Discussie forum over de Meteobridge / Meteohub. Voor vragen, specificaties, ervaringen etc..
Door WSParkstad
#58436
Wim dit is wat ik nu zie en zie dat alles correct staat, naar mijn info wat ik van jouw krijg, hier zi eje zowel zee als hoogte waar ik op zit.
Bijlagen
Schermafbeelding_2013_08_09_om_15.png
Schermafbeelding_2013_08_09_om_15.png (104.45 KiB) 2679 keer bekeken
Door WSParkstad
#58437
Hallo Wim,

Het is optie 2, nu zijn ze gelijk maar te laag voor mijn regio.
Met de instelling hoogte op nul en "Gebruik waarde van het weerstation"

Console bedoel je daar de template2 mee of Meteohub?



wvdkuil schrijft:
WSParkstad schrijft:
Hallo Wim,

En deze gegevens komen uit die http://mijn.meteohub.231:5558/

Wel bedankt voor de uitleg en dit is net het probleem, het staat er allemaal maar komt niet goed tevoorschijn en dan houdt het bij mij eigenlijk op, kan toch niet komen doordat het een Awekas Box is? ... verkort ...
Op welke hardware het Meteohub programma draait doet er niet toe.

Controleer eerst eens de Meteohub Sensors menukeuze wat de twee waardes voor de luchtdruk zijn. Bij mij zijn ze: indoor ==> thb0 ==> naam ==> 23,5C 56% 1018,9mb (1018,9mb) fc:2
De thb0 is de Davis console die 23,5 Celcius meet, 56% vochtigheid, 1018,9 HpA. Meteohub heeft dat omgerekend naar (1018,9) en de forecast = 2.

Er moeten wel een paar zaken verkeerd ingesteld zijn in Meteohub anders kunnen de waardes bij jou niet zo verschillen. Als Meteohub standaard is ingesteld staat alles op zee-niveau. Nu blijkbaar dus niet.
Hierbij een screenshot zoals het zou moeten zijn.
1. Menukeuze Settings
Stel de Meteohub op NL in. Dan komen ook de gegevens als weervoorspelling in de clientraw bestanden in de juiste taal. En staan de menu keuzes e.d. ook in het NL.
2. Menukeuze Weather Station
Hoogste station ==> zet dat op 0 (hoogte is in voeten of in meters!!!!)
Berekening Zeeniveau ==> zet dat op "Gebruik waarde van het weerstation".
Druk telkens onderaan de pagina op "Save"

Controleer na een paar minuten wachten of bij de Meteohub Sensors menukeuze wat de twee waardes voor de luchtdruk nu zijn.
Dan zijn er de volgende mogelijkheden.
1. De waardes zijn gelijk en correct.
2. De waardes zijn gelijk maar te laag, dus er is in het console een correctie toegepast op de luchtdruk meting.
3. De waardes zijn niet gelijk. Dan weet ik het even niet.
Let op: Na een dergelijke wijziging gaat Meteohub eerst alles herberekenen. dus het duurt even voordat alle waardes op de website aangepast zijn.

Groeten, Wim
Door wvdkuil
#58440
WSParkstad schrijft:
Hallo Wim,

Het is optie 2, nu zijn ze gelijk maar te laag voor mijn regio.
Met de instelling hoogte op nul en "Gebruik waarde van het weerstation"

Console bedoel je daar de template2 mee of Meteohub?

Met console bedoel ik het apparaat waar Meteohub de gemeten weer waardes van krijgt.
Meteohub geeft nu twee gelijke waardes af.
Die komen van een Davis Console of een Davis Envoy die met een kabel (usb of serieel) of via IP aan gesloten is op het kastje (Awekas box) waar Meteohub op draait.
Vraag 1: Is het een console (met alle waardes zichtbaar) of een Envoy (zonder display)
Vraag 2: welke waarde wordt er op je Davis console afgebeeld

Dat moet dezelfde waarde zijn als aan Meteohub wordt doorgegeven.

De nederlandse handleiding voor het console
http://www.produktinfo.conrad.com/datenblaetter/650000-674999/672454-an-01-nl-weerstation_VantagePro2.pdf

Vraag 3: is die luchtdruk waarde correct. Is dat de juiste luchtdruk voor jouw weerstation-lokatie?

Als dat zo is, gaan we weer verder.

Groeten, Wim
Door wvdkuil
#58441
WSParkstad schrijft:
Wim het gekk eis dat die in de Awekas template wel goed staat.

1. Wat is "goed" de 1017 of 998 hpa?
2. Wie levert die informatie aan Awekas? Meteohub?
Groeten, Wim
Door WSParkstad
#58442
Hallo Wim,

Yup beide zijn goed, absoluut is zee niveau en op locatie is daar waar ik idd woon en berekend is.
Zet ik nu hoogte in meteohub op 0 dan zijn beide gelijk.

Yup de Meteohub maakt deze info aan.
Door WSParkstad
#58443
Ok, zo bedoel je dat.

Yup begint bij ene Davis Vantage pro2.
Dan de Envoy™ die contact maakt met de Meteohub en dat volgens het IP protocol.

Voor de rest heb ik geen console meer, die is enkele weken geleden overleden.
Heb wel altijd een console gehad en internet gebeuren ging alleen over de Envoy™.

Daarbij zie ik overal de juiste gegevens ook wij Weatherlink Network onder de naam meteoparkstad en op de alle andere aangesloten netwerken.

Ik zou bijna zeggen dat het aan de Template ergens een buggie zit.
Gevaarlijk wat ik nu zeg he Wim, maa romdat de rest overal goed is en ook in de Meteohub zelf zie ik zee en op locatie de juiste waarde.

Ik krijg het gevoel dat in de template een verkeerde waarde ingelezen wordt, maa rik ben maar een 0,0 wetend iemand wat dat betreft.

Dus kan helaas niks zien op de console maar ook die data klopte altijd met de Envoy™ want daar liep alleen wswin op.

Mijn hoofd is langzaam gaar hahahahaha.
Bijna 3 dagen 24 uur hier mee aan de gang ;-)

Groet,

Marcel.






wvdkuil schrijft:
WSParkstad schrijft:
Hallo Wim,

Het is optie 2, nu zijn ze gelijk maar te laag voor mijn regio.
Met de instelling hoogte op nul en "Gebruik waarde van het weerstation"

Console bedoel je daar de template2 mee of Meteohub?

Met console bedoel ik het apparaat waar Meteohub de gemeten weer waardes van krijgt.
Meteohub geeft nu twee gelijke waardes af.
Die komen van een Davis Console of een Davis Envoy die met een kabel (usb of serieel) of via IP aan gesloten is op het kastje (Awekas box) waar Meteohub op draait.
Vraag 1: Is het een console (met alle waardes zichtbaar) of een Envoy (zonder display)
Vraag 2: welke waarde wordt er op je Davis console afgebeeld

Dat moet dezelfde waarde zijn als aan Meteohub wordt doorgegeven.

De nederlandse handleiding voor het console
http://www.produktinfo.conrad.com/datenblaetter/650000-674999/672454-an-01-nl-weerstation_VantagePro2.pdf

Vraag 3: is die luchtdruk waarde correct. Is dat de juiste luchtdruk voor jouw weerstation-lokatie?

Als dat zo is, gaan we weer verder.

Groeten, Wim
Door wvdkuil
#58446
Wel, zonder console kunnen we de instellingen niet verder zien. geen probleem, Je kunt de Meteohub weer instellen op je hoogte zoals je had, zodat er weer twee waardes zijn bij de sensors voor de luchtdruk. Dan zal ik de tags aanpassen voor je zodat de hoogste waarde (eigenlijk sealevel pressure) in de template wordt afgebeeld.

Iedereen is dan tevreden.

Grt Wim
Door WSParkstad
#58447
wvdkuil schrijft:
Wel, zonder console kunnen we de instellingen niet verder zien. geen probleem, Je kunt de Meteohub weer instellen op je hoogte zoals je had, zodat er weer twee waardes zijn bij de sensors voor de luchtdruk. Dan zal ik de tags aanpassen voor je zodat de hoogste waarde (eigenlijk sealevel pressure) in de template wordt afgebeeld.

Iedereen is dan tevreden.

Grt Wim




Ben jij toch een schat van een man met een heleboel geduld zeg, respect ;-)