Discussie forum met vragen over Blitzortung hardware, software etc
Door nolversteeg
#58015
Hallo Meteovrienden,
Ik doe een gooi, naar de vraag, omdat ik het zelf nog niet getest en gebouwd heb.

1)Als je hem buiten gaat ophangen hoe moeten de antennes dan gericht zijn?

De frequentie is zo laag dat richting waarschijnlijk geen parten zal spelen. ik weet ook niet of Werner daar rekening mee houdt.

2)En welke waterdicht behuizing is dan het meest geschikt?

Een waterdichte doos waar het een en ander in kan. desnoods met wartels. om het nog beter waterdicht te maken, uiteraard geen metaal.

3) Hoelang mag de ethernet kabel zijn tussen de ontvanger en de hoofd print zijn?

Volgens mij zijn de kabels die geleverd worden 5 Mtr, maar het signaal is al audio, dus zal dat proefondervindelijk getest moeten worden,

4) Werkt de GPS ontvanger ook goed als deze binnen hangt?

Dat is een schot voor de boeg. een navigator werkt heel moeilijk binnenshuis. de satelieten staan overal aan de hemel, het signaal wat zij uitzenden is minimaal. en gaat heel moeilijk door ramen en muren. deze hoort eigenlijk bij de antenne te staan.

Groeten Nol
Door Bernez
#58028
De lengte van de ethernet kabel mag 30m zijn.

1.2.1.4 Connecting the controller The RJ45 modular connector is used to connect
the ampli er to the controller board. You should use a shielded one-to-one CAT 5e network
cable. The length of the cable can be up to 30 meters. This allows to place the ampli er near
the antennas far away from noisy environments.
Door nolversteeg
#58040
Hallo meteovrienden,

Als ik de nieuwe RED situatie inschat, is de beste manier om alles in een box te verstoppen met als enige uitgang een UTP kabel en een POI . dan kan je de hele handel wel 100 mtr van de router plaatsen. als je een loop antenne hebt zal er een 2e gat in de box moeten komen maar uiteraard zal de die box bij de antenne moeten staan.

Groeten Nol
Door pdw112
#58090
nolversteeg schrijft:
Hallo Meteovrienden,
Ik doe een gooi, naar de vraag, omdat ik het zelf nog niet getest en gebouwd heb.

1)Als je hem buiten gaat ophangen hoe moeten de antennes dan gericht zijn?

De frequentie is zo laag dat richting waarschijnlijk geen parten zal spelen. ik weet ook niet of Werner daar rekening mee houdt.

2)En welke waterdicht behuizing is dan het meest geschikt?

Een waterdichte doos waar het een en ander in kan. desnoods met wartels. om het nog beter waterdicht te maken, uiteraard geen metaal.

3) Hoelang mag de ethernet kabel zijn tussen de ontvanger en de hoofd print zijn?

Volgens mij zijn de kabels die geleverd worden 5 Mtr, maar het signaal is al audio, dus zal dat proefondervindelijk getest moeten worden,

4) Werkt de GPS ontvanger ook goed als deze binnen hangt?

Dat is een schot voor de boeg. een navigator werkt heel moeilijk binnenshuis. de satelieten staan overal aan de hemel, het signaal wat zij uitzenden is minimaal. en gaat heel moeilijk door ramen en muren. deze hoort eigenlijk bij de antenne te staan.

Groeten Nol


Bedankt voor de antwoorden.

langzaam aan zal het spaarpotje voller worden en dan kopen we uiteindelijk ook een.
Door fotogw
#58113
Hallo allemaal,

Ik heb vorige week mijn "System Red besteld én ontvangen. 2 avondjes solderen en de boel is bijna klaar. Voor degenen die twijfelen aan eigen de soldeer-vaardigheden een paar ervaringstips;

- Goede soldeerbout met dunne punt is onmisbaar! Punt niet dikker dan ballpoint-punt.
- Gebruik een loep! Zonder is het bijna niet te doen.
- Eerst alle componenten uitsorteren voor de versterker, en de controller
- De héle kleine componenten (met name de SMD (surface mounted) componenten) niet tot het laatst bewaren, maar solderen met nog veel ruimte rondom. Vooral de 4 IC's op de versterker, en de GPS-module op de controller. Vooral de GPS chip solderen vóór je de RJ45 connector gaat solderen.
- Deze tip staat ook in de manual; Kleurcodes van de metaalfilm-weerstanden zijn erg lastig te onderscheiden. Check elke weerstand met een multimeter.

Ik mis nog een paar componenten helaas. 2 waren te weinig geleverd, 2 weerstanden heb ik moeten lossolderen en zijn daardoor beschadigd. Dus volgende week verder. De controller is compleet en werkend, dus ik kan de firmware er op gaan zetten.

De onweersbuien moeten nog even wachten...

Groeten, Gerhard
Door nolversteeg
#58117
Hallo Gerhard,

Ik dacht dat ik dat weer had, maar bij mijn bestelling mist ook 1 onderdeel.
weerstandnetwerk op de amplifier print.

Ik weet nog niet hoe ik dat ga oplossen.

de rest van het opbouwen van de print is met wat ervaring goed te doen.

en die loep is zeker noodzakelijk.

Groeten Nol
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 21