Iedere deelnemer kan hier een 'eigen' topic openen om de opstelling van het eigen weerstation te tonen.
Door ronny59
#60260
Vooreerst : iedereen nog eens erg bedankt om aan dit draadje deel te willen nemen ! Ik had vandaag al de reacties gezien, maar had bezoek, daarom dat ik nu pas antwoord. Ik heb nog wel wat foto's gemaakt vandaag die ik bij dit antwoord zet.
Sorry voor de lange post, maar ik probeer altijd zo duidelijk mogelijk te zijn en dus zoveel mogelijk informatie mee te geven.

Eerst nog eens benadrukken dat ik de mensen met een Vue zeker niet wil viseren, dat is echt niet mijn bedoeling geweest. Ik had ook eerst zelf een Vue op het oog. Inderdaad, een Vue met een transmitter voor een aparte windmeter is ook een optie, maar als ik toch alles nieuw moet starten, dan denk ik dat het het beste is ineens wat meer uit te geven om daarna eventueel nog te kunnen uitbreiden.

Het zal dus een VP2 worden, een IP datalogger en een transmitter voor de windmeter. Ik denk aan een actief geventileerde VP2, hoewel volgens sommigen dit weinig verschil maakt : (gevonden in de Q&A van een webshop)

Vraag:
bij de Davis vantage pro2 6153 zit een koelventilator voor temperatuursensor. Bij de 6152 zit die niet. Is deze nodig om grote afwijkingen ivm temperatuurmetingen te voorkomen? Of is het niet noodzakelijk? Wat raden jullie me aan?

Antwoord:
Bent u zeer gehecht aan een altijd zo juist mogelijke meting, dan is een fan een goed idee. In de meeste weersomstandigheden zal het verschil hooguit een paar tienden van een graad zijn. In extreme situaties (erg warm weer en windstil) is de afwijking wat groter. Steekt het niet op een halve graad, dan zou ik geen model met koelfan nemen. Overigens is een koelfan ook als optie beschikbaar en dus later altijd nog in te bouwen. En in dit geval is de losse optie erbij goedkoper dan een standaard ingebouwd exemplaar (die draait n.l. ook 's nachts door, dat doet de losse optie niet).


Ik heb ook eens gekeken naar een 'dagfan', maar vind het prijsverschil niet echt groot genoeg om dat verder in overweging te nemen, dus ik denk dat een actief geventileerde ISS toch het beste is (achteraf kan je trouwens geen 24u fars meer inbouwen in de Pro2, enkel de dagfan).

Blijft nog enkel de plaatsing van alles , en dat is natuurlijk het allerbelangrijkste.

De windmeter met een hoge paal aan het hoogste plat dak maken is een mogelijkheid, maar dan zit ik nog met een groot hoogteverschil, dus dan moet het al een paal zijn van minimum 4-5 meter, en dat betekent opletten voor wiebelen bij sterke wind e.d.
Ik heb vandaag eens naar het puntdak gekeken (optie 1 die Geert eerder aangaf), en dat zou het beste zijn, maar daar zit ik wel met die leien. Die zijn bevestigd op een kader van houten latten die tegen de muur gevezen zijn, dus dat moet ik dan nog uitzoeken hoe ik daar muurbeugels kan op bevestigen. En, zoals eerder aangehaald, volgende lente zouden die vervangen worden door nieuwe leien met isolatie achter, dus dat maakt het er niet echt makkelijker op. Ik zie het niet goed zitten om vijzen door die leien te gaan boren naar de muur erachter om de muurbeugels aan vast te zetten. Misschien heeft iemand hier suggestie of zelfs een soortgelijk probleem gehad en opgelost gekregen ? ;)

Bij montage van de ISS aan het houten kotje zie ik niet direct een probleem van het warm worden van het dak (het zijn gewoon planken en ik zou zelfs eventueel een reflecterende folie erop kunnen aanbrengen), maar wel dat het dan ingesloten staat en vlakbij bakstenen muren waar de zon de ganse dag opstaat (zie foto hieronder).

[img]http://www.stobbaerts.com/allerlei/weerstation-plaatsing3.jpg[/img]

Dus het zal in de tuin moeten. Daar zie ik 2 mogelijkheden : ofwel rechts naast de haag (aangegeven met het rode kruis in de foto hieronder), maar dan heb je wel die hoge notelaar (links) die 's morgens vroeg schaduw erop werpt en de vlakbij staande ribes (dat boomje dat met een aantal takken over de haag gegroeid is) en wel een groter deel van de dag schaduw werpt op de bedoelde locatie, hetzij dat de schaduw zelf natuurlijk niet zo groot is als die van de notelaar.

[img]http://www.stobbaerts.com/allerlei/weerstation-plaatsing4.jpg[/img]

Ofwel achterin de tuin, en dan dacht ik meer bepaald aan het grasveldje daar. Op bovenstaande foto heb ik die locatie met een pijltje aangeduid en de foto hieronder is meer ter plaatse genomen. Het perenboompje rechts ervan zou ik kunnen wegdoen maar het is echt maar een laagstammetje, dus ik denk niet dat dat een groot probleem kan geven.

[img]http://www.stobbaerts.com/allerlei/weerstation-plaatsing5.jpg[/img]

Op die plaats heb ik dan echter weer even een beetje schaduw van de berk van de buren (links op de foto), maar later in de dag van een kerselaar en een krulwilg en tenslotte van de perelaar in mijn tuin (rechts op de foto). Een plek in de tuin waar nooit schaduw komt van een of andere boom, heb ik niet (ondanks dat het toch een vrij grote tuin is). Het is wel zo dat die bomen (op die kerselaar na) er niet al te dicht bijstaan, en de zon staat achter de perelaar op de middag, dus in de zomer staat die boven de boom, zodat de schaduw niet op het met het kruisje aangeduide plaats komt. (Ga ik verder van de boom af, dan kom ik dichter in de buurt van het tuinhuis en dat straalt met zijn bakstenen muren natuurlijk wel warmte af in de zomer.) Enkel in de andere seizoenen komt de schaduw er wel, als de zon lager staat. Je kan dat beter inschatten op de foto hieronder die genomen van achter aan het tuinhuis. Dan zie je dat de afstanden tot de bomen toch relatief groot zijn. (Op de overzichtsfoto's is dat moeilijker in te schatten).

[img]http://www.stobbaerts.com/allerlei/weerstation-plaatsing6.jpg[/img]

En, met dank aan de antwoorders hierboven, :een extra accupak kan ik ook al laten, en het probleem van het 'weerhuisje' is ook opgelost, zeker met een actief geventileerde VP2 ;)

Dus kom ik op een totaal van 689 voor de VP2 met FARS, 177 voor de transmitter en nog eens 255 voor de IP datalogger. Een totaal van 1121 euro, zoals ik hierboven al opgeteld had, en in feite boven het budget, maar als ik weet dat ik daarmee goede en accurate metingen kan doen (plaatsing is dus superbelangrijk), dan moet het met wat moeite kunnen. Mochten jullie toch nog vinden dat de locatie niet goed genoeg is voor een Pro2, dan had ik dat graag gehoord. Ik wil immers geen Ferrari aankopen om boodschappen te doen aan het einde van de straat :)
En ik hoop ook maar dat die IP datalogger een beetje vlot te configuren is, dan kan ik des te sneller de gegevens inlezen in de laptop en via een homeplug voor connectie met de router proberen een website online te zetten :) Ik had namelijk de indruk dat een gewone datalogger vlotter aan te sluiten is...

De prijzen komen van de website die Geert aangaf, en die ik ook al op het oog had, maar ik was niet zeker of er hier links naar een shop mochten gepost worden.

Zo, einde van (alweer) een lange post. Met wat geluk staat er hier binnenkort een weerstation met gegevens waar ik kan van zeggen dat ze representatief en correct zijn, want is uiteindelijk de bedoeling;)

Groeten,

Ronny
#60272
Ik zou niet zo'n hele lange/zware mast gebruiken. Als de windmeter zo'n 1.5 meter boven het dak uitsteekt is volgens mij wel voldoende. Misschien is er ook een optie om deze aan een schoorsteen te bevestigen. Daarvoor heb je speciale beugels.



Een actieve ventilatie heeft mijn voorkeur. Ik heb ervaring met weerstations zonder ventilator en daarin liep de temperatuur altijd op (meer dan 1 graad) als de zon erop stond.

Het is altijd lastig om een ideale plek voor je ISS te zoeken. Ik zou deze na aanschaf op verschillende plaatsen bevestigen. Dat is maar een kleine moeite (2 bouten), en zo vind je vanzelf de ideale plek.

Zoek je een paal voor je ISS kijk dan hier eens.
http://www.pol.nl/flespalenenbuispalen/nl/page/231/

Op mijn facebook (Geert Balsma) zie je een mooi voorbeeld van een paal geplaatst in beton.
Bijlagen
weerhut-dd2e2f921d7e1ac2c78c9ca295945d64.JPG
weerhut-dd2e2f921d7e1ac2c78c9ca295945d64.JPG (50.19 KiB) 5594 keer bekeken
Door ronny59
#60275
Bedankt voor je reactie, Geert. Een buis voor de ISS (en/of) de windmeter is geen probleem, ik heb hier nog heel wat dikke aluminium buizen liggen van 2 meter lengte en zelfs nog 1 van 3 meter lengte. Het probleem is die voor de windmeter ergens aan vast te kunnen maken. Die leien geven een probleem, daar zie ik niet direct een oplossing voor, spijtig, want dat was het makkelijkst bereikbaar geweest en had het minste gedoe met buizen gegeven.
Aan de schoorsteen die je in mijn eerste foto van deze draad ziet (links van het woord "ISS ?" is een mogelijkheid, maar ik moet eens nameten hoe hoog de buis dan nog moet zijn om 1,5 meter boven de nok van het dak uit te komen. Die schoorsteen is wel aangesloten op een tegelkachel die sporadisch 's winters in de weekends gebruikt wordt. Hopelijk is dat geen probleem voor de windmeter. De speciale beugels die je laat zien, ken ik niet, daar moet ik nog eens verder voor opzoeken.
En wat de ISS betreft. Hoe weet ik of ik de 'ideale plek' heb gevonden ? Nu vroeg ik me wel af waarom een T/H meter in een open vlakte moet staan. In een weerhut heb je toch ook schaduw ? Dus wat is dan het verschil met de schaduw die bijvoorbeeld een boom afwerpt ? Dat snap ik niet helemaal.
#60279
Waarom open vlakte en in de zon?
Omdat in de zon een iets hogere temperatuur gemeten wordt. Ook al heb je een actieve ventilatie, de behuizing zal door de zon altijd iets opwarmen.

Je ziet op de de foto's dat mijn weerstation net boven de schutting uitsteekt. Dat heb ik bewust gedaan omdat ik anders wat hogere temperaturen meet. Nu blaast de wind er mooi doorheen. Voor onderhoud kan ik er zo nog net met een trapje bij.

Het is allemaal maar minimaal, en daarom zullen de meeste weeramateurs het geen probleem vinden. Ga je voor een optimale plaats, dan schaduwvrij.

Bij de KNMI-meetvelden spelen deze problemen niet. Geen bomen... niets.
Sterker, ze gebruiken helemaal geen actieve ventilatie. Hun airflow is midden in het open veld optimaal.


PS. De windmeter aan het dak (met leisteen) zou voor mij ook geen optie zijn. Je zou kunnen overwegen om achterin de tuin een paal te plaatsen met daaraan de windmeter en ISS. Je hebt dan geen extra zender nodig.
Door ronny59
#60292
AenG schrijft:
Waarom open vlakte en in de zon?
Omdat in de zon een iets hogere temperatuur gemeten wordt. Ook al heb je een actieve ventilatie, de behuizing zal door de zon altijd iets opwarmen.

Dat begrijp ik, maar ik snap nog niet waarom men dan T/H meters in een weerhuisje plaatst ? Dan kan er toch nooit zon op de T/H meters schijnen ? Vandaar dat ik me afvroeg wat het verschil is tussen een station in een weerhuisje of een station in de schaduw van een boom of een huis.

Je ziet op de de foto's dat mijn weerstation net boven de schutting uitsteekt. Dat heb ik bewust gedaan omdat ik anders wat hogere temperaturen meet. Nu blaast de wind er mooi doorheen. Voor onderhoud kan ik er zo nog net met een trapje bij.

Heb je geen actieve ventilatie ? Of is die niet voldoende ?

PS. De windmeter aan het dak (met leisteen) zou voor mij ook geen optie zijn. Je zou kunnen overwegen om achterin de tuin een paal te plaatsen met daaraan de windmeter en ISS. Je hebt dan geen extra zender nodig.

Daar heb ik ook aan gedacht, dat spaart nog eens wat uit ook. Maar dan zit ik wel met die perenboom die echt hoog is en een hoge krulwilg en die staan slechts op een 10-15 tal meter vandaan. Ik,heb er ook al aan gedacht om het geheel te zetten op de plaats waar nu die notenboom (die weg gaat gehaald worden) staat. Dat is waar het blauwe pijltje op de google-foto naar wijst. Maar een 10 meter hoge paal in het midden van de tuin ? Dan moet je al met een zelfdragende (antenne)mast gaan werken, of een paal/buis die je met draden vastmaakt naar de 4 hoeken en dat vind ik niet erg praktisch (gazon afrijden...) en ook niet echt mooi in een dergelijke tuin.
Door SpeedyGJ
#60298
1: Je hebt verschillende weerstations die hun eigen temperatuursensoren hebben.
Grote verschil met de Davis stations is dat de meeste temperatuursensoren in een gesloten behuizing zit daar waar geen luchtdoorstroom is en dus te hoog gaan meten als deze in de volle zon hangt, de Davis daartegen heeft zijn sensor in de schotels gebouwd waardoor de luchtdoorstroom dus bij de sensor kan komen en deze dus kan afkoelen.
Daarom doen de mensen die een gesloten behuizing hebben dus hun sensor in een beschermde hut die wit is en de zonlicht weerkaatst en de hut dus niet kan opwarmen.

2: Hij heeft wel een actieve ventilatie als ik de foto zo bekijk ;)

3: De windmeter aan schoorsteen is een goeie oplossing maar bied dan wel weer 177 euro meer euro's die je uit moet geven.
Bij de sensor in de tuin aan een 3 meter lange bus kan natuurlijk ook, invloed zul je natuurlijk altijd wel houden. Het hangt er net vanaf hoe nauw je het met de windmetingen hebt.
Voor de 1 maakt het totaal niks uit en voor de ander is dit erg belangrijk.

Kortom als je het belangrijk vind om goeie metingen te krijgen dan zou ik em aan de schoorsteen bevestigen. Als je het niet belangrijk vind plaats em dan gewoon bij de ISS.

Oja en wijzigingstijd van je post is 10minuten heb ik begrepen.
Door ronny59
#60300
Weeral wat bijgeleerd : bedankt !!

Mag ik daaruit besluiten dat het dan in feite niets uitmaakt dat een T/H meter in de geventileerde Davis Pro2 in de schaduw van bomen mag staan ?

Ik ga morgen, als het tenminste weer niet heel de dag van die druilerige regen is, eens kijken wat voor buizen ik nog heb en hoe stevig die zijn als ik er meerdere op elkaar zou monteren.

Intussen heb ik trouwens nog maar eens een andere mogelijkheid bedacht.
De nok van mijn tuinhuis is ongeveer 3 meter van de grond. Als ik aan de buitenkant een buis zet met muurbeugels aan de bovenste 1 meter zodat dit goed vast zit, en dan daarop een buis van 3 meter en 2 buizen van 2 meter, dan kom ik exact op 10 meter hoogte ;) Er staat dan nog wel een perenboom naast van de buren, maar die is een pak lager en staat dan toch ook direct heel wat meters ervandaan. En de ISS zou ik dan in het grasveldje kunnen zetten mits ik de kabel verleng (ik zou dan een meter of 5 extra nodig hebben die ik makkelijk kan ingraven), en ik lees toch op diverse websites dat dergelijke verlenging mogelijk moet zijn. Davis verkoopt zelf een verlengkabel van 10 meter voor dit doel. Of ik maak hem zelf als ik weet welke kabel en connectoren dit moeten zijn. En op die manier heb ik ook geen extra transmitter nodig :)
Door SpeedyGJ
#60301
Uiteraard mogen de sensoren in de schaduw staan maar moet er wel bij zeggen dat als de sensor even in de zon komt dat de temperatuur mogelijk iets omhoog gaat.

Morgen redelijk weer en wat betreft de opbouw van je mast lijkt best wel te werken al moet ik wel zeggen dat dit wel gaat bewegen natuurlijk en kan mogelijk invloed hebben op de metingen. Reken wel dat het een zware gevaarte wordt en dat de beugels wel heel goed vast moeten zitten want er komt flink wat kracht op als het eenmaal stevig gaat waaien.
Indien mogelijk aan schoorsteen mogelijk is zou ik deze voorkeur wel houden gezien je dan geen hele gevaarte krijgt aan buizen.
Daarnaast wil ik nog even toevoegen dat je niet perse op 10 meter te meten. Sommige meten op 2 meter en sommige op 15 meter het is maar net hoe je omgeving eruit ziet.

Als je naar mijn verhalen topic kijkt zie je dat ik ruim boven de 10 meter ben gaan meten. Waarom? Omdat de windgegevens dan het beste overkomt en het dakeffect zo min mogelijk te vermijden.

Je kan de bedrading verlengen tot 80 meter, let wel op dat dit wel ten koste gaat van de maximale windmeting, maar wees niet bang de ruime 180km/h zal je amper tot niet gaan krijgen even als hier ;)
Door ronny59
#60318
Gisteren eens naar boven gekropen met een ladder. Door al die verschillende daken is het soms moeilijk in te schatten hoe en wat er nu aan elkaar aansluit ;)

En ja hoor, nog een optie gevonden ! In feite is die al opgemerkt door Geert in een vorige reply als 'optie 2', maar ik dacht dat dit enkel vanop de het dak van het in aanbouw zijnde atelier/garage te bereiken was. Nu blijkt dat ik vanop een ander dak in feite dicht bij die locatie kan komen. Als ik namelijk op het dak sta van de rechteraanbouw (zie eerste foto van deze thread), dan krijg ik dit te zien (niet op de staat van de daken zelf letten, die worden zoals al gezegd in het voorjaar allemaal vernieuwd na bijna 80 jaar dienst :

[img]http://www.stobbaerts.com/allerlei/weerstation-plaatsing7.jpg[/img]

Of, als ik in de hoek van de aanbouw ga staan :

[img]http://www.stobbaerts.com/allerlei/weerstation-plaatsing8.jpg[/img]

Ik heb vandaag nog een en ander opgemeten en de hoogte van de nok, gemeten vanaf de vensterbank, bedraagt net 2 meter. Die vensterbank zelf staat 180 cm boven het dak van waarop de foto's genomen zijn, en op een horizontale afstand van 60 cm van de uiterste punt van het dak van waarop de foto's genomen zijn (spijtig dat die afstand niet kleiner is, dan kon ik recht omhoog dichter bij de nok zelf komen). De horizontale afstanden van het raam tot de leien is bovenaan 40 cm en ter hoogte van de vensterbank 130 cm.De foto's zijn genomen met een groothoeklens, vandaar dat je de afstanden verkeerd inschat, maar kijk maar eens naar het aantal rijen bakstenen). De hoogte van diezelfde vensterbank tot het dak van het atelier/garage eronder is 475 cm, ook niet onoverkomelijk, maar op het atelier/garage ligt een roofing dak met een nogal fikse helling, dus een hoge ladder daarop zetten lijkt me wel wat te gevaarlijk.

Ik denk nu aan de mogelijkheid om 2 muurbeugels te boren in de muur links naast het raam, zover mogelijk naar dat raam toe. Enig nadeel is dan wel dat je die paal niet kan laten zakken in de beugels om de batterij te vervangen of ander onderhoud te doen. Ik had die beugels liever meer naar rechts gezien, dan kon je de paal helemaal naar beneden laten zakken, maar meer naar rechts kan ik gewoonweg niet boren omdat ik dan geen vlak heb om op te staan ;) Ik hoop wel dat dit stevig genoeg is, want het gaat maar over een 'enkel-steense muur' vermits het de zolder betreft. Ik hoop dat de wind niet zo hard speelt op de paal dat die beugels de muur zouden kunnen lostrekken, want dan heb ik pas echt miserie...

Met deze plaatsing, een transmitter voor de windmeter en de T/H sensoren in de tuin achteraan denk ik wel dat ik vrij accurate metingen zal krijgen.

Wat denken jullie ? Is dit niet beter en eenvoudiger dan een pakweg 10 meter hoge paal in de tuin te moeten plaatsen ?

Ronny
Door nolversteeg
#60319
Hoi Ronny,

Heb je al eens gedacht aan die mooie schoorsteen.Kan je eenvoudig bij, alleen zal de mast iets langer worden, maar wel veel mooier dan een mast uit het midden van de gevel.

Groeten Nol