Discussie forum met vragen over TFA, Nexus, Mebus, Irox en Honeywell
weerstations, specificaties, ervaringen etc..
Door Toulon7559
#68359
Is er voor de format-beschrijving voor de upload naar HetWeerActueel iets vergelijkbaars met dit?
D.w.z. hoe moet de file hetweeractueel.html worden opgebouwd en gevuld?
Is het simpel vullen van alle velden van de html-file, of zijn er meer aspecten waar rekening mee moet worden gehouden? Plausibiliteit/continuïteit van waarden? Timing?
Door Toulon7559
#68378
Bij mij draait een kleine Windows-server de WsWin-software waarmee uit de TFA_Nexus_data de upload-file voor HetWeerActueel gemaakt wordt.
Na weer eens een 'instorting' van die Windows-server ben ik het echt zat en wil de functie van het maken van de html-file voor HetWeerActueel verschuiven naar een Raspberry die bij mij zelden een storing heeft.

Wie helpt mee bij die omzetting?
Oftewel, wie kan me het antwoord geven op de vraag in het vorige bericht, of heeft zelf al een (deel van een) oplossing?
Door Toulon7559
#68379
;-) Je kunt dit een TFA-probleem noemen, maar misschien beter is het in te delen in de categorie 'ongelukkige opstelling', helaas niet makkelijk te verbeteren.

Bij mijn TFA_Nexus staat 1 thermometer/vochtmeter (type 30.3177) in de groentetuin.
Als ik een rechte lijn trek tussen die thermo-/vocht-meter en de TFA-console, dan zie ik de volgende obstakels over een traject van ca. 10m:
- planten
- een metalen rek (betonijzer) met een bramenstruik
- een muur

Nu met vol en soms nat bladerdek van de planten betekent dat dat de TFA_Console sporadisch iets ziet van het sensorsignaal, zelfs met een verlengde antenne:
voor de tuindata is de input naar de Windows-server met WsWin dus 'gebrekkig' en dat uit zich voor de onderbroken lijnen in de WsWin-grafiek in soms lange horizontale segmenten.

Gelukkig zien de RFXCom en de RFLinkGateway van het Domotica-Systeem wel alle signalen, dus interne Domotica-toepassing met upload naar WUnderground gaat ongestoord door.
B) Nu alleen uitvinden hoe ik met Domoticz o.i.d. daaruit een mooie grafiek maak waarin wel alle signalen zijn te zien ........
Door gdebruijn
#68386
Ik heb ook problemen gehad met de uitval van sensoren. Inderdaad is de opstelling van de ontvanger belangrijk maar wat bij mij hielp was de aanschaf van een langere USB kabel. Ik heb een Vivanco 45202 CCU750 gekocht van 5 meter en werkt sindsdien onafgebroken. Te koop bij de Mediamarkt voor 18,99.
Misschien is dat te proberen en werkt het bij jou ook. Ik heb een Cresta en dat is een vergelijkbaar model met de TFA.
Door Toulon7559
#68392
:-( Bij mij helpt waarschijnlijk een langere USB-kabel niet, want de Console staat al bijna tegen de buitenmuur .....

De Console van TFA_Nexus is wel heel duidelijk een zwak punt:
niet alleen de ontvanger, maar ook andere elementen.
Terwijl ik vandaag bij Domoticz in het log via zijn veel beter ontvangers e.d. voor alle draadloze Nexus-sensoren heel nette, continue grafieklijnen zie, krijg ik een WsWin-grafiek baserend op data uit de Console zoals in de bijlage. Wordt je 'gallisch' van door de rare gebroken lijnen en door de horizontale grafieklijnen.
Die Nexus-Console heeft recent verse batterijen gekregen, dus dat mag geen reden zijn voor de rare sprongen.
De WsWin-software in mijn server kan er ook niets aan doen, want die verwerkt wat wordt aangeboden via de (korte) USB-interface uit de Nexus-Console.

PWS vervangen alleen omdat de Console niet goed werkt, vind ik nogal drastisch, dus zo'n verschijnsel is nog een reden om voor een aantal functies te gaan kijken naar andere manieren van verwerking van ontvangen data, die de Nexus-Console omzeilen.
;-) Kost alleen wat tijd om software te ontwikkelen en uit te testen ......

Bijlagen
aktuell1609091335__640x480_.gif
aktuell1609091335__640x480_.gif (44.81 KiB) 6201 keer bekeken