Discussie forum met vragen over Davis weerstations, specificaties, ervaringen etc..
Door ws vreewijk
#53052
Overigens is de beste oplossing als het een te hoge spanning betreft wat ik niet geloof
2 stuks van 25. Of 50 farad. In serie. Dan word de spanning 2x 2,7 volt is 5,4 volt.

En uiteraard de helft vd capaciteit

Gr Chris
Door WSL
#53055
Ik heb afgelopen vrijdag de supercap van mijn Davis 6345 transmitter nog vervangen. Begin dit jaar al geconstateerd dat de supercap had gelekt, maar de backup batterij heeft het nog tot vrijdag volgehouden, maar gaf toen de melding van low battery. Heb toen de supercap vervangen door een 10F van C. Hierbij nog een linkje naar de vp2 wiki, waar een verhaaltje staat over het Davis supercap probleem: http://vp-kb.wikispaces.com/Supercap+fault
Ze geven wel aan dat je heel voorzichtig moet zijn met het buigen van de pootjes.
Doe je dit niet voorzichtig genoeg, dan is de kans groot dat hij binnen de kortste keren weer lekt.
Door nolversteeg
#53056
Hallo Meteovrienden,

Het supercab probleem, heeft waarschijnlijk meerdere oorzaken. t.w: kwaliteit, montage en temperatuur. De afdichting is van rubber en moet het electroliet binnen in de cell houden als er te heet gesoldeerd als er spanning(mechanisch) op de draden staat, of als de omgevingstemperatuur te hoog wordt kan dat problemen geven. Dan wordt het electroliet buiten de rubberen afdichting geperst , met alle gevolgen van dien. Er zijn soldeer voorschriften, die je moet volgen ook de draden niet te kort buigen en ze recht uit de rubberen afdichting laten komen en de supercap zal met een beetje lijm vastgezet moeten worden op de print.

Dan zou hij 10 jaar moeten kunnen werken.

Groeten Nol

PS.Sietse was me net voor, mijn verhaal komt vanuit mijn ervaring met deze onderdelen.
en ontlopen elkaar niet veel.
Door ws vreewijk
#53076
OK belofte maakt schuld hier het stukje over de complete meting gadaan door
Phillip van weerstation Marthalenwetter.ch

Als je naar beneden scrollt zie je alle metingen uitgevoerd over langere perioden
ook verschillende typen super caps zijn te zien, en het is goed te zien wat het verschil dus is tussen 10 farad en 50 farad.
Als je op de metingen klikt worden ze mooi groot zodat je alles goed kan bekijken.

Voor diegene die het Duits niet machtig zijn gebruik even Google translator en je hebt de tekt in het Nederlands.

Mocht mijn greencap de geest geven zal ik zeker overgaan tot het plaatsen van twee maal 50 farad in serie je houd dan 25 farad over maar de max toelaatbare spanning gaat dan wel naar 5.4 volt (maar kijk maar naar de plaatjes van Phillip de max spanning word nimmer overschreden ik denk niet dat dit de oorzaak is)tevens zal ik dan de green caps vast zetten met wat lijm om spanning op de pootjes te voorkomen.
Die van mij zit er al weer een paar jaar in maar ik heb tijdens het solderen een tangetje op de pootjes gezet om teveel hitte naar de greencap te voorkomen.
Volgende keer neem ik een kroon steentje.

Hieronder de link
mvr gr Chris

http://www.marthalenwetter.ch/wettersta ... umbau.html
Door Oebele
#53111
ws vreewijk schrijft:
Mocht mijn greencap de geest geven zal ik zeker overgaan tot het plaatsen van twee maal 50 farad in serie je houd dan 25 farad over maar de max toelaatbare spanning gaat dan wel naar 5.4 volt (maar kijk maar naar de plaatjes van Phillip de max spanning word nimmer overschreden


Dat er geen pieken worden gemeten is juist, de supercap is ook bedoeld om de spanning
zo veel mogelijk uit te vlakken maar een beetje overspanning is al gauw funnest voor
supercaps. Hier nog een leuk technisch stuk over lekkende condensators (engels):
http://en.wikipedia.org/wiki/Capacitor_plague
Door ws vreewijk
#53121
Hi Oebele,

Sorry maar in dit geval is het doel vd supercap anders :dry: een condensator kan voor verschillende doeleinden gebruikt worden,in dit specifieke geval diend hij niet om een spanning stabiel te houden cq pieken af te vlakken maar puur als buffer.

Dit even voor de duidelijkheid opdat niemand op het verkeerde been word gezet.

Ik heb Phillip oo nog even een mailtje gestuurt of er nog nieuwe dingen zijn die hij heeft gemerkt sind hij deze metingen heeft gedaan.

mvr gr Chris
Door Oebele
#53131
Hallo Chris,

Je hebt zeker een punt dat dit niet het hoofd doel is maar stel dat er geen buffer in zat hoe zou de spanning
zich dan gedragen bij half bewolkt weer? Ik weet niet of je het technische stuk ook heb gelezen maar daar
staat in dit stuk " Evidence of defective electrolyte" dat veel condensators door een verkeerde chemische samenstelling al na korte tijd doorslaan bij een veel lagere spanning dan op het onderdeel is vermeld, de (over)spanning van het zonnepaneel maakt het werk af. Ik ga er vanuit dat dit ook de oorzaak is waarom
er al zoveel supercaps lek zijn geraakt.
Door WeerStationWoerden
#53223
nu vrees ik dat ik nu ook de L*L ben
zins vandaag zie ik streepjes in me console ( Davis vantage pro 2 )
bij temp out - HUM out - DEW point en de wind meter er staat ---- :angry:
alleen de regen meter werkt ???
ben er een andere batterij in wezen doen maar ook dat werkt niet
in het scherm recht onder staat R ( na 10min L
zijn dit de tekenen dat de supercap RIP is ?
mvg Gert
Door SpeedyGJ
#53224
Ik ben bang dat je wel wat verder van huis bent dat de supercap.
Als je een nieuwe batterij erin doet (tenminste 1 die voldoende kan leveren) zou het gewoon een kleine week moeten volhouden. Komt op neer dat je gewoon data binnen moet krijgen.
Je kan proberen om opnieuw contact te laten maken met het ISS, als dit niet slaagt ben ik bang dat er iets met je ISS aan de hand is.

Dat de regen wel gewoon staat komt omdat dit geen op en neer meting is, de temp/wind/hum etc kan wel gewoon hoog/laag, daarom blijft de regenmeting wel gewoon zichtbaar, dit is bij mij ook het geval (VUE)
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 8