Discussie forum met vragen over TFA, Nexus, Mebus, Irox en Honeywell
weerstations, specificaties, ervaringen etc..
Door MarTan
#19303
Hallo collega amateurs,
Heden vandaag kom ik erachter dat mijn windmeter is vastgevroren.
Dit is gisteren ochtend om 11 uur gebeurd. Het was windstil en temperatuur lag net onder het vriespunt. De cups draaien weer maar de richting kan niet meer worden aangegeven. Totdat het gaat dooien zal er valse informatie m.b.t. tot de windrichting worden weergegeven. Tenzij dit makkelijk te verhelpen is. Hij zit muurvast :(. Probleem is echter dat deze 3 meter boven op het dak uitsteekt.

Martijn
Door WEERSTATION KLAZIENAVEEN
#19304
Hallo Martijn,

Ik heb het zelfde probleem hier, en met ons vele collega,s.
Cups draaien wel maar de vaan zit vast.

Daar is met dit weer helaas weinig aan te doen.
Gewoon wachten tot het weer dooi is en dan komt de windmeter vanzelf wel weer los.

Met vriendelijke groet,

Martijn.

Weerstation-Klazienaveen
Door WEERSTATION KLAZIENAVEEN
#19318
Halo JPC,

Ik heb er van de week al ruitondooier voor de auto opgespoten, maar ook geen resultaat.

En als je het met gewoon water doet wordt het inderdaad weer nat en in een mum van tijd zit de boel dan weer vast.

Ik heb zojuist de windmeter maar ff uit de mast gehaald en gedemonteerd.

Nu bleek dat er binnenin water zat wat was bevroren, deze maar ff met de haarfohn ontdooid en droog geblazen en nu is het weer goed.

Tenminste voor hoelang het duurt.

Wat jacg zegt is, ook wel een idee over een verwarmde windmeter maar dat zal wel moeilijk te realiseren zijn, daarom laten we het maar zo en wachtten we op dooi en de lente, dan zijn we eerst ff weer een tijd van de problemen af.

Met vriendelijke groet,

Martijn
Door petergroeneveld
#19320
WEERSTATION KLAZIENAVEEN schrijft:
.......
Wat jacg zegt is, ook wel een idee over een verwarmde windmeter maar dat zal wel moeilijk te realiseren zijn, daarom laten we het maar zo en wachtten we op dooi en de lente, dan zijn we eerst ff weer een tijd van de problemen af.

Met vriendelijke groet,

Martijn


Hij bestaat wel de "verwarmde windmeter". :)
Door MarTan
#19327
Gelukkig ben ik niet de enige B) maar inderdaad wel een goed idee met die lampjes.
Ik heb nog een reserve meter liggen dus kan ik op mijn gemak er eens aan "prutsen".
Sinds 10:50 draait hij weer naar alle hoeken. Ruim 3 graden boven 0 vandaag.
#19330
JPC schrijft:
Met zo'n reuze waterpistool met warm water er op spuiten heeft bij mij wel eens geholpen. Maar dan maak je het wel weer vochtig.


Als je windmeter vast zit betekend het dat het vriest of dat er iig een ijslaagje opzit, ik zou dit zeker niet met "warm" water gaan bewerken, dit geeft dus meer kans op weer vastvriezen, en al helemaal niet van onderaf, zo spuit je ook water IN de windmeter.

Vast is vast, niks aan te doen, gewoon laten zitten, tis niet anders, het gaat vanzelf wel weer eens dooien :)