Iedere deelnemer kan hier een 'eigen' topic openen om de opstelling van het eigen weerstation te tonen.
Door transalp
#47587
Heb sinds kort in mijn achtertuin een weerhut staan. De sensor die hier in zit, zit op precies 1,5 meter boven de grond. Helaas niet boven een grasveldje, zoals hoort maar deels boven de aarde en deels boven bestrating. Is helaas niet anders, was geen andere plaats te vinden in de tuin. Op deze plaats staat hij nu pak hem beet drie a vier meter van het huis en een meter of 1,5 van de houten schuur.

Maar nu moet ik het volgende onderdeel gaan plaatsen en dat is de windmeter. Deze moet op het platte dak komen. Alles wordt draadloos geplaatst. Heb in de hoek zuid-west-noord hoek geen hogere bebouwing, alles is lager en voorzien van platte daken. In de noord-oost-zuid hoek staan huizen die wel is waar iets lager zijn, maar voorzien van een punt dak.Nu is mijn vraag hoe hoog moet ik boven mijn dak uit gaan steken, en krijg ik geen last met eventueel bliksem inslag?
Door meteozwolle
#47588
plaats je windmeter op +/- 10 mtr hoogte. dit staat los van de kans op blikseminslag maar dan kan je jouw metingen vergelijken met de landelijke metingen die ook (voor zover ik weet) op 10 mtr hoogte worden gemeten
Door SpeedyGJ
#47590
Vergeet niet dat dit de totale hoogte is. Dus als je huis b.v 6 meter is komt er dan officeel 4 meter bij, laten we het op 5m houden gezien de buis ook nog vast moet ;)
Hoewel dit uiteraard onzin is om een 5 meter lange paal boven de daken te laten uitsteken zou 3 meter meer dan voldoende moeten zijn.
Dus haal een buis van 4 meter op, 2 muurbeugels en plaatsen maar :)
Qua bliksem zal het allemaal wel meevallen, ik had een 5m aan de schoorsteen hangen, nergens last van gehad :) op de pier waar het alleen maar open is (2km waddenzee in) hing een 6m buis waarvan 4 meter boven de daken uitkwam, ook hier nergens last van gehad.
Door transalp
#47622
SpeedyGJ had jij je windmeter op de pier geaard?

Ik denk dat ik voor het plaatsen van de pijp een satelietvoet haal, waar van die tegels opgelegd kunnen worden en dan de pijp daaraan vast maken. De pijp heb ik al in de schuur staan, is denk ik 2-2,5 meter lang. Mijn vader is bang dat als hij zover boven het dak uit steekt dat hij dan misschien een keertje oplicht;)
Door Mike
#47637
Dat lijkt me een mooie hoogte die 2 a 2,5 meter boven het dak uitsteken, zeker bij jou met een plat dak, ik denk zelfs dat dat nog beter is dan een schuin dak i.v.m de wind die dan langs het dak omhoog wordt gestuuwd, maar staar je niet blind op die 10 meter zeker niet als er verderop hogere objecten staan (huisen/bomen) want dan breekt dat ten alle tijden toch de wind.

Wat de blikem betreft, aarden is wel een idee, dat voorkomt het stuk gaan van je spullen als het onweert d.m.v hoge inductiespanning, een inslag is niet te voorkomen, wel kan je de boel zodaning beveiligen dat die zeer hoge spanning snel naar aarde wordt afgevoerd, dan moet je wel een aardpen de grond in slaan en een dikke (min 6mm) verbinding maken met je mast.
Binnen aarden aan de kachel ofzo is niet aan te raden, dan leid je de boel (lees inductiespanning) alleen maar naar je cv ketel en stoppenkast met al je app. die ertussen zit.

Maar ook hier denk ik dat vele hun windmeter niet hebben geaard omdat het aanleggen van die aardkabel niet zomaar even gedaan is.

Suc6 met het plaatsen van je windmeter, een mooi plekkie zou ik zeggen.

Mvg, Mike.