Iedere deelnemer kan hier een 'eigen' topic openen om de opstelling van het eigen weerstation te tonen.
Door jacg
#52926
Jebice schrijft:
Kijk, dat is een duidelijk verhaal. Axis it is. B)


Ben ik het mee eens, maar dan zou ik eerst toch gaan voor een Davis i.p.v. de Primus.
Door CeesT
#52927
jacg schrijft:
Jebice schrijft:
Kijk, dat is een duidelijk verhaal. Axis it is. B)


Ben ik het mee eens, maar dan zou ik eerst toch gaan voor een Davis i.p.v. de Primus.


Tja,

Jij wel, ik als beginnend amateur (voorlopig) nog niet...
Door Jebice
#52928
Ik zou ook wel een Davis willen maar ik vind hem te duur, lees budget te weinig.
Bovendien begin ik net met een weerstation.
Door CeesT
#52929
Bovendien begin ik net met een weerstation.


Hoi,

Hier net zo. Ik heb dit station van mijn zoon gekregen voor mijn vijftigste verjaardag. Ik ben er erg blij mee en als ik de resultaten zo bekijk t.o.v. de omliggende stations zijn de meetresultaten van dit in de ogen van Jacco "inferieure" station lang zo gek nog niet.

Bovendien vind ik het leuk om te knutselen met een weerhut, ventilatie en verwarming en het blijkt dan allemaal nog te werken ook. Ik kan me niet voorstellen dat een Davis die op een scheef paaltje is gemonteerd met een losse draad daar aan bungelend dan betere resultaten produceert.

Voor mij is het een mogelijk begin van een hobby en als ik dat leuk blijf vinden komt er misschien wel eens iets anders. Hier is het echt geen geldkwestie.
Door pdw112
#52930
Hoe heb je de verwarming van je primus regenmeter gedaan?
Ik zoek ook nog een oplossing voor de verwarming van mijn primus.
Door jacg
#52931
Cees,

Ik bedoelde alleen dat een beetje Axis duurder is dan een Davis weerstation.
Dus als ik dan moest kiezen, dan was voor mij de keuze niet zo moeilijk!

Ik even ter info, ik ben zelf gestart met een La Crosse WS3600.

Jacco
Door Jebice
#52932
pdw112 schrijft:
Hoe heb je de verwarming van je primus regenmeter gedaan?
Ik zoek ook nog een oplossing voor de verwarming van mijn primus.


Er loopt hier ergens een draadje van hoe je verwarming in je regenmeter kan bouwen.
Ik zal het even opzoeken.

edit: en gevonden.
http://www.hetweeractueel.nl/forum/tfa-nexus-mebus-irox-honeywell-weerstations/39112-regenmeter-verwarming-voor-tfa-nexus/Page-3
Door CeesT
#52933
pdw112 schrijft:
Hoe heb je de verwarming van je primus regenmeter gedaan?
Ik zoek ook nog een oplossing voor de verwarming van mijn primus.


Hoi,

Het is vrij eenvoudig. Bij C*n*a* verkopen ze deze dingen. Die plak je aan de binnenzijde van je regenmeter. Tegen de buitenkant en niet tegen de conus waar het water binnenkomt. Deze verwarmingselementen heb ik in serie gezet op een voeding van 15 volt. Ze krijgen dus beiden 7,5 volt. Je kunt ook een voeding van 7,5 volt gebruiken en de elementen parallel zetten uiteraard maar ik had 15 volt 3A liggen. Je hebt minimaal 2A nodig want ze trekken 1A per stuk.

Verder heb je een potentiaalvrij schakelende thermostaat nodig. Die ik heb was de goedkoopste die bij G*mm*, dat zeg ik G*mm*, op de plank lag. Hij kost iets van € 14,95 of zo. Dan is het een kwestie van pijpje buigen, behuizinkje vastboren, beetje solderen, krimpkous gebruiken en klaar is Cees. De thermostaat heeft een laagst instelbare temperatuur van 5 graden Celsius en daar staat hij dus op. Als de temperatuur lager komt gaat hij verwarmen.

Ik heb wat geëxperimenteerd, bij 12 volt worden de elementen veel te warm, in serie op dezelfde voeding (bij 6 volt dus) worden ze niet warm genoeg. In serie op 15 volt (7,5 volt per stuk dus) wordt het mooi net warm genoeg. Mocht dit onverhoopt toch niet genoeg blijken kan ik altijd nog naar 9 volt. Verder wat Led's gemonteerd zodat ik vanuit de huiskamer kan zien of hij verwarmt en dat functioneert prima.

Zo werkt dat dus.
Door CeesT
#52934
jacg schrijft:
Cees,

Ik bedoelde alleen dat een beetje Axis duurder is dan een Davis weerstation.
Dus als ik dan moest kiezen, dan was voor mij de keuze niet zo moeilijk!

Ik even ter info, ik ben zelf gestart met een La Crosse WS3600.

Jacco


Jacco,

Wat jij bedoelt is me onderhand een raadsel Je schrijft immers telkens iets anders dan je blijkbaar bedoelt maar ondertussen is het wel gezegd en ik ben niet de eerste die daar last van heeft heb ik elders gelezen. Het "kat" ook wel lekker zo op een afstandje. Nu wil het toeval dat ik in de week van 19 tot en met 23 november aanstaande op vakantie ben aan de rand van het Drents Friese Wold, dat is vanaf de rand van het Dwingelderveld een klein eindje. Als je me dan eens onder 4 ogen uit komt leggen wat je nou wel bedoelt...

Tja en de Axis camera, ik hoop toch niet dat je werkelijk denkt dat ik zoveel geld uit ga geven voor een camera? Dat kan best een beetje minder en die heeft Axis ook. Ik ga dus voor een in jouw ogen "inferieure" Axis maar dat past wel bij die inferieure Primus... Verschil moet er immers zijn.