Discussie forum over het weer, weerbericht, vooruitzichten etc
Door ws vreewijk
#66423
Beste weervrienden,

Zoals het er momenteel bijstaat met de hoge temperaturen laait natuurlijk de discussie weer op over de opwarming effecten en oplossingen.

Lees eens onderstaande die man is geen Jan Doedel :)
hier zijn palmares:
Richard Tol (1969, Hoorn) studeerde econometrie en promoveerde in 1997 in de klimaatwetenschap aan de Vrije Universiteit in Amsterdam. In 2007 won hij als lid van het Intergovernmental Panel on Climate Change (IPCC) de Nobelprijs voor de Vrede. In 2013 weigerde hij het nieuwe klimaatrapport samen te vatten. Hij vond de conclusies van IPCC te negatief. Tol is hoogleraar economie aan de Universiteit van Sussex. Hij is getrouwd en heeft kinderen.


1Januari komt mijn jaarlijkse update met jaargemidelde temperatuur,suprise.


mvr gr Chris


http://www.ad.nl/ad/nl/5596/Planet/arti ... rmer.dhtml
Door jeroenzwart
#66431
ws vreewijk schrijft:
Beste weervrienden,

Zoals het er momenteel bijstaat met de hoge temperaturen laait natuurlijk de discussie weer op over de opwarming effecten en oplossingen.

Lees eens onderstaande die man is geen Jan Doedel :)
hier zijn palmares:
Richard Tol (1969, Hoorn) studeerde econometrie en promoveerde in 1997 in de klimaatwetenschap aan de Vrije Universiteit in Amsterdam. In 2007 won hij als lid van het Intergovernmental Panel on Climate Change (IPCC) de Nobelprijs voor de Vrede. In 2013 weigerde hij het nieuwe klimaatrapport samen te vatten. Hij vond de conclusies van IPCC te negatief. Tol is hoogleraar economie aan de Universiteit van Sussex. Hij is getrouwd en heeft kinderen.


1Januari komt mijn jaarlijkse update met jaargemidelde temperatuur,suprise.


mvr gr Chris


http://www.ad.nl/ad/nl/5596/Planet/arti ... rmer.dhtml


Chris,

Ik heb het artikel ook gelezen. Eindelijk laat de media eens een ander geluid klinken. Hoewel ik het niet met alles eens ben over wat Richard Tol verkondigd, ben ik het wel volledig met de essentie eens: er heerst momenteel een wereldwijde massahysterie omtrent klimaatverandering. Ik verkondig dat al jaren om mij heen. De initiators van deze massahysterie hebben er alle belang bij. Helaas is het net zoals bij hypes vrijwel onmogelijk een dergelijke trend om te buigen. Ik hoop echter dat het brengen van dit soort signalen zoals van Richard Tol mensen toch weer aan het denken zet, zodat men zich weer gaat richten op de werkelijke problemen in de wereld. Naar mijn mening zijn dat armoede, ontbossing en overbevolking. Wat mij betreft staat klimaatverandering ver onderaan het lijstje, temeer wij als mens niet de illusie moeten hebben dat wij in staat zijn het klimaat te sturen. Het klimaat veranderd continu al sinds het ontstaan van de aarde. In het bestaan van de aarde vallen de verschillende klimaatomstandigheden door de tijd heen in het niet ten opzichte van de klimaatveranderingen die wij nu ondervinden. De exacte mechanismen daarvan zullen we vermoedelijk nooit helemaal begrijpen en exact kunnen achterhalen. En die mechanismen laten zich al helemaal niet sturen. Daarnaast kun je je afvragen, zoals Tol ook aangeeft, hoe erg nu de mogelijke effecten van klimaatverandering zijn. Vooral ook omdat we gewoonweg niet precies weten hoe, wanneer en wat er gaat gebeuren. Dat het IPCC en de media doen voorkomen dat "de mensheid" het allemaal precies weet is nergens op gebaseerd, althans heeft geen enkele wetenschappelijke basis. Wetenschap is per definitie niet te bedrijven bij het weer en klimaat: immers het is niet mogelijk "experimenten" te doen, waarbij een hypothese kan worden bevestigd of juist ontkracht, laat staan te bewijzen. Dat kan nu niet, en naar mijn mening nooit niet. Ik zou zeggen: lees ook eens het boek van Marcel Crok "De staat van het klimaat". Dat geeft een erg verhelderende kijk op hoe de huidige massahysterie rond klimaatverandering is ontstaan...

Groet, Jeroen