Discussie forum over achtergronden en theorie mbt het weer
Door fotogw
#45117
Hallo allemaal,

Allereerst de allerbeste wensen voor 2012!

Ik zit met de volgende vraag:

Ik heb 2 gemiddelden voor 2011 gevonden; 9,8grC en 10,2grC. De hoogste waarde vind ik in de NOAA-style reports. Maar WD berekend in de jaartemp-tag 9,8 grC.
Klopt mijn vermoeden dat het NOAA-style gemiddelde is berekend uit de dagelijkse MIN en MAX temperaturen en dat de lagere waarde is berekend uit de 5 min temperaturen?
Zo ja, Welk gemiddelde is de "echte"? Ik kan zelfs in het handboek waarnemingen van het KNMI het antwoord niet vinden. Het verschil is toch flink!

Gerhard
www.weeropdeveluwe.nl
#45125
Ik wil hier ook een gem temp probleem neerleggen.
Maar misschien is dit wel hetzelfde probleem?

WD gaf voor de gemiddelde jaar temperatuur op 31 december 10.8
Maar als ik de gemiddelde maand temperaturen optel en door 12 deel krijg ik 11.2
Hou ik nog rekening met de maand lengte (31/30/28 dagen) dan is het zelfs 11.3
#45137
Hallo,

Van mij ook de beste wensen voor 2012.
Ik maak geen gebruik van WD en weet niet hoe de gemiddelde temperatuur wordt berekend.

Ik heb 2 jaar geleden bij de klimatologische dienst van het KNMI geïnformeerd naar de berekening van de gemiddelde temperatuur. De officiële lezing is: De berekening vindt plaats op basis van de waarnemingen op ieder heel uur van de dag. Alle maand-, seizoen- en jaargemiddelden worden daar vanaf afgeleid.


Ook heb ik bij Davis geïnformeerd: Weatherlink rekent het gemiddelde uit van alle waarnemingen, dus van alle pakketjes die verzonden worden. Het maakt dan niet uit op welke basis je de informatie laat uitschrijven!

Hopelijk hebben jullie iets aan deze informatie. Dat andere berekeningen op jaarbasis verschillen geven, kan ik me haast niet voorstellen. Per dag kun je aan verschillen komen tot 0,8 graden, maar op maandbasis wordt dat meestal weer helemaal recht getrokken.

Groeten
BertGr
Door fotogw
#45151
Bedankt! Hier heb ik zeker al wat aan! Dan moet ik nu gaan uitvissen waarom hetzelfde pakket twee verschillende waarden aangeeft, en of dat inderdaad komt door het berekenen uit maximum en minimum in plaats van de uur-tot-uur waarden.

Bedankt!
Gerhard
Door fotogw
#45294
Opgelost!

In WD kun je bij de NOAA style reports kiezen of het gemiddelde van WD wordt gebruikt, of het gemiddelde berekend uit alleen alleen min/max. Het advies van de maker van WD, Brian is om het "echte" gemiddelde te kiezen als een vergelijking met oude NOAA-waarden niet nodig is.

Instellen via tickbox op tabblad "NOAA style reports"

Gerhard
www.weeropdeveluwe.nl