Iedere deelnemer kan hier een 'eigen' topic openen om de opstelling van het eigen weerstation te tonen.
Door AenG
#50752
Heb je ook nog een foto richting achterkant tuin?

Ik zou de regenmeter in ieder geval niet op het dak plaatsen ivm onderhoud.

Misschien is er een mogelijkheid achterin de tuin?
Door nolversteeg
#50753
Hallo Geert,

Achterin de tuin is waar je op de laatste foto tegenaan kijkt, en op het dak voor onderhoud is geen probleem , ik kan er van 2 kanten bij via 2 dakraamen van 1*1 mtr.


gr Nol
Bijlagen
tn_IMG_4170.JPG
tn_IMG_4170.JPG (44.11 KiB) 5405 keer bekeken
Door verhaar.riepe
#50754
Hallo Nol,


Ja dan zou ik eens kijken op het dak hoe het daar gaat.

Ik ga zelf ook een Davis kopen over 2 weken en wil deze ook op het dak gaan plaatsen.

Volgens Dick zou het niet uitmaken.

Zit hier ook wel een beetje mee, want dat betekend dat de temp. meter ook op het dak moet.

Ja kan hem wel los koppelen van de unit maar dan krijg ik een transponder die maar met o,5 graden gaat en dat wil ik niet.
Dus het is het een of het ander.

Gaat dit wel met jouw regen meter dan?


m.v.g.
René
Door nolversteeg
#50757
Hoi Rene,

Even offtopic, maar ik heb 4 IIS stations die met de envoy8x communiceren.

en daarbij een bak zelfgeschreven programma/software.

gr Nol
Door verhaar.riepe
#50758
Hallo Nol,


Ok, nee dan heb je daar geen last van.

Dan zou ik toch even op het dak proberen.
En misschien de meter hoog hangen zodat je ook geen draaiwind hebt van je dak.

Kijk dit eens een poosje aan, en vergelijk met buurt stations.

Dan kan je altijd nog iets anders verzinnen.

Maar denk dat dit wel je beste oplossing zal zijn.


gr
René
Door AenG
#50761
Het KNMI meet de neerslag zo laag mogelijk, maar die hebben dan ook een ideale opstelling (midden in het open veld).

Er zijn maar weinig weeramateurs met een weiland achter het huis, dus moeten wij het doen met een tuin omgeven door schuttingen en bebouwing. De opstelling zoals jij die nu hebt komt volgens mij ook het meeste voor bij weeramateurs.

Ik heb dit probleem proberen op te lossen door de regenmeter zo vrij mogelijk te monteren van obstakels waardoor ik nu op 2 meter hoogte meet.

Door de neerslagmeter op zo’n 12 meter hoogte te monteren krijg je een ander meetbeeld. Ik sluit mij dan ook aan bij het advies van Tuinmantom.
Door nolversteeg
#50763
OK Heren,

Ik ga het een en ander uitproberen, een optimale plaats heb ik denk ik wel, alleen de vraag is of ik optimaal meet , ik ga de regnmeter van de oregon aanpassen , of 6 tientjes uitgeven voor een losse regenmeter van Davis, en die op de schoorsteen zetten, dan weten we het na een paar regenbuitjes ook. wel een voordeel van de envoy8x je kan er alle kanten mee op als je het programmeren onder de knie hebt.

Hartelijk dank
Nol
meteoeersel.nl
Door Ws Brielle
#50770
Je kunt de kabels van de onderdelen van het weerstation naar het ISS verlengen. Er staat op de site van Davis een richtlijn met de maximale verlenging, maar deze liggen vrij hoog (30-50 meter o.i.d.)
Je kunt een kant en klare telefoonkabel kopen met RJ11 stekkers of gewoon de kabel van bijvoorbeeld je temp/hum sensor doorknippen en verlengen met UTP kabel.
De temp/hump kabel is 6-aderig. UTP kabel met stijve kern is weersbestendig.


verhaar.riepe schrijft:
Hallo Nol,


Ja dan zou ik eens kijken op het dak hoe het daar gaat.

Ik ga zelf ook een Davis kopen over 2 weken en wil deze ook op het dak gaan plaatsen.

Volgens Dick zou het niet uitmaken.

Zit hier ook wel een beetje mee, want dat betekend dat de temp. meter ook op het dak moet.

Ja kan hem wel los koppelen van de unit maar dan krijg ik een transponder die maar met o,5 graden gaat en dat wil ik niet.
Dus het is het een of het ander.

Gaat dit wel met jouw regen meter dan?


m.v.g.
René
Door Luc
#50772
Nol,

Als je vanuit het raam makkelijk bij de regenmeter kunt komen, dan kun je daar wellicht een goedkope, zelf te legen huis, tuin en keuken regenmeter plaatsen. En eenzelfde type naast de Davis.

Je kunt dan eerst bij verschillende regensituaties vergelijken. Bijvoorbeeld bij lichte neerslag, zware buien en harde wind. Je krijgt dan een idee tussen het verschil van de locaties. Op basis daarvan, kun je wellicht de ideale opstelling van je Davis in jouw omgeving bepalen.

Overigens kun je de ook de regenmeter loskoppelen van de ISS. Deze kabel kun je makkelijk verlengen met 20 meter UTP Kabel, 2 connectoren en een 'connectorblokje'. Je hoeft dan geen kabels door te knippen. Dat had ik ook gedaan voor een betere opstelling bij mijn vorige woning.

Gr,
Luc