Iedere deelnemer kan hier een 'eigen' topic openen om de opstelling van het eigen weerstation te tonen.
Door nolversteeg
#50660
Hallo Meteovrienden,

Vraag : Momenteel hangt mijn Davis regenmeter in de tuin aan een muur. stabiel maar niet helemaal vtij van obstakels zoals mijn huis 5 mtr ri NW een huis 8mtr ri ZO een muur 3mtr hoog op 3 mtr afstand ri NO kortom op 1,5 mtr hoogte van de regenmeter heb ik alleen maar vrij zicht ZW. ik kan de regenmeter zonder problemen aan de schoorsteen van mijn woning bevestigen zodat ik rondom vrij ben van alle obstakels.

Zou het een essentieel meetprobleem geven als ik dit op deze manier uit ga voeren.

Ik heb even geen 10Ha tuin, dus barst maar los, ik ben een en al oor
groeten Nol
www.meteoeersel.nl
Door tuinmantom
#50733
Regen meters worden typisch laag geplaatst om het effect van wind (turbulentie etc) te minimaliseren, vooral bij sneeuw belangrijk. Volgens mij zetten professionele pluviometers er zelfs een soort windschermpje rond.
Volledig tegen de grond is wellicht ook niet goed, vooral dan om geen opspattende regen(of hagel denk ik dan?) op te vangen.

Maar hoe groot dat effect is tov slagschaduw zou ik eigenlijk niet weten... misschien wel verwaarloosbaar.
Door AenG
#50736
nolversteeg schrijft:
Hallo Meteovrienden,

Vraag : Momenteel hangt mijn Davis regenmeter in de tuin aan een muur. stabiel maar niet helemaal vtij van obstakels zoals mijn huis 5 mtr ri NW een huis 8mtr ri ZO een muur 3mtr hoog op 3 mtr afstand ri NO kortom op 1,5 mtr hoogte van de regenmeter heb ik alleen maar vrij zicht ZW. ik kan de regenmeter zonder problemen aan de schoorsteen van mijn woning bevestigen zodat ik rondom vrij ben van alle obstakels.

Zou het een essentieel meetprobleem geven als ik dit op deze manier uit ga voeren.

Ik heb even geen 10Ha tuin, dus barst maar los, ik ben een en al oor
groeten Nol
www.meteoeersel.nl


Heb je ook foto's van je opstelling Nol? We kunnen het dan wat beter bekijken.

Gr. Geert
Door verhaar.riepe
#50746
Hallo Nol,

Je kan toch ook de regenmeter op je paal zetten van je weerhuisje.
Of op het dakje plaatsen net zoals je met je andere meter hebt gedaan.
Dan staat hij ook vrij van de muur.


m.v.g.
René
Door nolversteeg
#50749
Hallo Rene,

2 mtr naar links verplaatsen zal geen nut hebben , dan kom ik dichter bij de muur van 3 mtr hoog en aan de achter en voorkant blijft de blokkade gelijk, waar hij nu hangt is het meest optimale voor de tuin van 6* 10. maar volgens mij niet goed genoeg , en ik vermoed dat de turbulentie hier meer is dan op de schoorsteen, waar overigens geen dampen meer uitkomen. en op de weerhut ligt een zonnecel voor de totale voeding
gr. Nol
Bijlagen
tn_IMG_4171-e890da35dd1169536a76ae1cd7347654.JPG
tn_IMG_4171-e890da35dd1169536a76ae1cd7347654.JPG (16.54 KiB) 5745 keer bekeken