Iedere deelnemer kan hier een 'eigen' topic openen om de opstelling van het eigen weerstation te tonen.
Door dibasta
#34595
Het moet niet gekker worden nu!! was jij dat midden in de nacht bij ons in de tuin???
en maar foto's nemen van de schotelhut!!! :laugh: :laugh: :laugh:

Ontopic: dit lijkt idd heel heel veel op elkaar :laugh:

Gr,
Peter.
Door hanszzz
#34596
:laugh: ontopic

heb 1 schoteltje meer zie ik :P schoteltjes dia van 17cm aleen ik heb de randen ernog onweg geknipt kan daar geen water in blijven staan tis maar een tip peter.

grt hans;)
Door dibasta
#34597
Hans,

Klopt als een bus, toen ik dit gespoten had en alles klaar was kwam ik erachter dat de randen ernog af hadden gekund!!!:blush:

Tot nu toe heb ik ze laten zitten, ik weet ook niet als dat enige invloed kan hebben op de temperatuur, mocht dat invloed hebben ben ik de eerste die de randen er alsnog vanaf gaat halen!

De diameter van de schotels bij mij zijn 24cm.

Gr,
Peter.
Door jeroenzwart
#34630
Peter,

Denk dat je opstelling zo beter is. Het wel of niet beschut staan is een belangrijke factor, maar dat heeft niet alleen te maken met of wind gemakkelijk je weerhut kan bereiken. Als de weerhut dicht bij een donker vlak staat (gemetselde muur, donkere schutting, e.d.) kan de zon die op dat vlak schijnt heel veel roet in het eten gooien: de muur of schutting warmt in de zon heel snel op, waardoor er een opwaardse warme luchtstroom langs dat vlak ontstaat. Indien je weerhut dicht langs dat vlak staat, zal deze (warme) luchtstroom dus langs je weerhut stromen en meet je een (veel) te hoge temperatuur.
Ik heb zelf een aparte sensor (met Davis weerhut) tegen de schutting in de achtertuin hangen. Deze krijgt nagenoeg geen directe zonneschijn en staat in een deel van de tuin die niet bepaald beschut te noemen is. Maar de andere zijde van de schutting staat op een zonnige dag gedurende vrijwel de hele dag wel in de zon te bakken. Dat levert op windstille dagen een te hoge temperatuur op van 3 a 4 graden! Dus niet bepaald een factor die je kunt verwaarlozen en die je dus zeker niet moet onderschatten! Succes verder met je metingen.

Groet, Jeroen
Door dibasta
#34640
jeroenzwart schrijft:
Peter,

Denk dat je opstelling zo beter is. Het wel of niet beschut staan is een belangrijke factor, maar dat heeft niet alleen te maken met of wind gemakkelijk je weerhut kan bereiken. Als de weerhut dicht bij een donker vlak staat (gemetselde muur, donkere schutting, e.d.) kan de zon die op dat vlak schijnt heel veel roet in het eten gooien: de muur of schutting warmt in de zon heel snel op, waardoor er een opwaardse warme luchtstroom langs dat vlak ontstaat. Indien je weerhut dicht langs dat vlak staat, zal deze (warme) luchtstroom dus langs je weerhut stromen en meet je een (veel) te hoge temperatuur.
Ik heb zelf een aparte sensor (met Davis weerhut) tegen de schutting in de achtertuin hangen. Deze krijgt nagenoeg geen directe zonneschijn en staat in een deel van de tuin die niet bepaald beschut te noemen is. Maar de andere zijde van de schutting staat op een zonnige dag gedurende vrijwel de hele dag wel in de zon te bakken. Dat levert op windstille dagen een te hoge temperatuur op van 3 a 4 graden! Dus niet bepaald een factor die je kunt verwaarlozen en die je dus zeker niet moet onderschatten! Succes verder met je metingen.

Groet, Jeroen


Hallo Jeroen,

Bedankt voor advies.

Ik denk dat jij er op doelt, dat ik mijn sensorhut te dicht bij de schutting heb staan? zodat hij zeg maar de luchtstroom oppakt van de schutting omdat de warmte uiteindelijk naar boven trekt.

daar kon je nog wel eens gelijk in hebben, ik denk dus ook om de balk waaraan hij nu hangt te vervangen door een allu. buis die ik nog heb liggen, en dan de hut, weg te draaien van de schutting, zou dat nog eventuele invloed hebben??

Gr,
Peter.