Ben je op zoek naar een (2e hands) weerstation of heb je juist iets in de aanbieding? Gebruik dan dit forum...
Door Meteoschoonebeek
#61718
Beste weer collega's

Ik heb gisteren de Davis 6382 Temp./luchtv. station VP2 binnen gekregen.
Maar nu is mij de vraag achter ons huis hebben we allemaal stenen en straat en schuttingen om ons heen en is vrij beschut ik denk zelf dat dit niet handig is maar 2 plekjes waar ik het neer kan zetten.
het gaat om de 10 cm temperatuur met vocht meting heb 1 plekje wat vrij open is met zand en staat dan onder een boom en en staat in schaduw van de bomen met af en toe kans op iets zon andere tuin heb ik als onder grond grind deze heeft alleen last van de zon smorgens smiddags en avond niet
waar zouden jullie deze sensor plaatsen voor beste meeting.
Vriendelijk bedankt
Jeroen Bosma
Meteoschoonebeek
Door JozBaz
#61727
Hallo Jeroen,
Zo te lezen wordt het in ieder geval een compromis. ;)
Om 'vorst aan de grond' te kunnen meten is een vrij zicht op de hemel van belang (uitstraling), maar aan de andere kant is boven bestrating een slecht idee want stenen houden doorgaans warmte lang vast. Is het grind licht of donker, en warmt het op of blijft het koel op een warme dag?
Ik zou het station de komende dagen op de verschillende plaatsen proberen, de meetwaarden vergelijken, en dan pas een permanente lokatie kiezen.
Succes.
Door ws vreewijk
#61729
Als het idiale niet haalbaar is , hoeft dat geen probleem te zijn.
De grond temp is met name in de wintertijd van belang,dus zon zal meevallen.

De opwarming van het grind zal in die periode ook wel meevallen vooral als er een redelijke afscherming boven je sensor zit.

En je zegt al dat een beperkt dagdeel de zon mogelijk van invloed kan zijn op de ondergrond dus zal best goed komen dan.

Er zijn in knutsel winkels leuke halve bollen te koop van styropor plaats die over je sensor,wel met ruimte boven de grond uiteraard.

Ik heb een ander soort sensor en die zit in een styropor pijp isolatie werkt prima.

Succes en veel plezier van je nieuwe aanwinst.

O mijn sensor vind je op mn pagina bijna helemaal onderaan in een grafiek.

Mvr gr Chris