Iedere deelnemer kan hier een 'eigen' topic openen om de opstelling van het eigen weerstation te tonen.
Door tuinmantom
#56903
Hallo,

het begint lente te worden en de blaadjes komen terug en alles begint te groeien, dus ook de ligusterhaag van de buurman. Mijn Davis vantage vue staat ongeveer op 1m van de haag op een paal van 1m80 hoogte.(paal van 2m, 20cm in een betonnen voet in de grond)

Dit zag er goed uit vlak voor de winter: de vue kwam net boven de haag uit. Nu staat hij er blijkbaar al wat onder, ik merk dit zeer goed aan de gemeten windsnelheid, soms geeft hij windstil terwijl er een lichte wind staat. En de buur wil, na informeren, de haag hoger laten komen tot zeker 2m50, hij grapt "om het zicht op dat plastieken ding te camoufleren"

Ik zie 3 opties:
- ofwel een nieuwe paal kopen en het station op 2m50 zetten, niets aantrekken van de opmerking dat hij zicht heeft op m'n station, heb wel wat schrik voor de regenmeting op die hoogte.
- ofwel het station verplaatsen, maar dan komt hij ofwel bovenop een betonnen schutting waar de zon op staat, ofwel op 2 meter van een hoek van het huis. Beide lijken mij nefast voor de temperatuurmeting.
- ofwel centjes bijeen leggen voor een upgrade naar de Vantage Pro2 waar ik de anemometer apart kan opstellen van het station.

(een vierde optie zou zijn een plaatsing in het midden van de tuin, maar die werd meteen afgeschoten binnen het gezin :p)

Herkenbaar verhaal misschien, wat zouden jullie doen?
Door wvdkuil
#56907
tuinmantom schrijft:
Hallo,

het begint lente te worden en de blaadjes komen terug en alles begint te groeien, dus ook de ligusterhaag van de buurman. Mijn Davis vantage vue staat ongeveer op 1m van de haag op een paal van 1m80 hoogte.(paal van 2m, 20cm in een betonnen voet in de grond)

Dit zag er goed uit vlak voor de winter: de vue kwam net boven de haag uit. Nu staat hij er blijkbaar al wat onder, ik merk dit zeer goed aan de gemeten windsnelheid, soms geeft hij windstil terwijl er een lichte wind staat. En de buur wil, na informeren, de haag hoger laten komen tot zeker 2m50, hij grapt "om het zicht op dat plastieken ding te camoufleren"

Ik zie 3 opties:
- ofwel een nieuwe paal kopen en het station op 2m50 zetten, niets aantrekken van de opmerking dat hij zicht heeft op m'n station, heb wel wat schrik voor de regenmeting op die hoogte.
- ofwel het station verplaatsen, maar dan komt hij ofwel bovenop een betonnen schutting waar de zon op staat, ofwel op 2 meter van een hoek van het huis. Beide lijken mij nefast voor de temperatuurmeting.
- ofwel centjes bijeen leggen voor een upgrade naar de Vantage Pro2 waar ik de anemometer apart kan opstellen van het station.

(een vierde optie zou zijn een plaatsing in het midden van de tuin, maar die werd meteen afgeschoten binnen het gezin :p)

Herkenbaar verhaal misschien, wat zouden jullie doen?

Volgens ekopower (de importeur?)
http://www.vantage-vue.com/Anemometer-zender-6332OV
kan deze kit ook aan de Vue.

In ieder geval succes en een 'goede buur is beter dan . . '.

Wim
Door tuinmantom
#56912
Da's inderdaad ook een interessante optie, beetje prijzig, maar extra voordeel is dat je geen kabel tussen meestation en anemometer hebt, zeer flexibel dus kwa opstelling. Bedankt om me er aan te herinneren, ik had het al eens gezien, maar was het weer vergeten. Waarschijnlijk ga ik daar wel voor.
Door wsEpe
#56913
Ik heb beide gedaan. De vue verhoogd en de kit aan de vue gezet. Mijn mening is dat de Vue altijd in de wind moet hangen, ook voor de temperatuurmeting en regenmeting. Als het beschut staat, krijg je altijd afwijkingen. Mijn Vue hangt op 5 meter boven de grond en ik heb geen afwijkende meetresultaten, behalve de temperatuur bij extreme uitstraling bij onbewolkt weer in de winter. Dan wordt de temp. iets te hoog.
Omdat ik toch de wind op 10 meter hoog wil meten, heb ik de kit hierboven met een extra windmeter http://www.weerstationkopen.nl/6410-anemometer/product_info.php/products_id/1588).
Die moet je er wel nog bijkopen. Die kit is alleen een zender. En je hebt dus nu 2 zenders: de Vue én de Kit met daaraan een kabel (!) naar de windmeter. Je kunt de zender aan de windmeter maken, maar ik heb de keus gemaakt om zender ergens te plaatsen waar ik er fysiek bij kan.
Door Luc
#56928
Met de huidige hardware, zou ik persoonlijk kiezen voor de beste opstelling voor temperatuur. Waar je het station ook neerzet, de windsnelheid zal altijd te laag zijn! Je meet de wind namelijk niet op 10 meter en al doe je dat, dan heb je nog altijd invloeden van gebouwen/huizen in de omgeving.

gr,
Luc
Door SpeedyGJ
#56947
Even op de reactie van Luc ingaan.

Ik heb de afgelopen tijd af en toe wat testen gedaan met de 2de weerunit en moet zeggen dat er toch wel wat verschil is in temperatuur.

Terwijl de weerunit boven op dak zijn werk doet en alles door stuurt naar het internet en deze 16.2 graden aangeeft, krijgt ik van de 2de weerunit die op 4m hoog staat in de achtertuin door dat op dezelfde moment 17.5 graden is, dat is toch ruim 1.3 graden hoger.
In zo'n situatie zou ik toch eerder indien mogelijk het station op dak plaatsen, dit geeft toch een beter beeld.
Die negatieve neerslag tijden harde wind neem ik echter maar voor het lief, want ja de wind en temperatuur heb je immers iedere dag, regen daartegen dus weer niet en regen bij harde wind (30km/h gem hier op de teller) komt niet zo vaak voor.

Maar goed dit is natuurlijk mijn mening :)
Door tuinmantom
#57003
Bedankt voor je mening SpeedyGJ.
Maar als je het puur theoretisch bekijkt: je meet 4 parameters: temperatuur, vochtigheid, neerslag en wind.

Temperatuur en vochtigheid worden geacht op 1m50 gemeten te worden. Bij een windstille, heldere nacht heb je afwijkende metingen op andere hoogten, alsook op een zonnige dag. Beschutting van wind heeft uiteraard ook een groot effect op temperatuur, maar het verhogen van station zou ik maar net doen om onmiddellijke beschutting uit de weg te gaan en niet om op 10m hoogte temperatuur en vochtigheid te gaan meten.

Neerslag wordt geacht 30-50cm boven de grond gemeten te worden (en dan nog liefst in een opstelling om wervelingen te vermijden, zoals een verhoogde kuil). Neerslag wordt geaccumuleerd over een maand en over een jaar, dus de totale afwijking op jaarbasis wordt uitvergroot. Neerslag is ook een parameter die door het lokale karakter meer wordt vergeleken tussen stations onderling.

En naar mijn gevoel komt wind pas op de laatste plaats. De meest interessante windmetingen vind ik persoonlijk de record rukwinden (bvb tijdens een storm) en hiervan heb ik al vergelijkingen gedaan en het verschil in rukwinden op 2m en 10m hoogte is minimaal. En de gemiddelde windsnelheid in km/u zit er wat naast maar in beaufort valt dat nog mee, ik weet dat ik er wel 1 of 2 beaufort onder zit in bepaalde windrichtingen, maar dat is makkelijk te wennen als je het weet. En als het windstil is op 2m is het dat in veel gevallen op 10m ook.

Desalniettemin ligt er een paal van 3m klaar en zal wellicht vanaf dit weekend de opstelling van de vue 70cm hoger komen te staan. Ben benieuwd naar het effect.