Discussie forum over overige software. Voor vragen, specificaties, ervaringen etc..
Door westkapellegek
#60392
Goedemiddag,

De afgelopen week heb ik weewx op mijn raspberry pi geinstalleerd,
deze software kan overweg met de WS2800 zonder Heavyweather te draaien. Via een omweg kan ik weewx clientraw-files en de customclientraw.txt aan laten maken zodat ik de site er niet op hoef aan te passen . Het lukt mij echter niet om één van de HWA-uploadfiles te simuleren. Liefst zou ik natuurlijk customtextout10.txt aan laten maken, onder de link staat "Weerstation Rijswijk (NB)" nu aangemeld.

Mijn vraag: wie maakt hier gebruik van weewx en kan wél uploaden naar Hetweeractueel en kan mij dus eventueel helpen?

Mvgr,
Niek van Andel
Door roelw
#60473
Niek,

Ik gebruik Weewx i.c.m. een Davis Vantage Pro en een Raspberry Pi. Om naar HWA te kunnen uploaden heb ik een template gemaakt waarvan Weewx een html bestand maakt dat door HWA kan worden verwerkt.
Dat heeft bij mij gewerkt totdat mijn website gehackt werd en ik mijn hele Joomla weersite heb moeten verwijderen.
Nu draait alleen de standaard Weewx-website (www.weerstationgoeszuid.nl) omdat ik nog geen tijd heb gehad iets anders te maken.
Jouw bericht herinnert me er overigens aan dat ik nog wel de upload naar HWA moet herstellen.

Mijn template heb ik als bijlage bijgevoegd. Hoe je die moet gebruiken kun je in de handleiding van Weewx vinden (www.weewx.com)

Ik hoop dat ik je hiermee geholpen heb.

Roel
Bijlagen
(882 Bytes) 354 keer gedownload
Door roelw
#60474
Niek,

Excuses, ik heb het verkeerde bestand bijgevoegd bij mijn vorige reactie.

De bijlage bij dit bericht is voor Weewx. Het vorige is geschikt voor gebruikers van Wview, het zusje van Weewx.

Roel
Bijlagen
(1.15 KiB) 343 keer gedownload
Door roelw
#60475
Niek,

Ik gebruik Weewx i.c.m. een Davis Vantage Pro en een Raspberry Pi. Om naar HWA te kunnen uploaden heb ik een template gemaakt waarvan Weewx een html bestand maakt dat door HWA kan worden verwerkt.
Dat heeft bij mij gewerkt totdat mijn website gehackt werd en ik mijn hele Joomla weersite heb moeten verwijderen.
Nu draait alleen de standaard Weewx-website (www.weerstationgoeszuid.nl) omdat ik nog geen tijd heb gehad iets anders te maken.
Jouw bericht herinnert me er overigens aan dat ik nog wel de upload naar HWA moet herstellen.

Mijn template heb ik als bijlage bijgevoegd. Hoe je die moet gebruiken kun je in de handleiding van Weewx vinden (www.weewx.com)

Ik hoop dat ik je hiermee geholpen heb.

Roel
Door westkapellegek
#60484
En nu ook met mijn forumaccount een berichtje dan maar, "weerstationrijswijk" is account voor rijswijk, westkapellegek is account voor Almkerk en het forum, maar wisselen tussen die 2 blijft lastig ;-)
Nogmaals, groet Niek
Door wsMaurik
#62870
Deze template is goed te gebruiken als de basis, heb zelf de UV en Solar metingen toegevoegd.
Het volgende stukje aan het einde het bestand (VOOR de EOF) plakken;

VOOR elke regel hieronder moet een backslash teken komen (schuine streep van linksboven naar rechtsonder), staat wel in het voorbeeld maar niet in de uiteindelijke post.

Code: Selecteer alles
\\$solarRad = "$current.radiation.formatted";
\\$hiSolarRad = "$day.radiation.max.formatted;
\\$hiSolarRadTime = "$day.radiation.maxtime.format("%H:%M")";
\\$hiMonthlySolarRad = "$month.radiation.max.formatted";
\\$hiYearlySolarRad = "$year.radiation.max.formatted";

\\$uv = "$current.UV.formatted";
\\$hiUV = "$day.UV.max.formatted";
\\$hiUVTime = "$day.UV.maxtime.format("%H:%M")";
\\$hiMonthlyUV = "$month.UV.max.formatted";
\\$hiYearlyUV = "$year.UV.max.formatted";


Misschien kan Luc een sectie voor weewx maken bij de handleidingen. Kan met een enkel template voor zowel met als zonder solar sensors door een extra #if-loop.
Gebruikersavatar
Door Toulon7559
#73085
Aansluiten op zo'n oude thread is ongebruikelijk cq ongewenst, maar dit keer toch wel van toepassing, want de laatste regel van het voorgaande bericht vraagt een instructie op de website.
Is toen opgevolgd, maar na de crash van HWA1.0 is reconstructie nodig, dus nog een vervolg in deze thread.
.
Zelf nog geen WeeWX-gebruiker en daarom voor praktijkkennis vergaren een Raspberry0W uitgerust met WeeWX en de beschikbare template ('kort' of 'lang', uit de voorgaande berichten en elders) 'ingeknutseld' in WeeWX.
In bijv. folder /home/weewx/skins/Standard in de file skin.conf kan de instructie worden gezet om de verbinding naar template openweerdata_wx.tmpl te maken.
;-) Een opzet zonder foutmelding is echter niet hetzelfde als een goede oplossing .........
Kan iemand van de WeeWX-gebruikers op dit forum (speciaal actieven in deze thread!) me een kopie bezorgen (ter vergelijking) van zijn betreffende file skin.conf (of hint geven naar een vergelijkbare uitwerking)?

BVD, Anton

24Mar2021:
Tekst bijgewerkt/aangepast
Gebruikersavatar
Door Toulon7559
#73156
Het kostte tijd, rondvragen en experimenteren, maar er lijkt een methode (her)vonden om vanuit WeeWX een upload-bestand voor HWA te genereren.
Flink hulp gekregen van de Googlegroup weewx-user en van Franklin Bockstael (van HWA-station OudBeijerland), waarvoor hartelijk dank & hulde!

'Oude' WeeWX-gebruikers gebruiken vermoedelijk WeeWX3.x&Python2.x met de 'oude' template:
hoor niemand klagen over die opzet, dus 'niet aanraken wat goed werkt' en nu geconcentreerd op een oplossing voor de nieuwere en nog komende installaties met WeeWX versie 4.4.0 met Python3.x, en recenter.
Eventuele controle van de hier gevonden Python3.x-oplossing op 'backward compatibility' laat ik graag over aan de eerdergenoemde, 'oude' gebruikers met WeeWX&Python2.x, want ik heb geen configuratie beschikbaar om dat te kunnen bekijken.

Bij eerste toepassing van WeeWX4.4.0 met het laatst bekende template-bestand snel ontdekt dat het verschil tussen Python2.x en Python3.x 'hoofdpijn' veroorzaakt, omdat Python3.x kritischer is op een aantal aspecten.
Reden voor opzet van een bijpassende, aangepaste template werkend met Python3.x

In de bijlagen een concept-handleiding en een bijbehorende zipfile met bestanden.
Deze opzet is getest met WeeWX versie 4.4.0 met de ingebouwde Simulator van WeeWX en met de ingebouwde FTP-functie van WeeWX:
het mooie van die FTP-functie is dat het direct-bijpassende software is om de uploadfile ergens te gaan neerzetten.
WeeWX kan via de ingebouwde RSYNC-functie ook SSH-ondersteunde bestands-overdracht voorzien.
Omdat de template in dit pakket voor Python3.x is getest, heet die ter onderscheiding openweerdata_wx3.htm.tmpl met als resultaat een uploadbestand openweerdata_wx3.htm
De handleiding zou voor zich moeten spreken, maar vind je iets onduidelijk, zeg het ....

Voor de duidelijkheid:
deze beschrijving bemoeit zich alleen met de 'uitgang' van WeeWX waarmee voor HetWeerActueel de uploadfile tevoorschijn komt op een server.
Wat er aan de 'ingang' van WeeWX als 'echte' databron/sensor is aangesloten, dat is een ander verhaal, maar uiteraard wel met invloed op de bruikbare velden van de template.
Zoals vermeld in de Handleiding:
er leiden (zeker met een opensource-software zoals WeeWX) vele wegen naar Rome, en dit is maar 1 voorbeeld van een werkende invulling.
Deze invulling levert niet alleen op de externe server de uploadfile, maar ook een complete webpagina volgens 'Standard'-skin van WeeWX
Met sterke afslanking van het genoemde bestand skin.conf kun je het als alternatief ook zo inkrimpen dat op de server alleen het bestand openweerdata_wx3.htm komt te staan.

05&06mei2021 en 11juni2021:
tekst bijgewerkt

WeeWX_HWA, Template_en_Skin
(5.7 KiB) 295 keer gedownload
WeeWX_HWA, Handleiding
(7.9 KiB) 287 keer gedownload