Discussie forum over achtergronden en theorie mbt het weer
Door fotogw
#42062
Hallo allemaal,

Er viel mij vanochtend iets op in de luchtvochtigheidsgrafiek.

Er zaten 2 "pieken" in de metingen. Beiden ontstonden ze nadat de temperatuur omhoog ging, terwijl het daarvoor rond 0 graden was geweest. Mijn theorie;
Zou het kunnen dat het vocht dat eerst als rijp op het gras zat dooide, en dan direct als een hogere luchtvochtigheid in de metingen zichtbaar was? Of is dit een theorietje van niks:dry:
Ik heb de grafiek er bij gezet. Ik ben benieuwd of jullie nog andere oorzaken zien!

Kleine uitleg bij de grafiek;
T=rode lijn
T10cm=groene lijn
Dauwpunt=Rose lijn
RV=blauwe lijn

Gerhard
www.weeropdeveluwe.nl
Bijlagen
Schermafbeelding-c86768729d2cf7fe8830563817070a6b.jpg
Schermafbeelding-c86768729d2cf7fe8830563817070a6b.jpg (44.31 KiB) 2311 keer bekeken
Door SvenP
#42085
Hallo Gerhard,

Ik volg geen meteorologische studie maar vind het wel leuk om dit soort grafieken te ontrafelen om te weten wat de reden hierachter kan zijn:cheer:

Bij het eerste piekje kan je misschien denken aan een mistbank(je) die via een klein water dicht bij de sensor voorbij is komen drijven. Dit kan echter alleen als er een beetje wind staat. Helaas ben ik te laat om te kijken in jouw grafiek op de site of er wind stond, maar bij het meetstation in Arnhem stond er 8km/h wat een mistbankje niet uit sluit.

Wat ook mogelijk kan zijn is dat een van uw buren, of u zelf ook al zou het helemaal aan de andere kant van uw tuin moeten komen (dan moet de wind wel goed staan), de spoeiinstallatie heeft aangezet waar jouw RV sensor misschien iets van oppikt....

Maar het kan ook iets heel anders zijn waar ik nu niet aan denk:S

Ik vind het trouwens raar dat de temperatuur toeneemt en de RV ook... je zou verwachten dat wanneer de een stijgt de ander moet dalen... Dus in temp verandering zou ik het niet zoeken

Ik ben benieuwd of je dit vaker waarneemt en dus of het iets structureels, incidenteels of iets weers eigen is:huh:

Bij de tweede piek denk ik ook datgene wat jij ook al vermoedt ;) Verdamping vanwege de opkomende zon.

Mvg,

Sven
Door fotogw
#42091
Hee Sven,

Kijk, dat is alvast nuttig! Ik had niet aan een mistbank gedacht. Maar misschien was het ook een wolkenveld die er tijdelijk voor zorgde dat de temperatuur omhoog ging, en rijp liet dooien.
Het weer kan je inderdaad leuke raadseltjes voorschotelen! Bedankt voor je input!

Gerhard
Door oli
#42113
Hallo Gerhard,

Ik heb daarnet gezien op jouw website dat ditzelfde geval zich nu ook weer voordoet. Wat ik nu zit te denken is dat de dooi van de rijp er weinig mee te maken heeft, vooral omdat het nu weer plaatsvindt bij temperaturen ruim boven nul.

Mijn theorie is dat wanneer de temperatuur toeneemt dat door een windtoename komt.

Want je zult merken dat bij windstille en heldere avonden het het snelst afkoelt. Dus zodra de wind toeneemt daalt de temperatuur minder snel, of gaat in jouw geval zelfs stijgen. Maar als de wind toeneemt dan zou de lucht in de weerhut beter ververst worden, waardoor de lucht buiten de weerhut, die in de (bijna) windstille omgeving een stuk vochtiger is geworden, in de weerhut wordt geblazen.

Maar dan over de luchtvochtigheids daling daarna: ik denk dat dat komt doordat de wind daarna blijft waaien. Ik heb wel eens gemerkt dat in winderige nachten de luchtvochtigheid maar tot 65-75 % stijgt ipv rond de 90% als het minder waait (wel is het dan droog en vaak (gedeeltelijk) helder). Waardoor dat komt kan ik je niet helemaal uitleggen, maar dat het gebeurt heb ik wel gemerkt. Zoals je ziet in de grafiek onderaan dit bericht heb ik nu ook de windsnelheidsgrafiek meegenomen. Daarin zie je dat tijdens de daling de wind steeds verder afnam, maar bij de omslag nam de wind toe en daarna bleef de wind ook met dezelfde sterkte waaien. Dus doordat de lucht dan 'drooggeblazen' (zo zal ik het maar noemen) wordt, zie je ook dat de luchtvochtigheid daarna weer daalt. Je ziet ook dat de luchtvochtigheid na de snelle daling nog langzaam door blijft dalen.




Ik hoop dat deze theorie je een beetje wijzer heeft gemaakt! ;)

Mvg,

Olivier
Bijlagen
weeropdeveluwecrop.PNG
weeropdeveluwecrop.PNG (27.31 KiB) 2311 keer bekeken
Door jeroenzwart
#42115
Leuke theorieën allemaal, maar toch niet (helemaal) juist. Ik heb wel een meteorologisch achtergrond, althans het is me met de paplepel ingegotenB) . Daarnaast heeft mijn altijd aanwezige interesse in natuurkundige verschijnselen mij de nodige ervaring opgedaan.
De piek bij zonsopkomst is een bekend verschijnsel. Het klopt dat het hierbij gaat om de opwarming van de grond door de opkomende zon, maar de verdamping van dauw (of gesmolten rijp) hoeft hier niet per definitie plaats te vinden. De aanwezigheid van dauw betekent over het algemeen wel een vochtigere bovengrond en dus meer verdamping. De piek zal dus met dauw (of gesmolten rijp) duidelijker zijn.
De eerste piek is ook een bekend verschijnsel. Bij heldere nachten koelt het meestal aan de grond sterk af, waardoor als gevolg van een inversie in de onderste luchtlagen de wind sterk afneemt en het vaak zelfs windstil wordt. Doordat het aan de grond sterker afkoelt dan de lucht op normale waarneemhoogte, bereikt de grondtemperatuur eerder de dauwtemperatuur (RV van 100%). Hierdoor slaat vocht neer op de grond (dauw of rijp) en wordt de lucht erboven ontvochtigd. De lucht op waarneemhoogte bereikt zodoende niet de RV van 100% ondanks dat het steeds verder afkoelt. De afkoeling aan de grond (en ook de meters daarboven) is sterk afhankelijk van de omstandigheden: grondsoort, vochtigheid van de grond, aanwezige beschutting, begroeing of bebouwing, etc.). Hierdoor ontstaan al spoedig grote temperatuurverschillen. Als de temperatuurverschillen te groot worden, gaat de lucht stromen: de koudere lucht stroomt onder de warmere lucht. Als de wind op grotere hoogte voldoende sterk is, zal deze "vat" krijgen op de warmere lucht, waardoor turbulentie ontstaat. Het gevolg is dat ineens lucht van grotere hoogte gemengd wordt met de lucht aan het aardoppervlak. Deze lucht is warmer en vochtiger. Gevolg daarvan is een stijgende temperatuur en een stijgende RV. Let er maar eens op: de genoemde situatie gaat altijd samen met het plotseling toenemen van de wind...

Groet, Jeroen
Door fotogw
#42161
Bedankt Sven, Olivier en Jeroen!

Kijk, daarvoor is het stellen van de vraag op HWA zo nuttig! Bedankt voor de leerzame antwoorden. Ik ga in de komende tijd eens goed de grafieken analyseren! De situatie bij mij is zo dat de afkoeling in de (heldere) nacht (vergeleken met anderen) relatief sterk is door de ligging in een lage "kom" in het landschap, en op Veluwse zandgrond, dus in de theorie van Jeroen zie ik veel aanknopingspunten. Toch blij dat ik de vraag gesteld heb hier!

Groeten, Gerhard