Discussie forum over de Meteobridge / Meteohub. Voor vragen, specificaties, ervaringen etc..
Door dlonink
#68399
Om e.e.a. energiezuiniger te maken thuis ben ik bezig om een setup te maken met een Raspberry Pi, een RFXTRX433 en Meteohub.
Op deze manier wil ik mijn huidige sensoren blijven gebruiken, zonder de console te gebruiken. (WXR815) en een PC die 24/7 aanstaat.

Heb 't geïnstalleerd op de Pi en de rfxtrx aangesloten. Ik ontvang alleen in Meteohub helemaal niks...
Via de RFXmngr op de laptop ontvang ik gewoon signaal van de sensoren. Op de Pi heb ik om te proberen ook Domoticz geïnstalleerd. Hierin werkt alles wel gewoon.
Hardwarematig is er dus niks aan de hand. Meteohub werkt niet helemaal samen met de rfxtrx433 lijkt me.
Ik heb de laatst versie Meteohub, en verschillende firmware versie's voor de rfxtrx433 gebruikt.

Iemand enig idee wat ik nog kan proberen?
Door Toulon7559
#69352
Nog recente ontwikkelingen voor deze configuratie van Raspberry+Meteohub+RFXCom?
Zijn er (in dit opzicht) ook ervaringen met RFLinkGateway ipv RFXCom?

RFLinkGateway heeft (m.i.) als pluspunt dat nog meer draadloze meteosensoren kunnen worden ontvangen als met RFXCom.
Door dlonink
#69354
Nee, weinig vooruitgang.
ik heb op het Meteohub forum destijds ook om info gevraagd, maar die kwam er ook niet. Lijkt er gewoon op dat de combi Pi-Meteohub-RFXCOM niet, of niet lekker werkt.

Heb 't nu op Domoticz draaien, met een upload naar WU. Dat werkt wel aardig. Alleen neemt WU mijn correctiewaarde van mn regenmeter niet over. En er klopte nog iets niet, maar dat weet ik zo niet meer.

Maar ik zoek nog steeds een mooie alles-in-1 oplossing, gemaakt voor weerregistratie. Goede registratie, goed overzicht, tegelijkertijd een upload naar een mooie website (template oid.)
(ben geen programmeur/php expert, dus op dit vlak afhankelijk van anderen)

De RFLinkGateway ken ik niet.

Groet,
Darko
Door Toulon7559
#69355
@dlonink

Waar heb je in Domoticz de correctie voor neerslag ingevoerd?
Als je het veld 'Aanpassen' van de betreffende widget aanklikt, dan vind je daar een veld 'vermenigvuldigen'. Die waarde kun je gebruiken voor een bias t.o.v. de waarde uit het PWS.
Een alternatieve mogelijkheid is dat je in het upload-script een correctie programmeert.

;-( Bij WU zijn wel meer aspecten die (op z'n minst) verwondering wekken ........
Door dlonink
#69365
in Domoticz heb ik idd in dat veld de correctie ingevuld. De waarde wordt vermenigvuldigd met 0,214. Die waarde Domoticz dan laat zien klopt.

Alleen het script voor de upload naar WU, neemt de originele waarde mee. Daar zit dus bijna een factor 5 in die WU teveel aangeeft. Dat zal vast op te lossen zijn in het script. Het scripts heb ik gevonden op het forum van Domoticz.
Door Toulon7559
#69370
@dlonink

Welk WUnderground-uploadscript van het Domoticz-forum gebruik je?
Vanuit deze thread, of een andere versie?

Als het uit de genoemde thread komt, dan kan ik je misschien wel helpen, want ;-) de scripts daaruit zijn een bewerking van mijn kant.
Door Toulon7559
#69372
@wsMaurik

Domoticz blijft op die Raspberry draaien, want die doet ook nog heel andere zaken dan meteo.
Maar een Raspberry_Zero + Weewx-software lijkt me wel een geschikte, mooi kleine oplossing.
Alleen een kleinigheidje dat ik zonder verstoring van mijn registraties met PC+WsWin, eerst wil uitproberen of de nieuwe configuratie werkt.
WsWin 'eist' verbinding via bekabelde interface, dus die bekabelde interface is niet beschikbaar voor de nieuwe configuratie.
In dat opzicht zou het mooi zijn als weewx direct kan werken met de draadloze 433MHz-sensoren van óf TFA-Nexus, en/óf WS7000, maar dat zie ik nergens vermeld.
Door dlonink
#69376
Inderdaad het script uit die thread op 't domoticz forum. Zag ook destijds al bewerkingen van jouw kant.
Ik zoek dus een een aanpassing van dat lua script dat m'n correctie meeneemt.

Weewx heb ik destijds ook naar gekeken. Een dedicated weer-raspberry icm rfxcom zou heel mooi zijn.
Maar ik zag toen geen samenwerking met de RFXCOM.
Maar even google'n levert wel wat info op.
https://groups.google.com/forum/#!topic ... KqbhA6475E

Daar hebben ze een interface geschreven waarmee iets zou moeten kunnen. Maar dat gaat me iets boven mn pet.
Door Toulon7559
#69378
@dlonink

De interface beschreven onder de google-url kost inderdaad wat studie, waarbij ik gehandicapped wordt door gebrek aan kennis van SQLLite, weewx en het het feit dat ik weer andere PWSen heb dan in die thread beschreven, dus de berichten die bij mij via RFXCom binnenkomen zitten weer anders in elkaar.
:huh: Niet eenvoudig ......

Voor de aanpassing van het WUnderground-Uploadscript ga ik even experimenteren voor alleen aangrijpen van de neerslag-waarden met zowel een constante afwijking als ook een relatieve afwijking.