Discussie forum over achtergronden en theorie mbt het weer
Door WEERSTATION KLAZIENAVEEN
#43107
rjdrent schrijft:
Ik zat de afgelopen dagen met de RV steeds rond de 96/97 procent. Gisteren zag ik op de console ineens 100% staan. Ik zie nu dat Weatherlink "maar" 97% laat zien. Sinds vanmiddag 15.00 uur krijg ik helemaal geen vochtgegevens meer binnen. Op de console staat nu --% (streepjes).

Betekent dit dat de sensor nu defect is, of lost het zichzelf op als de lucht weer wat droger is?

Iemand ervaring hiermee?


Zie dit Topic hier

http://www.hetweeractueel.nl/forum/davis-weerstations/40568-geen-temp/hum-meer-via-iss-wel-neerslag

Mvg en succes,

Martijn

Ws Coevorden
Door tjabine
#43108
rjdrent schrijft:
Ik zat de afgelopen dagen met de RV steeds rond de 96/97 procent. Gisteren zag ik op de console ineens 100% staan. Ik zie nu dat Weatherlink "maar" 97% laat zien. Sinds vanmiddag 15.00 uur krijg ik helemaal geen vochtgegevens meer binnen. Op de console staat nu --% (streepjes).

Betekent dit dat de sensor nu defect is, of lost het zichzelf op als de lucht weer wat droger is?

Iemand ervaring hiermee?


Zie link

Gr Ron.
Door WEERSTATION KLAZIENAVEEN
#43146
Mijn Davis Vantage Pro 2 geeft nu een Luchtvochtigheid aan van 97 % dus dat zakt al weer, Er is dan ook geen dichte Mist meer maar een beetje Nevelig.(1,5 meter boven het maaiveld)

Mijn Davis Weather Monitor 2 geeft een Luchtvochtigheid aan nu van nog steeds 100 %, Maar de temperatuur probe hangt dan ook los in de Tuin tussen De Bamboe zonder Weerhut.(Bamboe Hoogte haha)

Mijn La Crosse WS 3600 geeft een Luchtvochtigheid aan van ook 97 % in de Standaard La Crosse Schotel Afscherming om de sensor heen. (Op klomphoogte)

Dus alleen de 100% gehaald op de Davis Weather Monitor 2 met losse Temp Probe. Dit onderbouwt dus de eerder gedane suggestie hier in dit Topic dat het in een Davis actief geventileerde Weerhut geen 100% Luchtvochtigheid kan worden.

Mvg,

Martijn Ws coevorden
Door hanszzz
#43148
Hey Martijn inderdaad na 6 dagen hier 99 tot 100% nu eindelijk ook weer naar de 98% op de Tfa nu maar de zon erdoor kan de boel opdrogen haha

Grt Hans
Door weerstation
#43151
Dus alleen de 100% gehaald op de Davis Weather Monitor 2 met losse Temp Probe. Dit onderbouwt dus de eerder gedane suggestie hier in dit Topic dat het in een Davis actief geventileerde Weerhut geen 100% Luchtvochtigheid kan worden.


Martijn, volgens mij doelde Jeroen op het gecondenseerde vocht dat op de sensor blijft zitten en dat daar de kans niet zo groot op is in een geventileerde weerhut.

De tempsensor van mijn vp2 hangt in een actief geventileerde weerhut en had zelfs vandaag nog pieken van 100%.
Door weerstationhoogeloon
#43154
Sinds afgelopen maandagavond (de 21e november) heb ik 100% RV gemeten, nu sinds 16:50 weer 99% RV op de teller. Pfff!, ik dacht even dat de VP2 RV-sensor ter zielen was! Nu maar hopen dat ie morgen weer verder terug zakt.

gr. Remie
Door jeroenzwart
#43162
weerstation schrijft:
Dus alleen de 100% gehaald op de Davis Weather Monitor 2 met losse Temp Probe. Dit onderbouwt dus de eerder gedane suggestie hier in dit Topic dat het in een Davis actief geventileerde Weerhut geen 100% Luchtvochtigheid kan worden.


Martijn, volgens mij doelde Jeroen op het gecondenseerde vocht dat op de sensor blijft zitten en dat daar de kans niet zo groot op is in een geventileerde weerhut.

De tempsensor van mijn vp2 hangt in een actief geventileerde weerhut en had zelfs vandaag nog pieken van 100%.


Klopt helemaal Harrie,

ook in een actief geventileerde weerhut kan de RV oplopen tot 100%, kijk maar naar de registraties van de offieciele KNMI-stations.
Persoonlijk zet ik wel vraagtekens bij de registraties van onze RV-meters die wij gebruiken voor het HWA, ook bij die van de Davis stations. Ik heb zelf een tijdje 3 thermohygrosensoren (één in een actief geventileerde hut en twee in een passief geventileerde hut) tegelijkertijd buiten laten meten. De verschillen in de RV die ik daarbij meette waren groter dan ik gehoopt had, soms waren de afwijkingen groter dan 3% (de nauwkeurigheid die Davis claimt). Daaruit bleek overigens ook dat de verschillen tussen actief geventileerd en passief geventileerd groter waren, wat suggereerd dat de actieve ventilatie ook echt van invloed is.
Ik heb het idee dat de RV-sensoren in de loop van de tijd verlopen. Eigenlijk zou je ze jaarlijks moeten calibreren, maar dan wordt de hobbie ineens wel erg kostbaar! Mijn RV-sensor van de ISS corrigeer ik momenteel omdat deze in het ondergebied duidelijk te laag aanwijst. Die afwijking bedraagt rond een RV van 50% ten minste 5%. De 100% waarde wordt niet gecorrigeerd, maar je kunt natuurlijk vraagtekens bij die meetwaarde hebben op het moment dat de afwijking onderin al zal zo groot is geworden...
Met andere woorden, ik denk dat we niet al te veel waarde moeten hechten aan onze meetwaarden van 100%.

Groet, Jeroen