in de felle zon staan. Ook zit er een ventilatortje( van een PC) bovenin,en ik moet zeggen dat wanneer de zon erop staat de temperatuur wel snel oploopt maar veel minder snel toen ik de weerhut van Davis had, die had ik toen ook op deze hoogte staan.

Lang verhaal kort te maken: zoals het nu is vind ik het prima zo.

Gr,
Peter.
Bijlagen
Sensorhut.jpg
Sensorhut.jpg (85.86 KiB) 2857 keer bekeken
Door hanszzz
#34594
haha zo`n beetje zelfde schoteltjes peter.;)
Bijlagen
DSCN1539.JPG
DSCN1539.JPG (128.16 KiB) 2857 keer bekeken