Iedere deelnemer kan hier een 'eigen' topic openen om de opstelling van het eigen weerstation te tonen.
Door ronny59
#60233
Hallo iedereen,

Enkele jaren geleden kocht ik een klein weerstationnetje WS-3000 voor 50 euro maar de windmeter is onlangs stuk gegaan. En omdat ik veel meer met het weer bezig bleek dan oorspronkelijk gedacht, wil ik ineens voor het grotere werk gaan en een serieuzer weerstation plaatsen.
Eerst dacht ik aan een Oregon WMR200, maar blijkbaar hebben die nogal veel last van uitvallende verbindingen, en dat is niet wat ik zoek.
Momenteel staat de Davis Pro 2 bovenaan de lijst, met een IP datalogger om later een website te kunnen opstarten met actuele weergegevens.
Maar ... vooraleer ik een toch niet onaanzienlijk bedrag er wil aan besteden, wil ik wel gerust zijn dat ik betere en meer accurate meetresultaten zal verkrijgen.

Ik dacht de nieuwe windmeter te plaatsen waar nu het oude weerstation staat. Vermits alle daken echter voorzien zijn van roofing, is de temperatuurmeting daar totaal foutief, dus dacht ik aan een zijarm naast de gevel, om al minder last te hebben van opstijgende warme lucht van de roofing.

Op deze foto kan je zien wat ik bedoel :

[img]http://www.stobbaerts.com/allerlei/weerstation-plaatsing.jpg[/img]

Ik zou eventueel ook de ISS kunnen bevestigen op het houten 'kotje' dat je rechts op de foto nog ziet, maar dan is het wel meer ingesloten in de bebouwing.

Een andere optie zou kunnen zijn dat ik een draadloze zender aan de windmeter hang en de ISS in de tuin plaats. Om een en ander te verduidelijken heb ik een luchtopname via Google binnengehaald :

[img]http://www.stobbaerts.com/allerlei/weerstation-plaatsing2.jpg[/img]

Foto 1 is genomen op de plaats van het rode kruis in de richting van de rode pijl. De afmetingen van het perceel is 20 meter breedte en 100 meter lengte en ligt perfect noord-zuid georiënteerd.
Het probleem zijn echter de bomen in de tuin. De notenboom die ik aangeduid heb met een blauwe pijl gaat wel verdwijnen deze winter, want hij belemmert de groei van een kerselaar die er vlakbij staat. En die kerselaar is veel minder dicht begroeid en heeft meer vertikale takken dan de notenboom, dus voor metingen gaat dat een verbetering zijn, naar mijn bescheiden mening althans ;)

Graag jullie tips, adviezen, ...

Met vriendelijke groeten en prettige kerstdagen !

Ronny
#60234
Dag Ronny,

De ideale situatie zou er zo uitzien:

ISS op ongeveer 2 meter hoogte ergens vrij geplaatst in de tuin met voldoende airflow.

Draadloze zender aan windmeter. Deze een paar meter boven het hoogste punt van het dak monteren.

Gr. Geert
Door SpeedyGJ
#60237
Positie van de ISS is goed daar moet je verder niet aan twijfelen.

En wat Geert zegt: 2 a 3 meter boven dak is wel aanbevolen om zo goed mogelijk de wind te kunnen oppakken zonder effe van het dak te krijgen.
Heb even de foto erbij gedaan voor je eventuele opties :)

Dan zou je pakket er zo uitzien:

Davis Vantage Pro 2
Datalogger
Transmitterkit voor de windmeter.

Prijs: 855 euro

Daarbij kun je wel rekening mee houden dat je later nog kan uitbreiden naar b.v Zonnemeting / UV meting / 10cm temperatuur meting / bladnat sensors etc :)

Afbeelding
Door dibasta
#60243
SpeedyGJ schrijft:
Positie van de ISS is goed daar moet je verder niet aan twijfelen.

En wat Geert zegt: 2 a 3 meter boven dak is wel aanbevolen om zo goed mogelijk de wind te kunnen oppakken zonder effe van het dak te krijgen.
Heb even de foto erbij gedaan voor je eventuele opties :)

Dan zou je pakket er zo uitzien:

Davis Vantage Pro 2
Datalogger
Transmitterkit voor de windmeter.

Prijs: 855 euro

Daarbij kun je wel rekening mee houden dat je later nog kan uitbreiden naar b.v Zonnemeting / UV meting / 10cm temperatuur meting / bladnat sensors etc :)

Afbeelding


Voor de positie van ISS ga ik 100% met Geert mee!!! optie van windmeter is wel goed, maar temp. meter behoort toch gemeten te worden rond 1.50- 1.80 boven gras???? liefst actief geventileerd, en ook nog bijvoorbeeld in een weerhut ter bescherming van direct zonlicht geplaatst!

gr,
Peter.
#60244
Ronny

De optie die Geert en Peter aangeven is de beste.

Dus windmeting 2à3 meter boven de hoogste dakpunt, daar vangt hij genoeg wind en je kan ook daar makkelijk en veilig bij.

De ISS ergens in de tuin normaal gesproken moet deze op 1.5 mtr. maar dit kan in jou geval misschien iets hoger moeten vanwege de hagen op de perceel scheiding, als deze 2 mtr. hoog zijn denk ik dat je in jou tuin op die hoogte goede metingen kan doen.

Aan de gevel van je huis is helemaal geen optie omdat deze muren een groot deel van de dag worden beschenen door de zon waardoor je veel uitstraling van warmte ( zowel bij zonneschijn als s`nachts) zal krijgen waardoor je meting dan te hoog uitvalt.

De optie voor de Davis VP2 die GertJan aangeeft zou ik aanbevelen als je die budget wil gaan.
In de optie voor het beste resultaat moet je in ieder geval een VP2 een transmitterkit en een datalogger hebben.

Succes.

Grtz, Jan
#60245
Het KNMI meet op een lagere hoogte omdat de meetvelden midden in een weiland liggen met voldoende luchtverplaatsing. Last van het tuineffect heb je dan niet.

De meeste weeramateurs hebben niet de beschikking over een weiland maar een tuin die omringt is door een schutting of haag. Het is dan beter dat de ISS hier net bovenuit komt om te voorkomen dat er te hoge temperaturen gemeten worden.

Een actieve weerhut (zoals de VP2 heeft) is aan te bevelen.
Door ronny59
#60251
Wow, iedereen alvast hartelijk bedankt voor de reacties !
Ik heb alles goed nagelezen en heb nog enkele praktische vraagjes/bedenkingen (sorry daarvoor). Om het overzichtelijk te maken heb ik ze hieronder genummerd staan :

1. De windmeter hoog boven het dak, ok, dat begrijp ik, maar dan zit ik wel véél hoger dan de voorgeschreven 10 meter hoogte, en ik moet dan wel rekening houden met het feit dat die achtergevel in optie 1 van Gerrit-Jan bedekt is met leien. Die worden binnenkort wel verwijderd en vervangen door een isolatielaag en nieuwe leien, dus dan moet de dakwerker zorgen dat er toch nog een mogelijkheid blijft om daar een 'mastje' te bevestigen. Optie 2 is moeilijker, want dan kan ik er omzeggens niet meer bij indien er iets misgaat (onder die nok is een werkhuis in aanbouw met roofing dak en daar kan ik echt geen zo hoge ladder zetten zonder onveilig te werken).

2. De ISS in de tuin, inderdaad, op een 2 meter hoogte omwille van de hagen die inderdaad ongeveer 2 meter hoog zijn. Maar dan blijft de vraag : waar in de tuin ? Ik heb hieronder een foto geplaatst genomen begin mei 2010 en een genomen in juni 2011. Op de eerste foto staat nog wel het tuinhuis zonder definitief dak, wat je in de tweede foto wel ziet. De bedoeling van die foto's is dat je dan beter de bomen in de tuin kan zien.

3. Als ik het goed begrijp stelt Geert een VP2 met ventilatiesysteem voor, niet ? Ik had er al aan gedacht dit zelf te bouwen om wat kosten te besparen, maar ik snap niet goed hoe met die regenmeter dan 'inwerkt', en dezelfde vraag geldt trouwens voor een eventuele weerhut. En de regenmeter en de thermometer scheiden doet de misschien de garantie vervallen ?

4. Als ik dit allemaal goed en wel beschouw, dan rijst de vraag hoe accuraat de metingen van een Vue wel zijn (met mijn oprechte excuses aan de Vue-bezitters : no offense !) als daar alle sensoren op dezelfde hoogte staan. Dan zijn toch altijd ofwel de windmetingen ofwel de thermometer/regenmetermetingen in principe verkeerd ?
(En, écht niet verkeerd bedoeld Geert, ik wil enkel bijleren van jullie! maar ik zie op de foto onder je posts dat je alles vrij laag en op eenzelfde hoogte hebt gezet !?)

5. Tenslotte : als ik een lijstje maak, dan kom ik op volgende onderdelen :
* een VP2 met ingebouwde ventilatie-eenheid : 689 euro;
* een IP datalogger (mijn laptop staat niet 24/7 aan, mijn router wel en die zou ik met een homeplug kunnen benaderen, omdat mijn router een ingebouwde powerline heeft): 255 euro;
* een transmitterkit om de windmeter draadloos aan te sluiten : 177 euro.

Is de opstelling van de ISS aan het houtkotje rechts op de eerste foto van mijn eerste post hierboven geen optie ? Misschien geraak ik daar wel met de verlengkabel van Davis (10 meter met alle pluggen enz. 19,95 euro).

Totaal : 1121 euro, zonder een extra zwaar WSP accupak (34,95 euro) om niet te dikwijls de batterijen van de draadloze transmitter voor de windmeter te moeten gaan vervangen)en zonder de kleine uitgaven (extra homeplug, muurbeugels enz.)...Dat is eerlijk gezegd wel boven mijn budget. Ik had ongeveer 850-900 euro voorzien voor het totaal en dacht daarmee toch wel iets te kunnen aanschaffen dat een 'deftige' kwaliteit van metingen geeft.

Een zicht op de tuin in mei 2010 :

[img]http://www.stobbaerts.com/allerlei/tuinoverzicht-mei2010.jpg[/img]

en in juni 2011 :

[img]http://www.stobbaerts.com/allerlei/tuinoverzicht-juni2011.jpg[/img]

M.a.w. ik ben er nog niet uit wat best te doen, dus ik sta nog steeds open voor alle bemerkingen, adviezen, enz. !

Bedankt en een fijne Kerstmis !

Ronny

Iets totaal anders : is de tijd beperkt als je nog iets aan de tekst van een eigen post wil veranderen ?
#60257
1. De wind wordt bij het KNMI gemeten op een hoogte van ongeveer 10 meter vrij van obstakels. Bij jou kan dit niet omdat je tussen de bebouwing zit. Je hebt dan 2 mogelijkheden. Een mast aan de nok van je huis. Voor onderhoud schroef je dan de bouten van je beugels los en laat de mast zakken. In de praktijk zal dit nauwelijks voorkomen. Of een lange mast achter in de tuin, maar die moet dan wel boven de bebouwing uitkomen.

2. De ISS zou ik in de tuin plaatsen aan een paal oid. Het liefst vrij van schaduw door bomen. Een actieve ventilatie in de ISS is aan te bevelen zodat de lucht constant langs de temperatuuropnemer geblazen wordt.
Even voor de duidelijkheid. Er wordt hier gesproken over een weerhut. Dat is dus niet zo'n houten witte weerhut maar het gedeelte bij de pijl.

Afbeelding

3. De regenmeter en de ISS moet je niet scheiden. Dat blijft aan elkaar zitten. Het is wel zaak dat je ISS bereikbaar blijft voor onderhoud. De regenmeter wil namelijk nog weleens verstopt raken.

4. Bij een Vue kun je de windmeter niet scheiden van het ISS. Dat is dus het grootste nadeel.


5. Montage aan het houten huisje zou kunnen, alleen zal je dak warm worden door de zon en daardoor de meetresultaten beïnvloeden.

6. Een extra accupak is niet nodig. Die batterijen gaan een paar jaar mee.


Voor de aanschaf zou ik hier kijken. Prima service en snelle levering.
Ik bestel er altijd alles.
http://www.weerstationkopen.nl/
Bijlagen
weerhut-6d822f2897f3df259dde5703eeac6de9.JPG
weerhut-6d822f2897f3df259dde5703eeac6de9.JPG (20.66 KiB) 10869 keer bekeken
Door tuinmantom
#60258
ronny59 schrijft:
4. Als ik dit allemaal goed en wel beschouw, dan rijst de vraag hoe accuraat de metingen van een Vue wel zijn (met mijn oprechte excuses aan de Vue-bezitters : no offense !) als daar alle sensoren op dezelfde hoogte staan. Dan zijn toch altijd ofwel de windmetingen ofwel de thermometer/regenmetermetingen in principe verkeerd ?


Je hebt ook Vue-bezitters met aparte windmeting via transmitter kit, dus niet alle Vue-bezitters over dezelfde kam scheren ;)
#60259
tuinmantom schrijft:
ronny59 schrijft:
4. Als ik dit allemaal goed en wel beschouw, dan rijst de vraag hoe accuraat de metingen van een Vue wel zijn (met mijn oprechte excuses aan de Vue-bezitters : no offense !) als daar alle sensoren op dezelfde hoogte staan. Dan zijn toch altijd ofwel de windmetingen ofwel de thermometer/regenmetermetingen in principe verkeerd ?


Je hebt ook Vue-bezitters met aparte windmeting via transmitter kit, dus niet alle Vue-bezitters over dezelfde kam scheren ;)


De Vue lijkt me in deze voor Ronny geen alternatief.
Gezien de vele reactie`s op dit forum.
De Vue is eerder een mobiel station ipv een VP2 voor het gebruik door storm chasers omdat dit makkelijk te verplaatsen is.

Wat ik Ronny kan adviseren; Koop in ieder geval een VP2.
De wind meting kan ook dmv een langere mast aan de gevel van het hoogste platte dak en moet de dan voor onderhoud bij de wind meter dan kan je deze mast naar omlaag schuiven.
Zorg er wel voor dat de windmeter wel ruim boven de nok van het huis uitkomt.

Wat betreft de ISS lijkt mij dat je moet beginnen met een mobiele paal, zodat je kan bekijken waar je de beste meetresultaten bereikt.
Heb je een goede plek dan plaats je daar een definitieve paal.

Want zelfs wij met meer ervaring, kunnen zelfs aan de hand van je foto`s toch niet de precieze plek bepalen.

Succes verder.

Grtz, Jan