Discussie forum met algemene vragen over weerstations niet gerelateerd aan een merk uit de andere forums
Door Toulon7559
#68614
Batterij-voeding van sensoren vind ik een 'pain-in-the-ass', want je weet nooit wanneer die batterijen 'onder-niveau' komen en hoe dat zich uit.
Voeding door een zonnecel+accu is m.i. de betere oplossing, maar veel aangeboden sensoren gebruiken toch een setje van 2 Alkaline AA-batterijen, die op z'n best dan 3,3V kunnen leveren en daarna inzakken.
De processortjes zoals ESP8266, Arduino en Raspberry bedienen zich van 5V en 3,3V als voeding via een micro-USB-stekkertje.
Een 3,3V-voeding lijkt me ook geschikt als vervanger voor 2*AA-batterij.

Heeft iemand ervaring met toepassing van een 'omvormertje' dat 3,3V ter beschikking stelt als batterij-vervanger, waarbij het omvormertje wordt gevoed door een hogere spanning uit een set oplaadbare batterijen, die eventueel kan worden opgeladen door een zonnecelletje o.i.d.?

;-) Kant-en-klaar is het eenvoudigst [die dingen uit China kunnen erg goedkoop zijn], maar enig DHZ-en is ook een optie.
Door Toulon7559
#68879
:angry: Vandaag weer gefopt door een stel batterijen in Sensor1 van mijn TFA_Nexus, die door laag niveau er voor zorgden dat de Console niets meer zag [Domoticz trouwens nog prima verbinding!!].
En dan niets te zien voor WsWin en geen zinvolle upload naar HWA.

Batterijen kosten wel niet erg veel, maar toch iedere keer weer een aandachtspunt.
Omdat het toch winter is, tijd om te onderzoeken en te knutselen:
weer eens kijken of er een zonnevoeding is te bouwen voor die Nexus-sensoren en voor de WS7000-sensoren. Ze werken allemaal met 2 AA-batterijen, dus een voeding die continu & max. 3,3VDC levert zou moeten voldoen voor max. r.f.-output vanuit de sensoren.
Iemand met praktijkervaringen?

Op dit ogenblik lijken er 2 opties:
1) Voor de buiten-sensoren wil je geen 230VAC-voeding.
Zag op een ander forum (voor ESP8266-toepassingen) een constructie met zo'n 'priklichtje' voor de tuin en daarin aan de batterij een stepupconverter naar 3,3V
2) Voor binnen-sensoren (of voor een sensor binnen korte afstand van een doorvoer) kan een 230VAC-voeding wel.
Een kleine voeding [uit de rommelbak] met een stepdown-converter naar 3,3V is gauw geknutseld.
;) Maar eens een bestelling in China plaatsen om 2) te maken .....
Door Toulon7559
#68887
Nog een reden om een hekel te hebben aan batterijenwisselen: na wisselen van batterijen komt een Nexus-sensor via RFXCom en RFLinkGTW als 'nieuwe' sensor binnen bij Domoticz, en de 'oude' sensor stopt.
Dat laatste merk je bijv. aan het feit dat de temperatuur niet meer verandert.
Moet je dus in Domoticz/Dashboard/Devices aanpassen om dynamisch verder te kunnen gaan ........
Door WSParkstad
#68889
Kan met bat goed leven, via Davis krijgt men een melding van dat de batterij bijna leeg is en dan heb je nog tijd zat om te vervangen.
Heb je geen batterij en via voeding is het ook niet goed, bij stroomuitval heb je ook geen data.

Aangezien de prijzen wel mee vallen vervang ik elk jaar gewoon de batterijen en wacht niet totdat ik ene melding krijg.

gegroet.
Door Toulon7559
#68955
Voorbeeld van een stand-alone meteo-sensor.
Het voorbeeld is voor een Soil Moisture Sensor, maar het lijkt me ook mogelijk om op die manier een vrijstaande, goedwerkende Bodem-thermometer te maken, een Lichtmeter of een LeafWetness-Sensor.
Door pb2rdf
#68963
Toulon7559 schrijft:
Batterij-voeding van sensoren vind ik een 'pain-in-the-ass', want je weet nooit wanneer die batterijen 'onder-niveau' komen en hoe dat zich uit.
Voeding door een zonnecel+accu is m.i. de betere oplossing, maar veel aangeboden sensoren gebruiken toch een setje van 2 Alkaline AA-batterijen, die op z'n best dan 3,3V kunnen leveren en daarna inzakken.
De processortjes zoals ESP8266, Arduino en Raspberry bedienen zich van 5V en 3,3V als voeding via een micro-USB-stekkertje.
Een 3,3V-voeding lijkt me ook geschikt als vervanger voor 2*AA-batterij.

Heeft iemand ervaring met toepassing van een 'omvormertje' dat 3,3V ter beschikking stelt als batterij-vervanger, waarbij het omvormertje wordt gevoed door een hogere spanning uit een set oplaadbare batterijen, die eventueel kan worden opgeladen door een zonnecelletje o.i.d.?

;-) Kant-en-klaar is het eenvoudigst [die dingen uit China kunnen erg goedkoop zijn], maar enig DHZ-en is ook een optie.


Ik zou geen geschakeld voedinkje nemen ivm stoorpulsen die uit zo'n voeding kunnen komen.
Akku van 6v en https://www.sparkfun.com/products/526 op een koelicaampje. Zonnecel die accu van 6V/1Ah laad, dus van 7.2V. Akku laden vanuit zonnecel via diode. Accuspanning op 3.3V spanningsregelaar ook weer via diode met daarna een elco van 1000uF met groot temperatuurbereik en stabiliteit. 100nF aan in en uitgang van spanningsregelaar. En klaar is klara. Omdat het buitenstaat moeten onderdeel goede stabiliteit en groot temperatuurbereik hebben.

Groeten, Peter
Door Toulon7559
#69000
De ' gebruiker' aan een een dikke C zetten als buffer tegen rimpels had ik ook al bedacht. En dan die C laten voeden uit een 3V3-voeding via een Ge-diode. Dat zou effectief een 'gladde' voeding van ca. 3V1 moeten gegeven, oftewel voeding alsof van een goedgevulde batterijset van 2*AA.
Door pb2rdf
#69001
Ik zou geen Germanium diode gebruiken, maar een Silcium. Heb je een drempel van 0.6V
Germanium is voor gelijkrichting niet zo effectief. Si wel.
Je kan er ook een led tussenzetten en stroom kunnen beperken tot 10-20mA. Meer energie zal er niet nodig zijn, denk ik. Heb je een hogere drempelspanning, kan je dus bv voeding van 5V gebruiken
Dan zie je ook of het werkt B)
Maar wel eerst proefondervindelijk testen, uitvinden .....;)
Er is vanalles creatiefs te bedenken mbt Voedingen.

Peter
Door Toulon7559
#69158
Vandaag weer een extra motivatie gekregen om de Nexus-sensorvoedingen te gaan verbeteren: de lage temperatuur plaagt blijkbaar de batterijen van mijn Nexus-buiten-sensoren, waardoor de verbinding met de Nexus-Console wegvalt voor sommige sensoren.

:-( Je zou ook kunnen zeggen dat de ontvanger van de Nexus-console bagger is (en dat ik daar moet proberen te verbeteren), want mijn Domoticz@Raspberries met RFLinkgGateway resp. RFXCom gaan vrolijk verder, ook met een zwakker signaal van de buitensensoren.
Tevens een reden om mijn WS7000 in bedrijf te houden, want die heeft ook nergens last van.