Iedere deelnemer kan hier een 'eigen' topic openen om de opstelling van het eigen weerstation te tonen.
Door AntonE
#73386
Beste mensen,
Ik ben tot nu toe zeer geholpen om tot een keuze van een weerstation te komen. Nu lees ik regelmatig dat mensen deelnemen aan weer programma’s met de alecto ws-5500. Kan ik zorgdragen voor goede positionering: temp op 1,5m en wind hoog (10m?)? Of is dit toch niet zo erg van belang voor validiteit? Dank voor jullie antwoord. Gr. Anton
#73389
Anton,

'Goede' opstelling is een vereiste om 'eerlijk' de meetwaarden te kunnen vergelijken van stations, en om te kunnen vertrouwen op de ingeleverde meetwaarden.
Voor 'goede' opstelling van een weerstation zijn daarom officiële richtlijnen.
Vele documenten beschikbaar die dat beschrijven, met die van WMO internationaal leidend: zie dit stuk Wikipedia als uitgangspunt.

Voor de meeste stationsbeheerders is volledig kunnen voldoen aan die richtlijnen moeilijk (zo niet onmogelijk) vanwege de lokale mogelijkheden voor opstelling.
Probeer er dan het beste van te maken, met prioriteit aan de meting van Temperatuur en Neerslag:
dat is ook de achtergrond van de keuze van de meetwaarden en 'kaartjes' bij HWA en vergelijkbare organisaties.

Opletten dat je metingen enigszins gelijklopen met die van de 'buren'.
Namelijk niet vanzelfsprekend dat de metingen van een station 'absoluut' correct zijn, en niet zonder reden hebben de meeste stations kalibratie-/correctiemogelijkheden [zie de handleidingen], maar die correctie-functie wel met voorzichtigheid toepassen en voorafgaand ruim tijd nemen voor waarneming en genoemd vergelijk.
O.a. dat aspect is reden dat we bij aansluiting van een station aan HWA vragen dat je eerst 2 maanden test of alles goed loopt.

MVG, Anton
#73390
@naamgenoot - dat betekent dat de alecto ws-5500 niet handig is om deel te nemen? Wind en temperatuur op dezelfde plaats. Een losse thermosensor is eigenlijk wel een vereiste? Wanneer ik achter de info van de weerstations kijk zie ik wel heel veel davis vantage pro. Is dat de aanbeveling? Gr. Anton
#73391
AntonE schreef: 15 aug 2021, 09:13 @naamgenoot - dat betekent dat de alecto ws-5500 niet handig is om deel te nemen? Wind en temperatuur op dezelfde plaats. Een losse thermosensor is eigenlijk wel een vereiste? Wanneer ik achter de info van de weerstations kijk zie ik wel heel veel davis vantage pro. Is dat de aanbeveling? Gr. Anton
Een VP2 is meestal ook all-in-one.
Zowel de regen , wind als temp/hum zitten in 1 apparaat.

Je kan de wind meter loskoppelen en veel hoger zetten, er zit een 10 meter lang snoer aan.
En dan de regen+temp/hum op 1,5 meter boven een grasveld plaatsen.
Maar dat komt zelden voor, natuurlijk wel als je in een buitengebied woont, meestal niet als je in de bebouwde komt woont.

Dus ieder goed beheerd station moet zich aanmelden.
Bij dat aanmelden wordt bij HWA gevraagd hoe het station is geplaatst.
Bij andere netwerken wordt de bebouwing door de netwerken zelf in kaart gebracht op basis van de opgegeven kaart-coordinaten.

VEEL belangrijker dan de plaatsing:
Het beheren en onderhouden van het station en controleren of de waardes in lijn zijn met omliggende stations.

Wim
#73392
Ook met een 10 meter lange kabel ertussen is het meestal nog onmogelijk om je sensoren optimaal neer te zetten. De oplossing is een anemometer transmitter kit en die kost een paar centen. Nog een punt van kritiek op Davis is dat de binnentemperatuur met een verlichte console altijd veel te hoog wordt weergegeven. Misschien niet heel belangrijk maar Ecowitt lost dit heel netjes op met een losse binnensensor die je ergens op een strategische plaats kan hangen.

Ik proef een beetje uit je berichten dat je bereidt bent om Davis geld uit te geven. Juist daarom zou ik nog eens goed naar de wat duurdere Ecowitt modellen kijken. Je krijgt veel weerstation voor minder geld.
#73399
wvdkuil schreef: 15 aug 2021, 09:30
AntonE schreef: 15 aug 2021, 09:13 @naamgenoot - dat betekent dat de alecto ws-5500 niet handig is om deel te nemen? Wind en temperatuur op dezelfde plaats. Een losse thermosensor is eigenlijk wel een vereiste? Wanneer ik achter de info van de weerstations kijk zie ik wel heel veel davis vantage pro. Is dat de aanbeveling? Gr. Anton
Een VP2 is meestal ook all-in-one.
Zowel de regen , wind als temp/hum zitten in 1 apparaat.

Je kan de wind meter loskoppelen en veel hoger zetten, er zit een 10 meter lang snoer aan.
En dan de regen+temp/hum op 1,5 meter boven een grasveld plaatsen.
Maar dat komt zelden voor, natuurlijk wel als je in een buitengebied woont, meestal niet als je in de bebouwde komt woont.

Dus ieder goed beheerd station moet zich aanmelden.
Bij dat aanmelden wordt bij HWA gevraagd hoe het station is geplaatst.
Bij andere netwerken wordt de bebouwing door de netwerken zelf in kaart gebracht op basis van de opgegeven kaart-coordinaten.

VEEL belangrijker dan de plaatsing:
Het beheren en onderhouden van het station en controleren of de waardes in lijn zijn met omliggende stations.

Wim
Dank Wim,
Wel mooi dat bijna iedereen schrijft bij lokatie: geventileerde weerhut op 1,5m :?
Een snoer van 10m zal me logistiek niet helpen, maar ga een nadenken. Gr. Anton
#73400
wvdkuil schreef: 15 aug 2021, 09:30
AntonE schreef: 15 aug 2021, 09:13 @naamgenoot - dat betekent dat de alecto ws-5500 niet handig is om deel te nemen? Wind en temperatuur op dezelfde plaats. Een losse thermosensor is eigenlijk wel een vereiste? Wanneer ik achter de info van de weerstations kijk zie ik wel heel veel davis vantage pro. Is dat de aanbeveling? Gr. Anton
Een VP2 is meestal ook all-in-one.
Zowel de regen , wind als temp/hum zitten in 1 apparaat.

Je kan de wind meter loskoppelen en veel hoger zetten, er zit een 10 meter lang snoer aan.
En dan de regen+temp/hum op 1,5 meter boven een grasveld plaatsen.
Maar dat komt zelden voor, natuurlijk wel als je in een buitengebied woont, meestal niet als je in de bebouwde komt woont.

Dus ieder goed beheerd station moet zich aanmelden.
Bij dat aanmelden wordt bij HWA gevraagd hoe het station is geplaatst.
Bij andere netwerken wordt de bebouwing door de netwerken zelf in kaart gebracht op basis van de opgegeven kaart-coordinaten.

VEEL belangrijker dan de plaatsing:
Het beheren en onderhouden van het station en controleren of de waardes in lijn zijn met omliggende stations.

Wim
Dank Wim,
Wel mooi dat bijna iedereen schrijft bij lokatie: geventileerde weerhut op 1,5m :?
Een snoer van 10m zal me logistiek niet helpen, maar ga een nadenken. Gr. Anton
BrEw schreef:Ook met een 10 meter lange kabel ertussen is het meestal nog onmogelijk om je sensoren optimaal neer te zetten. De oplossing is een anemometer transmitter kit en die kost een paar centen. Nog een punt van kritiek op Davis is dat de binnentemperatuur met een verlichte console altijd veel te hoog wordt weergegeven. Misschien niet heel belangrijk maar Ecowitt lost dit heel netjes op met een losse binnensensor die je ergens op een strategische plaats kan hangen.

Ik proef een beetje uit je berichten dat je bereidt bent om Davis geld uit te geven. Juist daarom zou ik nog eens goed naar de wat duurdere Ecowitt modellen kijken. Je krijgt veel weerstation voor minder geld.
BrEw schreef:Ook met een 10 meter lange kabel ertussen is het meestal nog onmogelijk om je sensoren optimaal neer te zetten. De oplossing is een anemometer transmitter kit en die kost een paar centen. Nog een punt van kritiek op Davis is dat de binnentemperatuur met een verlichte console altijd veel te hoog wordt weergegeven. Misschien niet heel belangrijk maar Ecowitt lost dit heel netjes op met een losse binnensensor die je ergens op een strategische plaats kan hangen.

Ik proef een beetje uit je berichten dat je bereidt bent om Davis geld uit te geven. Juist daarom zou ik nog eens goed naar de wat duurdere Ecowitt modellen kijken. Je krijgt veel weerstation voor minder geld.
Wat is een anemometer transmitter kit?

Gr. Anton
#73402
AntonE schreef: 15 aug 2021, 17:17 . . .
Dank Wim,
Wel mooi dat bijna iedereen schrijft bij lokatie: geventileerde weerhut op 1,5m :?
. . .
Gr. Anton
Dat komt omdat er vroeger nogal vaak ergens tegen een muur op net op een dak de temp-sensor werd geplaatst.
Voor een betere plaatsing zijn verschillende "shields" voor op de markt gekomen.
Een echte KNMI "weerhut" kan bij de meeste weer-amateurs niet eens geplaatst worden.

Een Davis en de meeste andere all-in-one's hebben een soort witte paddestoelen om de temperatuur sensor.
Dat is ook een soort "weerhut" / "shield"
Geen invallend zonlicht, de wind kan er vrij doorheen, weliswaar meestal niet actief geventileeerd.

Veel belangrijker is de ondergrond waarboven de 'all-in-one' hangt.
Geen zwart dak, liever groene begroeiing.

Maar als je het kan betalen zijn losse componenten natuurlijk altijd beter.
En met de losse ecowitt componenten (nog geen 300 euro) kun je werkelijk aan alle eisen voldoen, zonder kabels en makkelijk onderhoudbaar.
Losse regensensor => paaltje 1.5 meter
Losse temp-hum sensor => bestel een shield of plaats in een hut
Losse wind (+UV+licht) => plaats hoog maar hou ook rekening met onderhoud
Console => lekker in het zicht binnen
Baro/temp/hum sensor voor binnen-plaatsing, heeft dus geen last van de plaatsing/warmte van de console.
Wat wil een startende weer-station eigenaar nog meer?

Groetjes,
Wim
Bijlagen
HP1000SE_PRO-single-Sensor-edition.jpg
HP1000SE_PRO-single-Sensor-edition.jpg (109.28 KiB) 3941 keer bekeken