Discussie forum met vragen over Blitzortung hardware, software etc
Door pdw112
#68886
Mijn red detector valt in interference mode zodra de buurman zijn knipperende kerst verlichting aanzet.
Heeft iemand een oplossing om dit te voorkomen.

De storing zit voornamelijk in het e-field gedeelte.
Door pb2rdf
#68891
red detector? Leg uit svp.

Algemene reactie :
Door de lange bedrading van kerstverlichting wordt een electromagnetisch veld opgewekt.
Knipperende verlichtig geeft daardoor electromagnetische pulsen.
En aangezien de chinese electronica niet altijd aan de nederlandse voorwaarden voldoet kan dat in het radiospectrum behoorlijke storing geven.

Groeten, Peter
Door WSParkstad
#68895
Hallo Peter,

Red detector is de hardware die gebruikt wordt bij Blitsortung.
Ik herken het probleem en bij mij zijn het de oude Schell zonnepaneeltjes en dan niet de panelen maar de omvormertjes en die storen bij mij op de Microsferics en dat is ook een stukje hardware die ik gebruik die tussen de Boltek antennen en de pci kaart zit want het vreemde op de Boltek met Stormtracker stoort die niet.
Zet ik de Squelsch op de Microsferics op 3 dan is die storung voorbij en registreert die toch gewoon de ontladingen.

Het blijft nu eenmaal gevoelig spul.
Door pb2rdf
#68898
Hoi ???

Je geeft wat technische details en benamingen waarmee degene die de apparatuur niet heeft, of kent met ???? :silly: staat.
Dus uitleg wat is wat svp, kort als het kan?

Vanuit mn achtergrond van electronica en radioamateur kan ik zeggen dat snel uit en inschakelen ven electriciteit stoorpulsen veroorzaakt in het radiospectrum.
En in dat spectrum meten de bliksem detectoren.

Dus als dichtbij je meetapparatuur slechte, onvoldoende ontstoorde electronica staat, of een antenne wat straling uitzend, dan kan het zijn dat je bliksemdetectie daarvan op hol slaat en misdetectie heeft.
Een bundel draad, kerstverlichting met allerlei LEDs met hun eigen drempelspanning is een voorbeeld van zo één antenne.

Hoop dat het jou nu duidelijk is, en misschien ook anderen.

Groeten, Peter
Door pdw112
#68910
Heren.
Bedankt voor de uitleg.
Heb inmiddels de detector op handmatig gezet en zo ingeregeld dat hij de storing veel minder detecteerd.

Na de kerst maar weer op automatisch zetten.
Door pb2rdf
#68915
WSParkstad schrijft:
Hallo Peter,

Klopt echter Google verricht ook al wonderen wat betreft informatie verkrijgen toch?

Gegroet,

Marcel.


Beste Marcel,

Om iemand behulpzaam te zijn kan je toch niet verwachten dat ik het halve internet ga uitspitten.
Als je een probleem hebt,dan helpt het enorm door zoveel mogelijk informatie aan te dragen.

Maar begrijp, dat ingeval jij naar een arts gaat, je tegen de arts zegt :
Ik ben ziek.
Op zijn vraag waar je ziek van bent geef jij dan als antwoord :
Google maar wat ziek is.:woohoo: :ohmy: :silly:

Groeten, Peter
Door WSParkstad
#68925
Hallo Peter,

Laat ik het zo zeggen, iemand helpen zekers altijd.
maar als je RED leest en niet weet wat het is, dan denk ik ook dat je geen hulp kunt bieden, ook al geeft een persoon tekst en uitleg aangezien je red ook niet weet en met informatie nog steeds niet weet wat het is.

Mensen die wel weten wat red is kunnen meteen advies geven en hoeven ook niet te Googlen, weet je niet wat het is en gaat Googlen dan weet ik nog niet of je dan direct weet wat het is.

Als ik dingen lees waa rik niks van weet dan ga ik eerst Googlen wat het precies is, zodat ik beetje weet waar het over gaat voordat ik advies kan geven.

Althans zo zit ik in elkaar en ja woordje ziek is een algemene malaise en een zeer verkeerd voorbeeld aangezien dat het 1001 dingen kunnen zijn, net zoals slecht weer, dan weet je ook niet wat voor weer het is, bij red weet toch bijna wel de meeste wat het is, althans ik zie bijna elk weerstation met Blits plaatjes, lijkt mij sterk dat men dan ook niet verder leest van hoe komt men aan die data.

Maar goed, zoveel mensen zoveel meningen.

Met vriendelijke red groet,

Marcel.
Door pb2rdf
#68943
Beste Marcel,

Er zijn hier genoeg die niet weten hoe technisch één en ander werkt.
Ik denk dat ik vanuit mn technische achtergrond wel degelijk weet waar ik het over heb.
Principe van bliksemdetectie is mij meer dan duidelijk.

In dit geval werd er duidelijk een verstoring gemeld op de bliksemdetectie.
En deze verstoring betrof electromagnetische pulsen die door de antennes van de bliksemdetectie worden opgepikt.
Hoe de antennes worden genoemd voor de diverse bliksemdetectie is in dit geval niet direct van belang, maar wel handig om te weten.
Meestal bestaan de antennes uit een spoel gewikkeld om een ferrietstaaf.
En daarmee is gelijk de oorzaak aangegeven waardoor bliksemdetectie gevoelig kan zijn voor verstoringen dichtbij de ontvangst antennes.

Als ik google op "red" dan krijg ik allerlei rode dingen te zien. ;) B)

Daarom is het handig dat als iemand een probleem meld, de vraagstelling voorziet van wat meer info. Zodat iemand mee kan denken met de vraagsteller en het probleem van A naar Z kan oplossen.
Ipv in het midden te gaan beginnen en volgens de chaos theorie nergens uit te komen.

Groeten, Peter