Iedere deelnemer kan hier een 'eigen' topic openen om de opstelling van het eigen weerstation te tonen.
Door jschoonh
#48242
Ik heb niet echt een weersite maar een site met weer erop. Ben aan deze site begonnen omdat bij huize koop in het buitenland hat vaak niet goed gaat. Dus leek het mij zinvol en leuk om onze ervaringen op het internet te zetten. Wij hebben een stukje grond in 2003 gekocht en daar is een Villa op gebouwd. Sinds 2010 wonen we er meer dan in Nederland.

Het weer heeft al lang mijn belangstelling, ik heb vroeger redelijk wat onder een hangglider gehangen. Dan is enige kennis van het weer zelfs noodzakelijk en bepaald je veiligheid. Misschien kennen sommige van jullie het boekje “eerst weten dan zweven” door de groep waar ik toen mee optrok al snel tot “eerst zweten en dan weven” omgedoopt.

Toen ik mij voorstelde op deze site was ik niet op de hoogte van de vele weeramateurs en de vele site die daar bij horen. Ik heb het wiel dus opnieuw uitgevonden. Wel grappig is dat je kan zien dat ik ook echt met een andere opbouw van het geheel ben gekomen. Ik vindt b.v dat de eerste weer pagina snel te lezen moet zijn en dat betekend een harmonisch geheel met alleen primaire informatie. Temp, luchtdruk, neerslag liefst met symbolen.

Ander verschil met de meeste hier dat ik werkelijk lowcost gewerkt heb. PC bestond reeds, software is gratis en de la Crosse ws 2357 kost rond de € 130,--

Mijn site staat al enige tijd bij de KPN geparkeerd, het nadeel daarvan is dat zij op de homesite geen enkel vorm van server scripting toestaan. Ik heb dus alleen HTML en de dingen die je aan de client kant kunt gebruiken bschikbaar.

De hardware:
Ik vind wireless te vaak problemen geven en mijn sensoren zijn moeilijk te bereiken, het huis heeft veel beton met bewapening. De anemometer en windrichting staan op het dak vast aan een stuk rioolpijp van 40 mm daarin betonijzer en beton. Stijver en goedkoper kon ik niet verzinnen. Met een gemodificeerde kabelaansluiting (FTP kabel) van ongeveer 17 mtr aangesloten op de hygro / thermometer. Deze hangt op de enige plek aan het huis waar altijd schaduw is. Hier is ook de neerslagmeter op aan gesloten die op de balkon reling staat ongeveer 4 meter uit de gevel.
De hygro / thermometer kan wireless met het station communiceren maar ik heb hem via een kabel aangesloten de communicatie gebeurt dan met kleinere intervallen. Alles wordt door een netvoeding van spanning voorzien, de batterijen worden hierdoor alleen als noodstroom voorziening gebruikt. Een kaartje van € 12,-- met een seriële poort in de PC die communicatie met het station doet.

De software:
Ik vond de standaard geleverde HeavyWeather software te beperkt en ben al snel begonnen met WUHU. Gratis, snel, en gebruikt bijna niets van de computer “trekt” elke paar seconden de data uit het station. WUHU draait bij mij als systeem proces en doet elke 5 minuten een upload naar wunderground en via stuurt via FTP de tabel met actuele, uur-data, dagelijkse-data en extremen zoals hoogste en laagste temperatuur, neerslag, enz naar mijn eigen weerpagina.
GraphWeather software gebruik ik om de plaatjes op mijn site te FTP’en en de grafieken. GraphWeather gebruikt de elke 5 minuten opgeslagen data van WUHU.

[img]http://home.planet.nl/~jschoonh/fotoos/weerstation1.jpg[/img]
Het bureautlje met PC en station
[img]http://home.planet.nl/~jschoonh/fotoos/weerstation3.jpg[/img]
Close-up van de regen meter en het station
[img]http://home.planet.nl/~jschoonh/fotoos/kachel8.jpg[/img]
Op het hoekje zie je nog net de regenmeter
[img]http://home.planet.nl/~jschoonh/fotoos/weerstation2.jpg[/img]
Hier de hygro / thermometer en de anemometer en windrichting op het dak
[img]http://home.planet.nl/~jschoonh/fotoos/huis2.jpg[/img]
Onder de luifel bij de voordeur is nooit zon en daar hangt nu de hygro / thermometer
Hier de pagina met Tabulaire data (even scrolen)
en hier de pagina met grafieken
Bijlagen
bureautje.jpg
bureautje.jpg (101.99 KiB) 6736 keer bekeken
Door jschoonh
#51604
Ik ben flink aan het hobbyen geweest en hier een omschrijving van het resultaat. Is wel een beetje veel tekst geworden.

(Een oude laptop is nu in gebruik als "Meteohub")

De upload naar Wunderground en de upload naar mijn eigen site + de WUHU software die elke paar seconden data wegschrijft, + een eigen C programmaatje dat een A/D converter uit leest i.v.m de Globale straling metingen en GraphWeather software die de data omzet in statistieke en grafiekjes en die regelmatig wegschrijft naar mijn site.

Het werd een beetje veel voor mijn oude desktop PC die we bovendien gebruiken om te skypen en het internet op te gaan..

In eerste instantie geprobeerd om een oeroud toshiba laptop te gebruiken en die als een soort Meteohub in te richten. Memory voor een paar Euro gekocht, maar het hielp niet. Het geheel was niet vooruit te branden. Het ding was dan ook specifiek voor Windows 95/98 en later met moeite voor NT gebruikt. Met een uitgeklede XP en de rest van de programmaas erbij bleek de memory voldoende maar de processor kon het niet goed aan.

Ik heb nu een afgedankte maar nieuwere toshiba laptop van mijn schoonzoon gekregen en dat werkt fantastisch!. Eerst alles uit Windows XP gesloopt wat ik niet nodig had zodat er maar 13 processen overbleven. Alle plug en pray’s, auto updates, protocol herkenning, enz. verwijderd en op een 500MB laptop heb ik nu alles razendsnel draaien. Er was voldoende ruimte om een firewall en virus scanner te installeren. Later ook de spooler en audio weer geactiveerd, Hij gebruikt nu met alles actief iets onder de 300MB werkt 24 uur per dag en bij net-spanning uitval heeft de laptop ook nog een goede accu.

Als de elektriciteit weg is (gebeurt regelmatig hier in Turkije) werkt mijn internet modem niet(best wel logisch. Daarom heb ik, via de standaard aanwezige schedulers in XP, en een beetje WMI in een batch bestand, ingesteld dat na 5 minuten spanningsuitval, alle programmaas afgesloten worden en de laptop in slaapstand gaat. Hierdoor kan hij heeeel lang zonder elektriciteit.
Als de spanning terug komt wordt de laptop wakker door een andere scheduled task en start alles weer op. Wuhu haalt de "verloren" history uit het weerstation en upload dat alsnog naar wunderground en die data wordt lokaal gebruikt om grafieken te maken.

De eerste paar dagen ervaring zijn geweldig en het geheel verbruikt weinig elektriciteit doordat het scherm donker blijft en er niet veel periferie is die energie verbruikt. Het geheel hangt met een paar beugels aan mijn bureautje zodat alles uit het zicht is maar wel onder handbereik. Via shares kan ik met mijn gewone desktop PC bij de data zodat ik (als ik dat wil) WUHU op mijn PC als een soort client mee kan draaien evenals GraphWeather. Uiteraard is remote desktop beschikbaar zodat ik onder normale omstandigheden de laptop niet uit zijn beugels hoef te halen als ik iets moet doen.
Voor een snelle controle of alles goed werkt, is een webpagina op de laptop actief en die kan ik op mijn desktop PC opvragen. Die pagina wordt elke minuut ververst.

Alle data wordt nu lokaal op de laptop weggeschreven waarbij ik zorg dat de historische bestanden nooit groter worden dan 1 week. Daarvoor gebruik ik ook weer een scheduler die op elke maandag ochtend zorgt dat de historische bestanden hernoemd worden en dan nieuwe historische bestanden aanmaakt. Elke ochtend draait er een andere scheduler die voor back-up zorgt naar een soort Nas die in het netwerkje hangt. Hierdoor ben ik theoretisch instaat om de data altijd te repareren als er iets mis gaat. Doordat de bestanden relatief klein zijn (één week) is de kans dat zij beschadigen klein. Maar als er een reparatie moet gebeuren is het door hun grote ook eenvoudiger.

Omdat ik nu voldoende rekenruimte heb, ben ik nog wat extra aan het hobbyen geweest. Op mijn site wordt nu de achtergrond op de eerste weerpagina in de scroll-bare tabel automatisch aangepast aan dag / nacht. De achtergrond laat een aantal weer omstandigheden zien. Onbewolkt, lichtbewolkt, halfbewolkt, bewolkt, regen en onweer. Ik heb ook nog de zon maan gegeven aan deze tabel toegevoegd.
Op de eerste dag van de maand worden de barcharts op mijn site aangepast aan de nieuwe maand. Het enige wat nog niet automatisch werkt zijn de vermelding en achtergrond zoals lichtbewolkt of halfbewolkt, het vermelde weertype en het aantal KM zicht. Wel heb ik hier voor een hulpprogje op mijn normale desktop pc die, als hij opstart om deze gegevens vraagt en dan de template binnen WUHU aanpast.

Samengevat heb ik nu het volgende draaien.
Weerstation van la Crosse (ws2355), WUHU software (gratis) om de gegevens uit het weerstation op te halen en dan weg te schrijven naar Wunderground.
Via WUHU wordt elke 5 minuten een weertabel naar mijn site geupload. Ik doe dat via de template en FTP mogelijkheden van WUHU zelf. In deze tabel vindt je actuele gegevens, hoog laag gegevens van het laatste uur en hetzelfde van de huidige dag. Ook de extremen van het huidig jaar zet WUHU daarin.
WUHU start ook elke 5 minuten een zelf geschreven C progje, om de gegevens uit een A/D converter te lezen en deze weg te schrijven. De A/D converter is een deel van mijn eigenbouw pyranometer.

Met GraphWeather software (gratis) maak ik 24uurs, 48uurs, huidige maand en vorige maand grafieken. Deze grafieken geven o.a. temperatuur, warmte index, condens temperatuur, barometer, neerslag en globale warmte straling. Ook de bar charts met neerslag en de min / max temperaturen komen uit GraphWeather. Verder de statistieken, de zon en maan gegevens + een kaartje waar life de daglicht zone op verschuift.

Alles werkt op een oude Toshiba laptop die dichtgeklapt aan de zijkant van mij bureau hangt. Door de standaard stand-by opties kan de laptop ruim 3 dagen zonder netspanning (in slaap stand) en wordt zelf weer wakker als de spanning terug komt. Ik kan de laptop bedienen met remote desktop.

Als jullie meer willen weten dan hoor ik het.

Jaap
Door AenG
#56542
jschoonh schrijft:
de fotoos zijn zijn URL's die naar mijn oude site staan. Alles is verhuist naar antagonist sinds jan. 2013 site heet www.schooot.nl het weer is te vinden www.schooot.nl/php/weer.php


Prima keuze. Ik ben ook zeer tevreden over deze provider.
Ze bieden zelfs een abo voor onbeperkt opslagruimte en dataverkeer. De standaard ruimte van 3 Gb was voor mij te krap door mijn webcammovies. Elke maand komt er 1.5Gb aan data bij waardoor ik nu al 12Gb in gebruik neem. Daarom heb ik mijn abo omgezet naar Unlimited.

Ik heb een unlimited abo en dat zullen ze weten ook. Die HD daar in die server zal ik wel even volpompen:) .

Gr. Geert
Door jschoonh
#56554
Jaa was een goed advies en ik ben ook dik tevreden. Ik betaal minder en heb veel meer. Mijn data hoeveelheden zijn gering, ongeveer 3 kb per 2 minuten. Maar wat bij mij echt opvalt is dat de PHP scripts die ik geschreven heb en daarna lokaal getest heb op een PC, langzamer draaien dan bij Antagonist op de server. Mooie backup mogelijkheden veel tools onbeperkt aantal sub-domains, mailadressen. Bijkomend voordeel voor mij was dat ik weer met E-mail clients kan werken. Bij plannet kon ik alleen webmail gebruiken.
Heb je b.v de forcast gezien die ik met PHP uit wunderground pluk en het is legaal als je data aanlevert.
Geweldige plek om je site te parkeren.