Discussie forum met vragen over Blitzortung hardware, software etc
Door nolversteeg
#60698
Hoi Joris,

Dit zijn de plaatjes die ze willen zien.

Minimale gain en treshold, de aarde kan in principe ook aarde zijn van het stopcontakt, alleen kan daar wat rotzooi op zitten, en alleen maar de processor aarden.
Het blijft een beetje pilotteren(testen), en kijken waar de grenzen liggen, kijk wel uit als er geen bliksem is kan je de zaak wel opschroeven, maar dat werkt averechts.

eerste truuk is om die golf uit je grafiek te krijgen, en volgens mij is dat 50 HZ dus brom.
zie http://www.lightningmaps.org/blitzortun ... table_form

kan zijn dat de antenne in de buurt ligt van het spanningsnet. Pijpen met draden lopen overal in huis. en zeker niet ook nog de amp aarden,

Gr, Nol
Door fotogw
#60699
jorissynaeve schrijft:
Wat ik mij verder afvraag. Een station die niet in interferentie is, maar die wel regelmatig "valse" detecties doorstuurt naar de server, is dat niet slecht voor de berekeningen? Waarschijnlijk is er bij een detectie nog een hele signaalanalyse alvorens als een mogelijke ontlading te aanzien worden. Maar als die toevallig ongeveer samenvalt met metingen van een echte ontlading, is de positionering dan niet veel verkeerd berekend?
Ik vraag dit omdat zogezegd mijn station momenteel af en toe een ontlading mee pikt van over het onweer in Italië. Zou fantastisch zijn als dat nu al zo is, maar in mijn huidige opstelling sta ik daar nogal skeptisch tegenover.


Dag Joris,

De kans op een toevallig samenvallen is niet erg groot hoor! Het systeem sampled zo vaak, dat de kans erg klein is. Er zitten tenslotte een miljoen microseconde in één seconde... Ik heb afgelopen zomer eens gekeken, maar zelfs met een schrikdraadafrastering die 1x per seconde een storing afgeeft werd dat signaal bijna nooit samengevoegd met echte signalen. Ik heb er met Tobi van Blitzortung over gesproken, maar een keer per seconde een storing dat is "peanuts" voor de server, zegt hij. Ik ga er vanuit dat hij het kan weten;-)

Gerhard
blitzortung station 711
www.weeropdeveluwe.nl
Door jorissynaeve
#60701
Mooi. Ik laat vandaag eens een hele dag draaien en ik ga eens bekijken wat het geeft indien er vanavond wat onweer zou langs komen.

Nu wat onweer boven de Middenlandse zee en ten noordwesten van Glasgow. Ik detecteer van beide een klein percentage.

Onderstaande afbeelding is een detectie van een ontlading boven Glasgow. Enkel goed gedetecteerd door kanaal 1A maar als ik naar de oriëntatie kijk van deze antenne kan dit wel goed kloppen.


Verder speel ik nog wat met de gain. 400 lijkt mij momenteel vrij goed maar ik heb hierin nog niet veel ervaring. Dan ook nog wat bekijken welke amplifier ik best verhoog (bv 5x2x40 of 2x5x40).
Bijlagen
Naamloos-e490d38d8f5d081343699744e88ff473.png
Naamloos-e490d38d8f5d081343699744e88ff473.png (67.55 KiB) 5848 keer bekeken
Door fotogw
#60707
Hee Joris,

Ik denk dat het niet klopt dat je uitsluitend op één kanaal registreert. Ik heb dezelfde ontlading even opgezocht zoals ik die registreerde, en dat is duidelijk op beide antennes, en op beide kanalen geregistreerd. Ik heb 2 versterkers, en dus ook 2 antennes, zoals je in de bijlage kunt zien.
Verder is zichtbaar dat je gain nog erg laag staat. Ik had in het begin soortgelijke problemen, dat bleek toch een soldeerfoutje te zijn... Ik had té voorzichtig gesoldeerd, en daarmee onvoldoende de componenten verwarmd. Duurde nogal voordat ik dat gevonden had, maar de signalen die ik bij jou zie lijken er op!
in de bijlage het signaal van 09:02:35

Wat betreft de gain; de eerste moet normaliter het hoogst staan. Dus 16x8x40 is beter dan 8x16x40.
De 40 is niet te wijzigen overigens...
Bijlagen
090235.png
090235.png (39.46 KiB) 5848 keer bekeken
Door jorissynaeve
#60709
Bedankt, het is nog steeds in test en vandaar dat ik af en toe een afbeelding post om op die manier wat info te hebben of het goed of niet goed is. Veel ken ik er allemaal niet van af, vandaar :)
Waar haal jij trouwens de geschiedenis van deze ontladingen terug (die grafiek?).
Door fotogw
#60710
jorissynaeve schrijft:
Bedankt, het is nog steeds in test en vandaar dat ik af en toe een afbeelding post om op die manier wat info te hebben of het goed of niet goed is. Veel ken ik er allemaal niet van af, vandaar :)
Waar haal jij trouwens de geschiedenis van deze ontladingen terug (die grafiek?).


Dag Joris,

Die grafiek vind je op lightningmaps.org, daar inloggen met je blitzortung gegevens, klik op jouw station, klik op "list" , achter het woord "Strokes".
Deze pagina kun je ook vinden door in de deelnemerslijst op het gele buttontje te klikken.

Trouwens, heel veel vragen kun je ook op het blitzortungforum kwijt. Engelstalig, dat wel, maar er lezen veel meer mensen mee die het blitzortungsysteem hebben, en waarschijnlijk nét als jij er in zijn gedoken en dan allerlei vragen tegen komen. Maar ook de ontwerpers van het systeem Tobi en Egon lezen daar mee.

Succes!
Gerhard
Door nolversteeg
#60711
Heel goed Gerhard,

De hele wereld, is gekoppeld aan blitzortung, wij kaaskoppen zijn daar maar een heel klein stukje van, maar doen wel goed mee in de race.
en die drie mannen in Duitsland hebben volgens mij geen gelukkig huwelijk, of zijn vrijgezel.

Gr. Nol
Door jorissynaeve
#60712
Ah ja, interessant, die grafieken.
Ik heb even een test gedaan. Mijn 2de kanaal was steeds zwakker dan het 1ste maar als ik ze evenwijdig leg zijn alle detecties identiek. Dus is wel oriëntatiegevoelig vermoed ik. Waarschijnlijk is de richting van de ontladingen bij mij net in lijn met 1 van de 2 antennes en loodrecht op de andere. Ik kan geen andere reden bedenken momenteel.
Door nolversteeg
#60713
Hallo Joris,
Het is geen radio, maar machnetische waarden, helaas komen de radio golven ook door.
En dit systeem wil alleen maar inductie meten, ongeacht de richting en de polariteit. de referentie is GPS (plaats) met een tijd van 9 cijfers achter de seconde comma.

Het kan dus ook met een enkel sprietje ,als er maar een magnetische trigger komt. De richting wordt bepaald door die andere figuren die ook dat prikje meten op die 9 cijfers achter de comma, en de GPS positie. Ik heb al gezien dat door de server 1 van mijn antennes teruggeregeld is naar 2x2x40 en nog steeds mee doet in de race.

Gr. Nol
Door jorissynaeve
#60734
Het systeem is volledig geïnstalleerd met nieuwste firmware en autogain. Weinig noise nog, af en toe een spike en zo'n 1/3 van de ontladingen heb ik wel mee. Richting UK en Middenlandse zeegebied is preferent, noorden iets lastiger blijkbaar.

Wel mooi dat zelfs ontladingen van meer dan 3000km gezien worden, alsook dicht bij. Hier een voorbeeld van de ontlading op de grens Irak-Syrië-Turkije (13:33:12 UTC)
Bijlagen
Gent.png
Gent.png (133.16 KiB) 5848 keer bekeken
  • 1
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
  • 19
  • 21