Discussie forum over achtergronden en theorie mbt het weer
Door Mike
#19538
Hoezo opwarming?

DEN HAAG - Een wereldwijd grote afname van het aantal weerstations sedert 1990 verklaart mogelijk voor een belangrijk deel de gemeten aardse opwarming sinds die tijd.

Volgens Amerikaans onderzoek duikelde het aantal meetstations van zesduizend naar vijftienhonderd. Omdat de weergegevens van plattelandsgebieden, hoger gelegen plekken en plaatsen dichter bij de Noordpool niet langer meetellen voor het wereldgemiddelde, lijkt de berekende temperatuur te hoog te zijn uitgekomen.

Rond 1990, als duizenden stations uit de berekeningen vallen, schiet de gemiddelde temperatuur omhoog, constateren de Amerikaanse onderzoekers Joseph D'Aleo en Anthony Watts. De onthulling zet nieuwe vraagtekens bij het al zo geplaagde VN-klimaatpanel IPCC, dat blijft volhouden dat de menselijke CO2-uitstoot voor een rampzalig broeikaseffect zorgt.

VVD-Kamerlid Neppérus en PVV-Kamerlid De Mos eisen uitleg van minister Cramer (Milieu). "Blijkbaar mocht het niet kouder worden", zegt Neppérus, die eist dat er onafhankelijk onderzoek komt naar het IPCC. "En dit keer geen slap briefje van Cramer. Misschien moeten we de internationale recherche er maar op afsturen."

Volgens Amerikaans onderzoek is het aantal Siberische stations dat meetelt in het wereldgemiddelde temperatuurberekening gedecimeerd.

Bolivia, hooggelegen in de Zuid-Amerikaanse Andes, telt zelfs niet een keer mee. Deze koude blinde vlekken worden ingevuld met schattingen vanuit resterende stations in de buurt.

„De fel gepropageerde gevaarlijke opwarming vindt dus misschien helemaal niet plaats”, zegt PVV-Kamerlid De Mos. „Dit haalt definitief de basis weg onder alle claims dat de laatste tientallen jaren de allerwarmste ooit zijn geweest.” Ook De Mos eist onafhankelijk onderzoek, maar weet in Nederland niet meer wie dat nog zou moeten doen, omdat vele instituties banden hebben met het IPCC.

Opzienbarend is het uiteenlopen tussen de temperatuurdata van satellieten en van aardse weerstations. Terwijl de eerste amper oplopen – sinds 2001 daalt de temperatuur licht – meten aardse stations meer warmte. Volgens D’Aleo en Watts toont dit eigenlijk de groeiende verstedelijking, want meetapparatuur die vroeger in het vrije veld stond, geeft nu vlak bij asfalt, gebouwen of parkeerplaatsen een relatief hogere temperatuur af. Satellieten hebben dat euvel niet.

Volgens de Nederlands geofysicus Hans Erren beperkt de enorme daling in het aantal gebruikte meetstations de mogelijkheid om gegevens te controleren. Erren: „Dit is gewoon slordig. Als je je database niet updatet, dan ben je niet goed met je werk bezig.” Meer data, ook uit Siberische of arctische plekken, zou een realistischer beeld van temperatuurschommelingen geven.

Bron : http://www.telegraaf.nl
Door Mike
#19545
Tsja en grofweg samengevat zijn er stations op koude plekken afgevallen, zo vind ik het niet gek dat de temp. op onze aardbol oploopt :laugh:

Wat weerwoord betreft vind ik het een erg rommelig forum om te lezen, heb de link even aangeklikt maar als ik zo kijk dan mag ik wel de hele middag vrij nemen van mn werk om alleen dat topic al te lezen :unsure:
Door hjr
#19551
Waar ik bang voor ben, is dat politicy en anderen die hun kop al tijden in het zand steken vwb de effecten die de mensheid heeft op het milieu, deze argumentatie aangrijpen om maar niets te doen. "Zie je wel er is niets aan de hand". Mijn stelling is dat we onze leefomgeving gigantisch lopen te verklooien met ons allen. Of we nu wel of niet iets meten, het lijkt me overduidelijk dat we op moeten passen.
Door Luc
#19561
Ik geloof dat wij mensen bijdragen aan de opwarming van de aarde. Maar in hoeverre, dat kan ik niet beoordelen. De officiële instanties hebben het daar ook moeilijk mee. Het klimaat en de meteorologie is zo complex. Het één beïnvloed het ander, en daardoor treedt er ergens anders weer iets anders op.. etc, etc.

Echter denk ik ook dat het klimaat zijn eigen gang gaat. Onderzoeken naar het klimaat in het verleden hebben ook uitgewezen dat er hele warme, maar ook hele koude periodes waren. Terwijl in die tijd nog geen industrie of uitstoot van CO2 door mensen was.

Over een x aantal jaar kijken de mensen die dan leven terug en die vragen zich misschien wel af waarom wij ons nu zo druk maken.

Gr,
Luc
Door osjohn
#19567
Luc schrijft:
Ik geloof dat wij mensen bijdragen aan de opwarming van de aarde. Maar in hoeverre, dat kan ik niet beoordelen. De officiële instanties hebben het daar ook moeilijk mee. Het klimaat en de meteorologie is zo complex. Het één beïnvloed het ander, en daardoor treedt er ergens anders weer iets anders op.. etc, etc.

Echter denk ik ook dat het klimaat zijn eigen gang gaat. Onderzoeken naar het klimaat in het verleden hebben ook uitgewezen dat er hele warme, maar ook hele koude periodes waren. Terwijl in die tijd nog geen industrie of uitstoot van CO2 door mensen was.

Over een x aantal jaar kijken de mensen die dan leven terug en die vragen zich misschien wel af waarom wij ons nu zo druk maken.

Gr,
Luc


Hier ben ik het mee eens Luc, ik kijk " NU " al terug op ( in mijn ogen ) het grote negatieve economische resultaat die ik als bedrijf heb moeten investeren om zowel de luchtverontreiniging als het klimaat te ontlasten.

Veel kleine ondernemers zijn genoodzaakt om te stoppen doordat ze
gedwongen worden investeringen te plegen die ver boven hun inkomsten rijken
door zulke raporten.

Als die raporten niet juist zijn, dan schieten mij de tranen in mijn ogen en
is de kleine ondernemer goed bij de neus genomen, zoals ik ook ben.

John
Door Eckie76
#19573
Moeilijk thema, zeker als je geen vertrouwen meer hebt in wat er allemaal in de media geroepen en geschreven wordt, zoals ik dat heb.
Kortom: Wie moet ik dan nu eigenlijk nog geloven?

Zolang kapitalisme in deze proporties blijft domineren, maakt het in feite niet eens uit wat waar en onwaar is. Welvaart boven alles, zelfs als we straks geen ijskappen meer hebben en de boomgrens pas ophoudt op 4 kilometer hoogte.

Maar ooit komt er een dag waarop we bruut gewekt gaan worden. En zelfs dan nog zal er niks veranderen.
Ik ben zeker geen "milieufreak", maar word wel steeds bewuster van het feit dat er iets goed mis is in onze hele samenleving.
Door JozBaz
#19624
Ik ben het met hjr eens, het gaat niet goed met deze wereld. Te veel mensen, vervuiling, een ernstige achteruitgang van planten en dierenwereld, en beïnvloeding van het klimaat.

Een bericht als dit doet daar niets aan af. Er zijn een groot aantal bewijzen dat het klimaat opwarmt. Kijk bijvoorbeeld naar de terugtrekking van gletsjers: een feit dat je met eigen ogen kunt aanschouwen en gletsjers hebben natuurlijk geen benul van de hoeveelheid en lokaties van meetstations. ;)
Daarnaast laten ook de individuele meetstations (zoals de Bilt) een opwarming zien. Wat ik wel mogelijk acht is dat de invloed van de zon wordt onderschat. Prof. C. de Jager heeft daar interessante ideeën over. Zie ook: http://www.cdejager.com/wp-content/uploads/2008/11/solaractivandclimate-nethjgeosci.pdf

Hoe dan ook; dit Telegraafbericht (en de PVV visie) is naar mijn mening erg beperkt en kortzichtig en betekent niets. De werkelijke situatie is veel complexer. Ook al wil men graag een eenvoudige, duidelijke boodschap; soms gaat dat gewoon niet.
Joz
Door osjohn
#19625
Er bestaat ook nog een natuurlijk proces waardoor het klimaat van de aarde
veranderd, krimpen, maan verwijdering, zonnestraling, etc.

Maar het is zoals altijd, het gaat om de grote getallen waaraan wij met zijn alle
aan mee betalen, en de machtige multinationals als maar groter worden.

Ik zou wel eens willen weten als alleen de defensie van de wereld zijn materieel
1 dag in de week stil zet wat dat voor een voordeel geeft, maar ja dan kom je
aan de grote jongens.

Investeringen bij de kleine bedrijven liggen nagenoeg stil, de grote gaan
maar door, zie dat nieuwe gevechtsvliegtuigje voor Nederland als voorbeeld.

Nationale bedrijven worden opgeslokt door de grote buitenlandse jongens,
70% van al de europese zijn inmiddels opgekocht door grote Amerikaanse
multinationals, zie alleen maar de auto industrie.

Het moraal is; begin eerst bij de kleintjes, als allerlaatste bij de grote, die
nooit aan bod komen.



John
Door meteowesterlo
#21068
Dat dit weer een zogezegd wetenschappelijke studie is die komt overwaaien van de V.S. verbaast me niets. Er worden geen gemiddelden gemaakt van absolute waarden. Het zijn juist de afwijkingen t.o.v. klimatologische gemiddelden die worden gemiddeld. Aangezien de opwarming van de aarde zich meer manifesteert aan de polen, zou het wegvallen van meer noordelijk gelegen stations (als we de logica van de studie volgen) net moeten leiden tot een sterkere opwarming i.p.v. een minder sterke. Studies als deze vinden trouwens enkel hun weg via de populaire pers en ondermijnen het draagvlak voor een stringent milieu- en klimaatbeleid.

Meer info: http://www.vwkweb.nl/cms/index.php?opti ... &Itemid=27

Groeten,
Jan