Discussie forum over WXSIM software. Voor vragen, specificaties, ervaringen etc..

Door wvdkuil
#53547
Vraag: Waarom wordt de wxsim data zo gedetailleerd opgeladen?

Zoals u wel weet ben ik zelf geen wxsim gebruiker. Dat komt nog wel eens maar eerst de template verder afmaken.

De vraag:
Alle lastret.txt / latest.csv bestanden die ik gezien heb bevatten minstens twee verwachtingen / regels per uur.


Maar er zijn volgens mij geen scripts die met de tussenliggende verwachtingen iets doen.

Het NordicWeather 3in1 script vervaardigt drie tabbladen op basis van lastret.txt:
a: Verwachting per 3 uur
b: Gedetailleerd per 1 uur
c: Gras en Grond per 3 uur
De grafieken geven wel alle verwachtingen aan maar dat is een dermate kleine afstand op de x-as (de tijds-as) dat dat niet waarneembaar mooiere grafieken oplevert.

Het WellingtonWeather script (csvWXSIM) gebruikt de latest.csv van wxsim. Ook die staat altijd?/vaak ingesteld per half uur. Maar ook de uitvoer van het WellingtonWeather script is per uur.

Er moet dus altijd minstens twee keer zoveel data verwerkt worden in de scripts als nodig is.

Ik zag bij meteozwolle een keer dat de data per 20 minuten (3 maal per uur op 55 15 en 35 minuten) werd opgeladen. Dus er is iets in te stellen.

Weet iemand of / hoe dit ingesteld kan worden in wxsim?

En weet iemand waarom er meer data wordt gegenereerd en opgeladen dan strikt nodig is?

Waarom kom ik met die vraag? Voortdurend vergelijk ik de uitvoer van NW en mezelf. En de (kleine) verschillen zitten vaak in de weggelaten regels. Om helemaal zeker te zijn zou ik graag een paar lastret.txt bestanden gebruiken die op hele uren zijn aangemaakt. En na midden december moet er toch wel een paar keer slecht winterweer met ijzel en sneeuw aankomen om verder te testen.

Met vriendelijke groet,
Wim van der Kuil
Door reitsma1960
#53551
wvdkuil schrijft:
Vraag: Waarom wordt de wxsim data zo gedetailleerd opgeladen?

Zoals u wel weet ben ik zelf geen wxsim gebruiker. Dat komt nog wel eens maar eerst de template verder afmaken.

De vraag:
Alle lastret.txt / latest.csv bestanden die ik gezien heb bevatten minstens twee verwachtingen / regels per uur.


Maar er zijn volgens mij geen scripts die met de tussenliggende verwachtingen iets doen.

Het NordicWeather 3in1 script vervaardigt drie tabbladen op basis van lastret.txt:
a: Verwachting per 3 uur
b: Gedetailleerd per 1 uur
c: Gras en Grond per 3 uur
De grafieken geven wel alle verwachtingen aan maar dat is een dermate kleine afstand op de x-as (de tijds-as) dat dat niet waarneembaar mooiere grafieken oplevert.

Het WellingtonWeather script (csvWXSIM) gebruikt de latest.csv van wxsim. Ook die staat altijd?/vaak ingesteld per half uur. Maar ook de uitvoer van het WellingtonWeather script is per uur.

Er moet dus altijd minstens twee keer zoveel data verwerkt worden in de scripts als nodig is.

Ik zag bij meteozwolle een keer dat de data per 20 minuten (3 maal per uur op 55 15 en 35 minuten) werd opgeladen. Dus er is iets in te stellen.

Weet iemand of / hoe dit ingesteld kan worden in wxsim?

En weet iemand waarom er meer data wordt gegenereerd en opgeladen dan strikt nodig is?

Waarom kom ik met die vraag? Voortdurend vergelijk ik de uitvoer van NW en mezelf. En de (kleine) verschillen zitten vaak in de weggelaten regels. Om helemaal zeker te zijn zou ik graag een paar lastret.txt bestanden gebruiken die op hele uren zijn aangemaakt. En na midden december moet er toch wel een paar keer slecht winterweer met ijzel en sneeuw aankomen om verder te testen.

Met vriendelijke groet,
Wim van der Kuil


Dag Wim,

Je kunt mijn lastret.txt en plaintext.txt bestanden gebruiken, daarover hebben we contact gehad.

Je moet WXSIM en daarvoor WXSIMATE laten draaien op momenten die jij wil.
WXSIM start niet vanzelf. Je kunt hem handmatig of automate laten draaien. Voor de automatische run gebruik ik System Schedular. Ik laat hem diverse keren per dag draaien met een interval van 3 uren vanaf 4 uur `s nachts.
Je kunt instellen in WXSIM voor hoeveel dagen hij een verwachting moet maken.
Verder kun je erg veel instellen in de pro versie. Ook qua gevoeligheid en dergelijke.

De scripts die jij noemt, 3-in-1 of die van Wellington moet je dan weer apart instellen naar behoefte. Dit staat in principe los van de instellingen in WXSIM.
De scripts maken alleen gebruik van de data die gegenereerd is door WXSIM.
Je moet wel WXSIMATE op een bepaalde manier instellen om de juiste data gegenereerd te krijgen uit WXSIM om het 3-in-1 script goed te laten werken.
Tsjonge, wat klinkt dat ingewikkeld.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt. Best ingewikkeld merk ik om uit te leggen.

Groet,
Oebel
Door wvdkuil
#53557
reitsma1960 . . . uitgebreide uitleg - zie boven . . . . . schrijft:
Tsjonge, wat klinkt dat ingewikkeld.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt. Best ingewikkeld merk ik om uit te leggen.
Groet,
Oebel
Heel zeker.
Maar zou jij eens kunnen kijken of het mogelijk is de bestanden lastret.txt zo aan te maken dat de informatie IN de bestanden per uur weergegeven wordt?

Dit is een klein stukje van jou lastret.txt.
Code: Selecteer alles
  TIME      WEATHER        AIR   DEW   WCF  
10:00a CLEAR    SCTD.FROS  -0,2  -0,7  -0,2
No shower or thunderstorm activity expected   
10:30a CLEAR    HEAVY DEW   0,5  -0,4   0,0 
11:00a CLEAR    HEAVY DEW   1,4   0,0   0,4 
11:30a CLEAR    MOD. DEW    2,2   0,3 

Zoals je weet zijn er per regel een hele hoop kolommen (hier boven weggelaten) met informatie. Je bepaalt o.a. in wxsimmate welke informatie wordt aangegeven.

Maar de hoeveelheid regels? Dus nu is er een regel per half uur.
Bij zwolle op dit moment per 20 minuten:
Code: Selecteer alles
 TIME      WEATHER        AIR   DEW  
 9:45p M.C.-CLD LIGHT DEW   3,2   2,2   3,2 
No shower or thunderstorm activity expected       
10:05p M.CLOUDY MOD. DEW    3,1   2,3   3,1
10:25p P.-M.CLD LIGHT FOG   3,1   2,3   1,0
10:45p P.CLOUDY LIGHT FOG   3,1   2,3

Zou jij het voor elkaar kunnen krijgen wxsim zo in te stellen dat er 1 regel per uur gemaakt wordt?

Of heeft een andere lezer dat al eens voor elkaar gekregen?

Met vriendelijke groet, Wim van der Kuil