Oftewel het 'knutsel' forum.
Heb je zelf een weerstation gemaakt, een eigen weer hut gebouwd? Of misschien een webcam? Deel dan hier ervaringen, (bouw-)tekening etc...
Door nolversteeg
#64770
De envoy8x kan 8 stations (ISS) ,of grondstation's tegelijk opslaan, in een database , dus ook temperatuursensoren. Houdt er wel rekening mee dat er geen kant en klaar weerprogramma voor is.
Door lammertsm
#64771
Ja, dat klopt. De vraag is kan de Envoy8x wel in stappen van 0.1 graden meten en weergeven i.p.v. de 0.5 stappen als er gebruik gemaakt wordt van additionele temp sensors.

De Meteostick schijnt het wel te kunnen om extra temp sensors of Wireless Leaf & Soil Moisture/Temperature Station uit te lezen in stapjes van 0.1.
Door nolversteeg
#64776
Nogmaals, de envoy8x is gelijk aan de envoy 8 het verschil is dat de envoy8 acteert als een console met datalogger, dus 1 iss.

ieder wit kastje van davis ongeacht hoe hij heet , remote wind, grondstation, is een iss.

als je bedoelt dat je ergens een extra losse thermosensor in kan steken is het antwoord neen.

als je een wit kastje hebt , tot 8 stuks kan je met de envoy8x de max resolutie halen.

Let wel, maar dat zal je waarschijnlijk ook wel weten, dat de data in de database van de envoy8x opgeslagen wordt als Imperial en niet metrisch .
Door herent
#64779
nolversteeg schrijft:
Nogmaals, de envoy8x is gelijk aan de envoy 8 het verschil is dat de envoy8 acteert als een console met datalogger, dus 1 iss.

ieder wit kastje van davis ongeacht hoe hij heet , remote wind, grondstation, is een iss.

als je bedoelt dat je ergens een extra losse thermosensor in kan steken is het antwoord neen.

als je een wit kastje hebt , tot 8 stuks kan je met de envoy8x de max resolutie halen.

Let wel, maar dat zal je waarschijnlijk ook wel weten, dat de data in de database van de envoy8x opgeslagen wordt als Imperial en niet metrisch .

Voor alle duidelijkheid pag 10 en 11 van de laatste Davis handleiding
http://www.davisnet.com/product_documen ... atalog.pdf

De namen van de diverse Envoy modellen
6316 Wireless Weather Envoy (dus zonder iets erachter)
6316c Cabled Weather Envoy (weer zonder iets achter de naam)
6318 Envoy8x

De VP2 console en de beide Envoy wireless types kunnen naar 8 zenders luisteren. Er is in het protocol maar plaats voor 8 zenders.

De gewone Envoy kan alles wat een console ook kan. Dus luisteren/ontvangen van 8 kastjes waarvan 1 basis station met regenmeter+ temp+ hum+uv+solar+wind. En tot 7 extra stations (extra witte kastjes) van het type temp - temp/hum - soil enzovoort. Wel 7 extra kastjes maar in verschillende aantallen. Geen 7 extra temp, het max temp stations is bijvoorbeeld 3.

De Envoy8x kan ook maar naar 8 kastjes tegelijk luisteren, maar dat mag van ieder type wel tot 8 lopen. dus bijvoorbeeld 8 temp stations of 8 basis stations.

Dus als we voortaan alle witte kastjes "transmitters" ( "zenders" ) noemen en alleen voor de regen/wind/temp unit de naam ISS (van Integrated Sensor Suite) gebruiken, voorkomen we verwarring en nietes welles.

Dus ieder wit kastjes heeft wel een vergelijkbaar "moederbord/elektronika" maar is GEEN ISS. Alleen de regen/wind/temp unit is dat in de Davis beschrijving.

Samenvattend:
Je hebt bijvoorbeeld 1 basis station met alle toeters en bellen => 1 ISS
Een soil/moist station met 4 paar grond-sensoren => 1 wit kastjes als "zender"
Een temp/hum station voor de vijvertemperatuur => 1 wit kastjes als "zender"

Deze drie kan je dus met 1 console of 1 Envoy ontvangen.Bijna ieder weer-programma kan deze complete set ook verwerken.

Als je ook nog een Vue of een tweede wireless VP toevoegt, dan moet je een Envoy8 gaan gebruiken.
Dan is het aantal weer-programma's onmiddellijk beperkt tot de Meteo* serie. Of je gaat zelf aan de slag met de database en speciale programma's die bij de Envoy8 horen.

Het is ook mogelijk om meerdere VP / Vue basis stations in Meteohub te verwerken zonder Envoy8, maar dan moet ieder basis station wel een eigen logger en console/envoy hebben. Volgens mij is Meteohub het enige weer-programma waat tegelijkertijd verschillende weerstations van verschillende fabrikanten kan verwerken. Maar dat terzijde

De temperatuur nauwkeurigheid wordt door de instelling in het betreffende witte kastje (de zender) geregeld en niet in de ontvanger. Het is ook niet afhankelijk van de sensor zelf (plastic/metaal/soil).

Link: http://www.davisnet.com/weather/choose_ ... detail.pdf
Uit de opmerking bovenaan blijkt ook dat alle parameters (behalve regen) in "imperial / US" eenheden en worden omgerekend. Dat omrekenen gebeurt volgens mij in de elektronika in de "zenders".

Volgens mijn testen ontvangt de Meteostick die de gegevens uit de lucht plukt zonder console/logger/Envoy ook geen betere nauwkeurigheid. Er is weleen cijfer achter de komma, maar de stapjes blijven 1 graad F, dus ongeveer 0.5 graad C.

Maar zoals @lammertsm aan geeft moet ik maar weer de Meteostick uit het stof halen.

@lammertsm Als je geen meteostick hebt kan ik er wel een aan je lenen. Stuur maar een PM. En als je geen vrije Meteobridge of PI hebt stop ik die er wel bij.

Groeten, Herent
Bijlagen
envoy_vergelijk.jpg
envoy_vergelijk.jpg (66.67 KiB) 3047 keer bekeken
Door nolversteeg
#64781
Nogmaals voor de duidelijkheid voordat je een envoy8X aanschaft.

Hij kan helemaal niets als alleen maar data opslaan, in imperial,

het uitgelezen van data en het in een database zetten gebeurd met WDTU,

WDTU kan ook handmatig een bestand aanmaken wat weatherlink kan lezen.

Weather envoy8x is niet gemaakt voor het continue wegschrijven van data naar een site, of HWA.

Hij kan wel 8 stations ISS tegelijk lezen en hiervan de data in een database zetten.

Meteohub is de enige software die iets met de envoy8x kan.
Door lammertsm
#64782
Het verschil tussen de Envoy en Envoy8x weet ik, gebruik op dit moment de Envoy.
Envoy8x kan tot max 8 ISS stations lezen, de Envoy kan max 1 ISS station aan.
Door lammertsm
#64783
Dank voor het aanbod (Zie PM)

herent schrijft:
nolversteeg schrijft:
Nogmaals, de envoy8x is gelijk aan de envoy 8 het verschil is dat de envoy8 acteert als een console met datalogger, dus 1 iss.

ieder wit kastje van davis ongeacht hoe hij heet , remote wind, grondstation, is een iss.

als je bedoelt dat je ergens een extra losse thermosensor in kan steken is het antwoord neen.

als je een wit kastje hebt , tot 8 stuks kan je met de envoy8x de max resolutie halen.

Let wel, maar dat zal je waarschijnlijk ook wel weten, dat de data in de database van de envoy8x opgeslagen wordt als Imperial en niet metrisch .

Voor alle duidelijkheid pag 10 en 11 van de laatste Davis handleiding
http://www.davisnet.com/product_documen ... atalog.pdf

De namen van de diverse Envoy modellen
6316 Wireless Weather Envoy (dus zonder iets erachter)
6316c Cabled Weather Envoy (weer zonder iets achter de naam)
6318 Envoy8x

De VP2 console en de beide Envoy wireless types kunnen naar 8 zenders luisteren. Er is in het protocol maar plaats voor 8 zenders.

De gewone Envoy kan alles wat een console ook kan. Dus luisteren/ontvangen van 8 kastjes waarvan 1 basis station met regenmeter+ temp+ hum+uv+solar+wind. En tot 7 extra stations (extra witte kastjes) van het type temp - temp/hum - soil enzovoort. Wel 7 extra kastjes maar in verschillende aantallen. Geen 7 extra temp, het max temp stations is bijvoorbeeld 3.

De Envoy8x kan ook maar naar 8 kastjes tegelijk luisteren, maar dat mag van ieder type wel tot 8 lopen. dus bijvoorbeeld 8 temp stations of 8 basis stations.

Dus als we voortaan alle witte kastjes "transmitters" ( "zenders" ) noemen en alleen voor de regen/wind/temp unit de naam ISS (van Integrated Sensor Suite) gebruiken, voorkomen we verwarring en nietes welles.

Dus ieder wit kastjes heeft wel een vergelijkbaar "moederbord/elektronika" maar is GEEN ISS. Alleen de regen/wind/temp unit is dat in de Davis beschrijving.

Samenvattend:
Je hebt bijvoorbeeld 1 basis station met alle toeters en bellen => 1 ISS
Een soil/moist station met 4 paar grond-sensoren => 1 wit kastjes als "zender"
Een temp/hum station voor de vijvertemperatuur => 1 wit kastjes als "zender"

Deze drie kan je dus met 1 console of 1 Envoy ontvangen.Bijna ieder weer-programma kan deze complete set ook verwerken.

Als je ook nog een Vue of een tweede wireless VP toevoegt, dan moet je een Envoy8 gaan gebruiken.
Dan is het aantal weer-programma's onmiddellijk beperkt tot de Meteo* serie. Of je gaat zelf aan de slag met de database en speciale programma's die bij de Envoy8 horen.

Het is ook mogelijk om meerdere VP / Vue basis stations in Meteohub te verwerken zonder Envoy8, maar dan moet ieder basis station wel een eigen logger en console/envoy hebben. Volgens mij is Meteohub het enige weer-programma waat tegelijkertijd verschillende weerstations van verschillende fabrikanten kan verwerken. Maar dat terzijde

De temperatuur nauwkeurigheid wordt door de instelling in het betreffende witte kastje (de zender) geregeld en niet in de ontvanger. Het is ook niet afhankelijk van de sensor zelf (plastic/metaal/soil).

Link: http://www.davisnet.com/weather/choose_ ... detail.pdf
Uit de opmerking bovenaan blijkt ook dat alle parameters (behalve regen) in "imperial / US" eenheden en worden omgerekend. Dat omrekenen gebeurt volgens mij in de elektronika in de "zenders".

Volgens mijn testen ontvangt de Meteostick die de gegevens uit de lucht plukt zonder console/logger/Envoy ook geen betere nauwkeurigheid. Er is weleen cijfer achter de komma, maar de stapjes blijven 1 graad F, dus ongeveer 0.5 graad C.

Maar zoals @lammertsm aan geeft moet ik maar weer de Meteostick uit het stof halen.

@lammertsm Als je geen meteostick hebt kan ik er wel een aan je lenen. Stuur maar een PM. En als je geen vrije Meteobridge of PI hebt stop ik die er wel bij.

Groeten, Herent
Door lammertsm
#64823
De meteobridge in combinatie met een meteostick kan wel 0.1 stapjes laten zien.
Bijlagen
temp_10cm.JPG
temp_10cm.JPG (15.47 KiB) 3047 keer bekeken
  • 1
  • 16
  • 17
  • 18
  • 19
  • 20