Discussie forum met vragen over Blitzortung hardware, software etc
Door jorissynaeve
#60679
Er zit geen isolatie op die koperdraadjes. Het zijn pure koperdraadjes die uit de ferriet staafjes komen.
Ik zal deze avond nog eens alles uitmeten van connecties. Misschien heb ik iets over het hoofd gezien, een solder joint die niet goed is ofzo.

Momenteel heb ik de module in test runnen. Ben nu niet zeker of dat goed is voor het totale Blitzortung online systeem, maar ik heb vrij veel valse signalen (volgens de website nu 6868) maar wel Effectivity L van 26 | 46%. Ik weet niet of dat iets positief of negatief is.
Door nolversteeg
#60680
Hoi Joris,

Je zou toch maar even goed moeten kijken naar die koperdraadjes, want het is wel degelijk geisoleerd koperdraad.

En die waarde zegt niet zoveel, beter is het om naar de efficiëntie te kijken in
de netwerkomgeving statestieken en de grafieken die ze daar maken.

Gr Nol
Door WeerStationWoerden
#60684
er zit een transparante laagje op de koperdraad !!!!
heb zelf een stukje weggefikt met een aansteker
daarna een paar keer omgebogen zodat je een dikker stuk krijgt aan het einde van de koper draad en dat aan de amp vastgeschroefd

Mvg Gert

jorissynaeve schrijft:
Er zit geen isolatie op die koperdraadjes. Het zijn pure koperdraadjes die uit de ferriet staafjes komen.
Door jorissynaeve
#60686
Perfect. De draadjes zijn inderdaad geïsoleerd. Lijkt echt wel koperdraad te zijn, maar als je er de multimeter op zet is het niet geleidend.

Nu zijn beide signalen identiek indien ik ze hetzelfde oriënteer.
Door nolversteeg
#60687
100 punten,
volgende vraag.

Advies was gebruik niet de koperdraadjes maar soldeer hier soepel montagedraad aan.
geen meter, maar een stukje van 5cm , en kijk waar het knoopje zat in het koperdraadje want dit is het begin/ einde van de wikkeling.

het maakt niet uit voor de bliksem site, het gaat hier alleen maar om de spike, de plaats weten ze GPS, dus ook de tijd .

nu gewoon even laten hobbelen, de nieuwste software installeren, en de zaak op automatisch laten draaien.

dan komt het goed.

Gr. Nol
Door WeerStationWoerden
#60693
hoi Frans echt probeer eens je antenne op een andere plek te plaatsen
dit kan echt een wereld van verschil maken
je heb nu de antenne boven de axis hangen heb zo het idee dat die ook wel het 1 en ander verstoort
misschien aan je schuur een leuke plek .. bij de 1 wire

en als je toevallig een davis met fan heb .. plaats het er niet onder of boven
de fan geef heel veel storing
ik vind het jammer dat je met de red niet kan luisteren met een hoofdtelefoon op
want dat kan met de green namelijk wel nou kan vertellen dat je op plaatsen waar je geen storing verwacht ... de boel op tilt spring en je kan het ook goed horen
heb zelf de beiden antennes aan het dakkapel zitten hier dus net boven de Hobby/Weer kamer
zover ik weet geen storing van de pc's en of tv

Gert



Snarf2000 schrijft:
Ik heb de bijgeleverde 20 ferriet antennes er bij en deze zijn (nog) niet geshield.


Grt Frans
Door Snarf2000
#60694
Dom vraagje misschien, maar de antenne komt nu boven het dak uit.
Ca 0.5 meter.

Als ik hem op mijn schuurtje plaats, op ca 2.5 meter hoogte, dan staat hij aan de achterkant van mijn woning aan de noordzijde.

In de zomer, en nu eigenlijk ook, komen de meeste onweersbuien uit zuidelijke richtingen.
Heeft het invloed op mijn metingen als mijn woning in het zichtveld staat?

Zo nee, waarom wil iedereen dan zo hoog mogelijk zijn antennes plaatsen.
Haal ik alsnog de 2500 kilometer?
Grt Frans


NB: Nu het dak nat is, heb ik niet zoveel zin om over de dakpannen te lopen.
Als het even opdroogt dit weekend, zal ik hem van de mast afhalen.
Door nolversteeg
#60695
Hallo Frans,

waar de antenne geplaatst is is niet belangrijk, al is het in de kelder, of onder water, de marine maakt dankbaar gebruik van deze lage frequentie om de onderzeeboten van data te voorzien. Wat wel de bedoeling is dat je uit de buurt blijft van die frequenties die jezelf maakt, waarschijnlijk al voldoende over gepraat, elektra-leidingen, schakelende voedingen, piëzo aanstekers, dus ook de cv ketel, hier zit tegenwoordig geen waakvlam meer in, dus iedere keer dat hij aan gaat is dat prijs, alles wat kan vonken, veroorzaakt problemen. probeer deze zaken te vermijden, en schroef de gain niet te hoog , zet de processor in automatisch, dan doet de server de rest, en dat wordt steeds beter.

Gr. Nol
Door nolversteeg
#60696
Ik heb net nog even gekeken naar jouw signalen Frans, die zijn gewoon goed, ik zou er niets aan doen.
Joris heeft wel een probleem, en volgens mij te maken met een goede aarde van zijn RED processor, of ergens een floating kontakt.
Gr Nol
Door jorissynaeve
#60697
Ik vermoed dat het de aarding is. Ik merk dat het signaal fel verbetert als ik de GND aan mijn radiator verbind. Maar ideaal is dat niet. Elders heb ik geen CV en ons huis is nog met een elektrisch netwerk waarbij nog niet overal aarding aangesloten is. Dus grootste probleem is volgens mij inderdaad de aarding.

De automatische gain bleef bij mij steeds op 4000 staan en dat gaf steeds interferentie. Momenteel de gain op 400 gezet en dat lijkt wel een pak beter te zijn. Al zijn er nog veel storingen.



Wat ik mij verder afvraag. Een station die niet in interferentie is, maar die wel regelmatig "valse" detecties doorstuurt naar de server, is dat niet slecht voor de berekeningen? Waarschijnlijk is er bij een detectie nog een hele signaalanalyse alvorens als een mogelijke ontlading te aanzien worden. Maar als die toevallig ongeveer samenvalt met metingen van een echte ontlading, is de positionering dan niet veel verkeerd berekend?
Ik vraag dit omdat zogezegd mijn station momenteel af en toe een ontlading mee pikt van over het onweer in Italië. Zou fantastisch zijn als dat nu al zo is, maar in mijn huidige opstelling sta ik daar nogal skeptisch tegenover.
Bijlagen
Naamloos-893855fbd47533d4c88bd11f06c622d4.png
Naamloos-893855fbd47533d4c88bd11f06c622d4.png (72.03 KiB) 2645 keer bekeken
  • 1
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
  • 21