Discussie forum over achtergronden en theorie mbt het weer
Door WSWijk
#32517
Vanmorgen heeft de Belgische Sterrenwacht een waarschuwinging gegeven...

Want...

De zon is niet meer "dood".

[size=4]Zonnevlam verstoort TomTom [/size]

AMSTERDAM - Een extreem grote "zonnevlam" verstoort vanaf morgen GPS-signaal, gsm en vliegverkeer.

Die waarschuwing geeft de Belgische Sterrenwacht. Afgelopen maandagnacht gaf de zon een grote wolk van elektrisch geladen deeltjes af die een nieuwe 11-jarige zonnecyclus inluidt. "Mogelijk krijgen we vanaf morgen te maken met een geo-magnetische storm", zegt een woordvoerder tegen Het Laatste Nieuws.

Zo'n uitbarsting, een flare, verstoort satellieten en mogelijk radio-communicatie. De TomTom zal ook foute aanwijzingen geven, al zal dat volgens de Belgen beperkt blijven tot een miswijzing van zo'n 10 meter.

In 1989 zaten na een dergelijke uitbarsting 9 miljoen Canadezen 11 uur zonder stroom.


Bron: Telegraaf.nl
Door JPC
#32525
http://www.swpc.noaa.gov/
Op 15 februari is er een verhoogde activiteit geweest.
Wat communicatie problemen betreft is het een “R1”.
Is dus nog niet zo ernstig. (range loopt van R1 tot R5)

Volgens Wikepedia:
De deeltjes van de zonnewind doen er een paar dagen over om de Aarde te bereiken.
Door WSWijk
#32527
Snarf2000 schrijft:
Ik hoop dat ik vanavond thuis kan komen met zo'n afwijking in mijn TT.
Gelukkig heb ik nog een wegenatlas voor noodgevallen in de auto liggen.

Frans


Ach Frans,

Je eigen huis zal toch nog wel lukken? :woohoo: :woohoo:

Theo
Door JPC
#32528
Ik reis iedere dag met de NS. Ik hoop dat na de blaadjes, winter en storm ellende nu ook zon niet voor problemen gaat zorgen.:woohoo:
Misschien gaan de wissels nu spontaan anders staan. Kom ik in Groningen aan ipv Amsterdam. (Kan ik weer vertraging claimen.):P
Door weatherservice
#32539
Ah, dit is toch gewoon pure sensatie. Ok, de uitbarsting is matig tot hevig, maar de X-flare werd nooit direct naar de aarde gericht. De kans dat we dus iets gaan zien is minimaal.