Iedere deelnemer kan hier een 'eigen' topic openen om de opstelling van het eigen weerstation te tonen.
Door ronny59
#60320
nolversteeg schrijft:
Hoi Ronny,

Heb je al eens gedacht aan die mooie schoorsteen.Kan je eenvoudig bij, alleen zal de mast iets langer worden, maar wel veel mooier dan een mast uit het midden van de gevel.

Groeten Nol


Jazeker, Nol, maar ik weet hoe de toestand ervan is, en of het dan verstandig is er een paal van toch direct een aantal meters aan te bevestigen. Want er zal dan toch in die schoorsteen moeten geboord worden om muurbeugels vast te zetten, nietwaar.
Ik heb de hoogte van die schoorsteen nog wel niet opgemeten, dat zal ik morgen eens doen. En die staat ook wel een pak dichter bij het dak dan waar het huidige weerstationnetje nu staat (zie eerste foto van deze thread), dus dan moet hij zeker lang genoeg zijn. Ik weet niet of ik dan veel 'winst' maak t.o.v. het plaatsen op de plaats van het huidige stationnetje met een kortere paal (omdat dit verder van het dak verwijderd is).

mvg

Ronny
Door ronny59
#60321
(te laat om nog bij de vorige post te kunnen zetten)
Welk type beugels is best om bij een schoorsteen te gebruiken ? Klassieke muurbeugels of diegene die Geert eerder met een foto liet zien ? Die laatste vind ik trouwens nergens terug op internet ...

Een oudere post van Pim (1e reply in onderstaande link) doet me wel zorgen baren ... :

http://www.hetweeractueel.nl/forum/zelfgemaakte-weerstations-weerhutten-en-overige-apparatuur/13156-antennemast-aan-schoorsteen
Door nolversteeg
#60323
Hallo Ronny,

Als je de volle lengte van de schoorsteen benut, dus onder een beugel en boven een beugel zal dat volgens mij geen probleem opleveren, het is geen schotel of een of andere windvanger die je er op aan brengt , en als je 2 mtr boven de schoorsteen uit zit met de windvaan en anemometer zal hij zeker niet omgaan, of de schoorsteen moet nodig vervangen worden. maar volgens mij kunnen de Belgen wel metsen, en 4 pluggen en schroefjes geven de schoorsteen dan nog enige stevigheid.

Groeten Nol
Door ronny59
#60324
nolversteeg schrijft:
Hallo Ronny,

Als je de volle lengte van de schoorsteen benut, dus onder een beugel en boven een beugel zal dat volgens mij geen probleem opleveren, het is geen schotel of een of andere windvanger die je er op aan brengt , en als je 2 mtr boven de schoorsteen uit zit met de windvaan en anemometer zal hij zeker niet omgaan, of de schoorsteen moet nodig vervangen worden. maar volgens mij kunnen de Belgen wel metsen, en 4 pluggen en schroefjes geven de schoorsteen dan nog enige stevigheid.

Groeten Nol


Hallo Nol,

Je hebt gelijk, maar ik ga morgen de hoogte toch eens opmeten van de schoorsteen en hoe hoog ik dan nog moet om 1,5 à 2 meter boven de nok uit te komen, want dat bepaalt natuurlijk de lengte van de buis. En dan wellicht op zoek gaan naar een stevige aluminium buis, want ik heb hier alleen lengtes van 2 meter en nog eentje van 3 meter. Misschien kan ik die wel aan elkaar zetten, maar dat moet ik nog bekijken. Of zou 2 meter boven die schoorsteen al voldoende zijn ? In dat geval kom ik zeker niet boven de nok uit, en dat was toch wel wat ik beoogde.

En metsen, inderdaad, ik ben momenteel druk bezig een 2e woning het verbouwen. Het vorige heb ik verkocht toen alles afgewerkt was. Als echte klusser doe ik alles zelf : sanitair, elektriciteit, vloeren leggen (parket of tegels), metsen, dakwerken, stukadoren, plafonds steken, zelf deuren maken, ... noem maar op :)

Vriendelijke groeten,

Ronny