Discussie forum met vragen over TFA, Nexus, Mebus, Irox en Honeywell
weerstations, specificaties, ervaringen etc..
Door petergroeneveld
#18113
Zoals we allemaal wel weten wijst de windvaan met zijn punt, pijl of kop van de haan in de richting waar de wind vanaf komt. Maar op vele weerplaatjes die de windrichting aangeven staan de windvanen 180° gedraaid, tenminste ik vind dat alle iconen op een windvaan lijken.

Is hier een speciale reden voor? Kan me voorstellen dat dit voor leken makkelijker te zien is waar de wind vanaf komt maar het klopt eigenlijk niet, tenminste dat vind ik.

Vraag dit namelijk omdat ik twijfel in welke richting ik het windvaan icoontje op mijn minidisplay moet plaatsen, met de punt naar de windrichting of er juist vanaf.

Heb het nu zo geplaatst dat de pijlpunt met de wind mee gaat zoals op alle windplaatjes maar het originele script was met de punt tegen de wind zoals een windvaan normaal aangeeft.

Heb zo mijn twijfels hierover. Iemand een uitleg hoe het moet of wat juist is?

Bijlagen
windrichting.JPG
windrichting.JPG (11.84 KiB) 10395 keer bekeken
Door Luc
#18115
De punt wijst naar de richting waar de wind naar toe gaat. Dit is inderdaad tegenovergesteld aan de windrichting waar de wind vandaan komt.

Dus een pijl naar beneden betekent windrichting Noord. De richting in jouw plaatje is dus goed.

Gr,
Luc
Door Eckie76
#18117
Niet juist: De pijl of roos wijst altijd naar de richting van waaruit de wind komt. De achterkant van de vaan staat dus 180 graden op de luchtstroom.

De originele instelling van Peter is dus juist, de aangepaste niet.

De punt, of roos, geeft altijd aan vanuit welke richting de wind komt.

De grote opvangvlakken aan de windvaan worden door de luchtstroming precies tegen de wind in gedraaid.
Door tinuz97
#18118
Zoals Eckie het zegt staat mijn windmeter dus ook,ik raak nu aardig in de verwarring lol
:silly:
Door osjohn
#18119
Luc schrijft:
De punt wijst naar de richting waar de wind naar toe gaat. Dit is inderdaad tegenovergesteld aan de windrichting waar de wind vandaan komt.

Dus een pijl naar beneden betekent windrichting Noord. De richting in jouw plaatje is dus goed.

Gr,
Luc



Luc, je wijst toch ook altijd met je vinger naar waar de wind vandaan komt, toch niet met de wind mee !!!

John
Door Eckie76
#18121
osjohn schrijft:
Luc schrijft:
De punt wijst naar de richting waar de wind naar toe gaat. Dit is inderdaad tegenovergesteld aan de windrichting waar de wind vandaan komt.

Dus een pijl naar beneden betekent windrichting Noord. De richting in jouw plaatje is dus goed.

Gr,
Luc



Luc, je wijst toch ook altijd met je vinger naar waar de wind vandaan komt, toch niet met de wind mee !!!

John


John,

beter kan iemand het niet uitleggen, super! :)
Door jango
#18127
De windvaan op je meet apparatuur wijst altijd met de pijl/punt naar de richting waarvan de wind komt.

Maar de vraag van Peter is toch duidelijk hoe hij die moet plaatsen op zijn minidisplay dus op de pc of website.

Dan wijst de pijl altijd naar de richting waar de wind naar toe gaat.

Kijk maar naar de mos verwachting en op de weerkaarten van KNMI en MC en op tv.


Hoe staat de pijl op het kaartje ????
Waar komt de wind vandaan ????

Juist uit noord/oost.

Peter zoals je aangeeft op je minidisplay boven is het juist.

Grtz. Jan
Bijlagen
windbftgmt220x247.gif
windbftgmt220x247.gif (59.31 KiB) 10395 keer bekeken
Door Doornenburg weerstation
#18128
de onduidelijkheid zit hem naar mijn idee in het volgende:

de buitenwind vanen hebben een mooie pijl en die wijst naar de windrichting waar de wind vandaan komt.
op de computers wil men ook zo'n mooi windvaantje nabootsen en dan zie je de verschillen. De amerikanen laten het pijltje wijzen in de richting hoe de wind waait en sommige anderen willen juist de ouderwetse windvaan van buiten nabootsen op het scherm.

zo kan je de:

De wind in de zeilen hebben

Het gaat hem/haar voor de wind.

De wind mee hebben.

De wind van voren krijgen.



voor iedereen een heel gezond en goed 2010.

gerard
Door Luc
#18135
Eckie76 schrijft:
osjohn schrijft:
Luc schrijft:
De punt wijst naar de richting waar de wind naar toe gaat. Dit is inderdaad tegenovergesteld aan de windrichting waar de wind vandaan komt.

Dus een pijl naar beneden betekent windrichting Noord. De richting in jouw plaatje is dus goed.

Gr,
Luc



Luc, je wijst toch ook altijd met je vinger naar waar de wind vandaan komt, toch niet met de wind mee !!!

John


John,

beter kan iemand het niet uitleggen, super! :)
Klopt, maar in icoontjes ben ik nooit anders gewend dat deze aangeven hoe de wind zich verplaatst. Dus bij een pijl naar beneden verplaatst de wind zicht van Noord naar Zuid en dat noemt men een Noordenwind.

Dit is inderdaad tegengesteld aan de vaan van de windmeters. Die wijst naar waar de wind vandaan komt.

Waarom hiervoor gekozen is weet ik niet, maar ik ben het niet anders gewend. Ik kan me voorstellen dat het vreemd is als je erover na gaat denken.
Door baroman
#18147
Beste Allemaal.

Geweldig zo`n discussie, waar komt de wind weg???
Iedere weeramateur weet waar de windstreken liggen op zijn station en waar de pijl dan heen wijst
Ja dat moet ieder voor zich bepalen.
Als de wind uit het oosten waait, en of nu de staart of de pijl in die richting staat het maakt niet uit als je dan voor jezelf maar weet dan de wind uit het oosten komt!

Groeten en een weergaloos 2010
Ronnie.. :whistle: