Voor vragen en hulp m.b.t. de instructies om mee te doen. Hulp bij installeren van upload files
Door meteobergen
#26483
Nog even en we kunnen misschien weer aan de bak.
Om een zo goed mogelijk meetresultaat te bereiken is uniformiteit een must.
Jan meet op gras,Klaas op tegels enz enz.
Die ondergronden kunnen wat temp. aangaat erg verschillen. Dus de eventuele dooi van onder af ook.
Is het niet beter om allen vanaf een witte ondergrond op zeg maar tafelhoogte te meten?
Scheelt ook nog het nodige bukwerk bij het meten in de morgen

Gr Sietze Meteo Bergen
Door weerzoetermeer
#26489
Beste Sietze,

Uniformiteit met betrekking tot weerstations is leuk maar gaat nooit lukken. Onmogelijk om alle stations op de zelfde manier te laten meten. Dat zelfde is ook voor het meten van de sneeuwdikte. Buiten dat mag iedereen deelnemen aan het invullen van de sneeuwdikte dus hoe wil je dit gaan controleren?

Gr.
Thierry
Door wsMaurik
#26490
Het zou natuurlijk wel handig zijn om een bepaalde methode af te spreken. Met een simpel vinkje bij de meting zou dit kenbaar te maken zijn.
De stations die volgens die methode werken zijn dan te vergelijken.

Tenslotte meten we ook veel andere zaken volgens een bepaalde methode, bv de temperatuur/wind op hoogte.

Ik hoop binnenkort de hobby-project sneeuwhoogte meter te hebben werken en zou het in ieder geval handig vinden als die mensen volgens een bepaalde methode werken.
Door weerzoetermeer
#26495
Hoi wsMaurik,

Tenslotte meten we ook veel andere zaken volgens een bepaalde methode, bv de temperatuur/wind op hoogte.


Bepaalde methode? Wat bedoel je precies? Dat iedereen de temmeratuur meet op 1,5 meter hoogte? Wind op tien meter hoogte? Bedoel je dat? Nou dan help ik je uit je droom want vele stations wijken daar vanaf door allerlei lokale omstandigheden.

Uniformiteit zal altijd lastig blijven, dat is niet anders.

Ik heb een beetje gezocht in het handboek van het KNMI maar kan eigenlijk maar weinig vinden over het meten van sneeuw en vooral op wat voor lokatie....gras, steen....

Iemand anders daar een idee van?

Gr.
Thierry
Door weerzoetermeer
#26498
Hallo,

Een bezoeker van mijn website wees mij op een stukje van een artikel op het VWK wat over sneeuwmeting gaat:

Het meten van sneeuwdek

- Op een vlakke ondergrond: Tegels, kortgemaaid of platgelopen gras.
- Met een gewone meetlat. Wel moet de schaalverdeling aan het uiteinde beginnen!
- Meet altijd op meerde plaatsen, maar wel altijd ongeveer op dezelfde plaatsen.
- Neem sterk afwijkende waarnemingen niet mee in het bepalen van het gemiddelde.
- Wanneer het flink heeft gewaaid tijdens het sneeuwen is het moeilijk om een representatieve plek te vinden.
- Sneeuwduinen dien je dan apart te meten.
- Ook als het niet gesneeuwd heeft moet je de volgende dag weer meten, het sneeuwdek kan verdampen of afsmelten.
- Wanneer er al sneeuw ligt, meet dan de versgevallen sneeuw apart op een plek waar geen sneeuw (meer) lag. Maak desnoods van tevoren een geschikt plekje sneeuwvrij.
- De totale sneeuwhoogte meet je op de gebruikelijke plaatsen.



Bron: http://www.vwkweb.nl/cms/index.php?opti ... iew&id=353

Gr.
Thierry
Door Luc
#26557
- Meet altijd op meerde plaatsen, maar wel altijd ongeveer op dezelfde plaatsen.
- Neem sterk afwijkende waarnemingen niet mee in het bepalen van het gemiddelde.

Dit zijn inderdaad belangrijke punten. Ik heb benieuwd of er straks grote verschillen zijn, tussen deze methode en gemeten waarden van het project 'Live sneeuwhoogte'.

Gr,
Luc
Door nolversteeg
#63788
De weerplaatjes met sneeuwhoogten ingeven geven geen plaats aan !
Door ws vreewijk
#63789
:laugh: we weten toch wel waar je woont Nol.

een wandeling in mijn omgeveving geeft een 6 cm aan

mn jonge hond vond het prachtig;)
Door Luc
#63802
nolversteeg schrijft:
De weerplaatjes met sneeuwhoogten ingeven geven geen plaats aan !
Gefixt voor nieuwe meldingen.

Oude meldingen staan wel goed in de database, alleen de plaatsnaam is niet opgeslagen. De GPS coördinaten staan wel goed.

Blijf vooral meldingen doorgeven!

Gr,
Luc
Door jorissynaeve
#63803
Luc schrijft:
- Meet altijd op meerde plaatsen, maar wel altijd ongeveer op dezelfde plaatsen.
- Neem sterk afwijkende waarnemingen niet mee in het bepalen van het gemiddelde.

Dit zijn inderdaad belangrijke punten. Ik heb benieuwd of er straks grote verschillen zijn, tussen deze methode en gemeten waarden van het project 'Live sneeuwhoogte'.

Gr,
Luc

Er moet hier dan wel eerst sneeuw blijven liggen ;)