Oftewel het 'knutsel' forum.
Heb je zelf een weerstation gemaakt, een eigen weer hut gebouwd? Of misschien een webcam? Deel dan hier ervaringen, (bouw-)tekening etc...
Door hansmiv
#4092
Misschien wel aardig voor de lezers, mijn weerhut is ook een zelfbouw. Ik heb in de tijd al heel wat geprobeerd. De opstelling is niet perfect, tussen de bebouwing. Hij hangt aan de noordkant van het huis, op ongeveer 2,4 meter hoogte, vrijwel de gehele dag in de schaduw. In het algemeen doet hij het eigenlijk wel erg goed. Toch merk je de invloed van veel zonneschijn, die vrij snel de omgeving opwarmt en de temperatuur van de sensor laat oplopen, ookal wordt hij niet rechtstreeks beschenen. Misschien wordt dat effect minder als ik hem hoger aan de muur hang. Maar ik moet ook uitkijken met het draadloze signaal. Misschien is het een idee om het op het platte dak bij de windmeter te zetten, maar dat boeltje wordt natuurlijk hartstikke heet als de zon er goed op staat te schijnen.

[img]http://www.hansmiv.nl/images/DSC_0324.jpg[/img]

In principe is de thermosensor vandalisme-gevoelig, want hij hangt op een plaats waar iedereen er vanaf de straat bij kan, maar dat heeft nog nooit problemen opgeleverd.

Enfin, aan de weerhut zal het niet liggen. De materiaalkosten zijn iets van drie of vier euries: wat aluminium strip, een rvs draadstangetje, een alu pijpje en wat ringetjes en moertjes. O ja, en twee rvs schroeven. De schotels zelf zijn, tja, wat anders, schotels. Plastic partyschotels om precies te zijn.
Ik had natuurlijk liever een professioneel radiationshield, maar voor 86 eurie kan ik nog wat andere leuke dingen doen.
Door Luc
#4095
Hoi Hans,

Leuk bedacht met die schotels. Ik lees dat je temperatuur op 2,4 meter registeert. Volgens de algemeen geaccepteerde richtlijnen van het VWK dient deze echter op 1,5 gemeten te worden. (zie http://www.vwkweb.nl/cms/index.php?option=com_content&task=view&id=40&Itemid=72. Maar ik kan me voorstellen dat dat in jouw geval aan de straatkant niet wenselijk is i.v.m. vandalisme.

Op het platte dak zou ik de temperatuur meter nooit neerzetten. De zon warmt het zwarte dakleer flink op. Dit zal zeker tot (enkele graden) hogere temperatuur leiden.

Luc
Door hansmiv
#4096
Zeker, en in het vrije veld ( "boven het gras" ). Maar dat valt niet mee in de grote stad ;)