Algemeen forum voor discussie over de website
Door Luc
#70510
Allen,

Het is veel te lang geleden dat ik iets van me heb laten horen. Ik snap dan ook alle frustraties die er ongetwijfeld bij velen van jullie zijn. Als eerste wil ik daarvoor excuses maken.

Is er een (goede) reden voor de veel te lange stilte? Het korte antwoord is Nee, er is geen goede reden. maar natuurlijk wel een reden.

Zoals jullie wellicht weten, is HWA een hobby van mij, Al in 2007 ben hiermee gestart. Nu iets meer dan 10 jaar geleden. 10 jaar geleden waren onze kinderen nog klein, zat ik overdag gedetacheerd bij een grote klant en had ik 's avonds veel vrije tijd voor deze leuke hobby. In rustige periodes had ik ook overdag voldoende tijd om mails te beantwoorden en wat leuke dingen rondom HWA op te pakken.

Inmiddels zijn de kinderen een stuk ouder en ze liggen ook niet meer om 19u in bed. Daardoor zijn de avonden om met (deze) hobby bezig te zijn veel korter geworden. Ook zijn de kids gaan sporten en ben ik actief als jeugdleider/-trainer, wat vrije tijd 'opslokt'. Ik ben ook nog voorzitter van het zwembad in dorp dat door vrijwilligers gerund wordt en voorzitter van de oudervereniging op de basisschool. Het is daardoor niet vreemd dat ik in de avonden veel minder tijd heb voor HWA.

Dat gebrek in tijd in de avonduren heb ik lang kunnen compenseren overdag. Ik heb al 17 jaar een eigen bedrijf, maar de werkzaamheden zijn wel anders dan 10 jaar geleden. Het is nu hectischer en drukker dan voorheen. Sterker nog, ik heb momenteel eigenlijk uren te kort om zakelijk alles af te krijgen voor klanten. Daardoor is er ook minder tot geen tijd om overdag aan HWA te besteden.

Is dat goed? Nee.
Is het vanuit mijn kant logisch/verklaarbaar dat ik minder/te weinig tijd aan HWA besteed? Ja.

Op een gegeven moment raakte mijn mailbox zo vol met mails, dat ik niet wist waar te beginnen met beantwoorden. Daardoor stelde ik het steeds uit en werd de achterstand natuurlijk alleen maar erger. Het werd dus een vicieuze cirkel. Jullie berichten laten me echter niet koud. Ik trek me de kritiek aan, maar ik schoof een reactie vanuit mij steeds verder naar de toekomst door. Nu is het punt daar dat ik de vicieuze cirkel moet en wil doorbreken. Te beginnen met dit bericht. Maar daar zijn de problemen nog niet mee opgelost.

Ik wil heel graag HWA verder uitbouwen en vernieuwen. Ook wil ik anderen meer mogelijkheden geven om bijvoorbeeld weerstations toe te voegen. Op dit moment doe ik dat echter nog direct in de database. Dus zonder makkelijk formulier dat moderators kunnen gebruiken. Omdat de onderliggende techniek van de website in 10 jaar tijd sterk is verouderd, sta ik voor het dilemma omdat nog op deze techniek te doen, of om de website opnieuw, beter en dynamischer op te zetten in een actueel framewerk. De huidige website kan bijvoorbeeld niet op nieuwe, moderne servers en PHP versies draaien door de verouderde techniek. Omzetten naar een nieuw systeem is daardoor eigenlijk een must geworden. Maar dat kost ook nog meer tijd. Tijd die ik nu niet heb...

Toch wil ik deze weg inslaan. Ik heb al ideeën over hoe dit op te zetten. Migreren van data zal het probleem niet zijn, de dynamische (weerstation data) pagina's kan ik automatisch uit de huidige database laten genereren. Deze database staat immers los van de database van het CMS. Wel moet ik nog een aantal knelpunten verder onderzoeken, bijvoorbeeld het forum. Dit zal ik waarschijnlijk niet kunnen migreren. Ook account/login gegevens zullen waarschijnlijk opnieuw aangemaakt moeten worden en zo nog wel een aantal zaken. Verder moet in het nieuwe CMS/framewerk het beheer gedeelte voor moderators volledig opnieuw worden gemaakt. En dat is waarschijnlijk het meeste werk. Al met al een flinke klus waar ik veel tijd voor vrij moet gaan maken.

Ik wil dit in het 1e kwartaal van 2018 proberen te realiseren. Hoe kan ik deze tijd vrijmaken vragen jullie je ongetwijfeld af?

Een hele goede logische vraag, die ik probeer te beantwoorden.

Momenteel ben ik (samen met een partner en een engineers bureau) bezig met de ontwikkeling van een weerstation voor de agrarische sector. Ja, een weerstation. Deze meet naast weergegevens ook bodemgesteldheid en we kunnen er veel meer (andere) sensoren aanhangen. Deze draait autonoom op zonne-energie en stuurt data en gps locatie automatisch door via 3G in heel Europa. Via een app krijgen boeren en andere klanten alerts/advies wanneer ze moeten sproeien/spuiten etc... Hier zijn we al ruim 2 jaar mee bezig en vorige week is de eerste serie in productie genomen. Er spannend! In het ontwikkelen van de software, het communicatieprotocol en de app heb ik de afgelopen tijd heel veel tijd gestopt. Dit parallel aan andere werkzaamheden. Het ontwikkelen van de app is in een ver gevorderd stadium en zal eind januari klaar zijn. En dan kan dit station daadwerkelijk de markt op. Overigens is de app dynamisch opgezet dat deze in de toekomst ook voor HWA hergebruikt kan worden.

Vanaf februari komt de focus op verkoop te liggen, waar mijn partner (met veel contacten in de agrarische wereld) zich voornamelijk mee gaat bezighouden. Ik verwacht dan meer tijd over te houden voor HWA. Vanaf februari kan ik dan gaan werken aan een nieuw HWA. De tijd die ik lang in het ontwikkelen van een weerstation heb gestoken komt 'vrij'.

Er blijft natuurlijk wel een enorme achterstand in mails staan. Met name aanmeldingen zijn blijven liggen omdat dit bewerkelijk is. Het meeste werk zit overigens in het controleren van de uploadfile van de deelnemers. De ervaring leert dat slechts 20% van de deelnemers de uploadfile de eerste keer goed aanlevert. Daardoor is, voordat ik een weerstation kan toevoegen, vaak meerdere keren mailcontact nodig om de juiste data aangeleverd te krijgen. Data is bijvoorbeeld maar 1x geüpload of er wordt een url naar het domein opgegeven ipv naar het uploadbestand etc. Ook het verkrijgen van de juiste GPS locatie/notatie is vaak wat lastig. Daarna valt het invullen in de database eigenlijk wel mee. Nu ik dit type en erover nadenk, zou hulp bij het controleren van deze gegevens mij enorm helpen. Intensief mailcontact met nieuwe leden om alles goed te krijgen, kost gewoon de meeste tijd (maar is niet moeilijk). Als iemand daarbij wil helpen, zou ik de mails voor aanmeldingen kunnen doorsturen...

Samengevat:
- Excuses voor het ontbreken van communicatie.
- Hulp bij het verwerken van aanmeldingen kan ik gebruiken in de vorm van verificatie van uploadfile, GPS notatie etc.
- Vernieuwing van HWA staat in Q1 2018 op de planning. Dat moet alles veel dynamischer, makkelijker maken. Ook voor beheer.


Mvgr,
Luc
Door petergroeneveld
#70512
Duidelijk!!! Veel succes in het verder vernieuwen van HWA in 2018.
Ook ik heb het ontzettend druk maar kan wel enkele uren per week vrij maken om wat te helpen, dit om HWA weer op de kaart te zetten. Vele handen maken licht werk dus laat maar wat weten als je mijn hulp kunt gebruiken.

Groeten,
Peter.
Door wvdkuil
#70513
@LUC bedankt voor je reactie.
Nu ik dit type en erover nadenk, zou hulp bij het controleren van deze gegevens mij enorm helpen. Intensief mailcontact met nieuwe leden om alles goed te krijgen, kost gewoon de meeste tijd (maar is niet moeilijk). Als iemand daarbij wil helpen, zou ik de mails voor aanmeldingen kunnen doorsturen...


Mijn voorstel, Als we de benodigde tijd eens in kleinere brokjes opbreken en zoveel mogelijk stukjes door anderen laten doen.

1. Nu meteen de in de wacht staande en voortaan alle nieuwe aanmeldingen en verhuizingen direct naar de moderators sturen.

Die kunnen dan alle controles uitvoeren en de via mail overleggen met de aanvragers.
Moderators kunnen al het oplaad-bestand van bestaande deelnemers testen
Wellicht is een zeer kleine aanpassing van het huidige script nodig, met bijvoorbeeld een test-station
Pas als alles volgens de moderator correct is, gaat de aanmelding naar Luc.

2. Dan moet je eerst een zeer klein "database-invoer-systeem" maken.

Zonder toeters en bellen en helemaal los van de nieuwe HWA.
Daardoor kunnen de nieuwe aanmeldingen / verhuizingen ook zonder Luc direct door de moderators aangebracht worden.

Wim
Door Heersje
#70514
klinkt hoopvol Luc. Wellicht is het ook een idee om de aanmeldpagina even weg te halen of er een bericht op te zetten dat aanmelden voorlopig niet mogelijk is. Dit om de pijplijn op te kunnen schonen en geen nieuwe 'frustratie' te veroorzaken tot de zaak weer op de rit is.
groet Jean-Paul
Door Toulon7559
#70515
Luc,

Helder verhaal.
Kost alleen moeite = tijd & menskracht om op die nieuwe koers te komen.

;-) Voor wat het waard is, een suggestie ....

Het forum laten 'voortkabbelen' lijkt me simpel:
de echte effort zit m.i. in de opzet van de andere delen, vooral in de database en zijn achterland waar de gegevens worden verwerkt.
Soms is het eenvoudiger & sneller om opnieuw een structuur op te zetten i.p.v. de oude structuur bij te werken.
Die nieuwe structuur-sectie naast de oude structuur-sectie opbouwen en gescheiden laten bestaan met (periodiek?) heldere status/voortgangs-aanduidingen aan weerskanten, en stapsgewijs migreren cq overschakelen totdat de oude structuur-sectie niet meer nodig is.
Van sommige stukken 'oudheid' zullen we gewoon t.z.t. afscheid moeten nemen.

Na een duidelijk aangegeven time-out, voor overgang van 'oud' naar 'nieuw' als gebruiker opnieuw aanmelden is geen probleem als de zekerheid bestaat dat daarna de verbinding naar de nieuwe sectie snel op gang komt:
de nieuwe structuur proefdraaien met vrijwilligers, mutaties (te behandelen als nieuwe aanmelding) en met echt nieuwe aanmeldingen?

Kan dat van de buitenkant natuurlijk niet bekijken, maar zou dat hier ook een bruikbare weg zijn?
Kan ik ergens mee helpen? Geef een seintje ....
Door teesee64
#70519
Hallo Luc,

Dank voor je uitgebreide reactie en uitleg. Uiteraard ook aan deze kant begrip!

Voor wat betreft de upgrade/migratie, Ik weet niet preceis welke versie hier gebruikt word maar als het een erg oude versie van joomla is, dan kun je upgraden denk ik wel uitsluiten. Ik spreek uit ervaring dat het bijna niet te doen of zelfs onmogelijk is.
Ook de forum plug-in die je gebruikt is eigenlijk niet te migreren naar moderne forum software.

Misschien dat andere leden hier er iets zinnigs over kunnen zeggen?

Groet,
Theo
Door WSParkstad
#70520
Duidelijk en gelukkig niks ernstigs wat betreft gezondheid van je zelf of familie, gelukkig maar.

Laat mij verrassen en alvast succes met de ontwikkeling en wat betreft het weerstation ben ik wel heel nieuwsgierig na ;-)

Alvast fijne Feestdagen en vooral een fijne rutsh in 2018 voor jouw en je familie.

Groetjes.
Door reitsma1960
#70521
Duidelijk verhaal Luc. Bedankt voor de uitleg.
Heel herkenbaar.
Heel veel succes met de plannen. Klinkt goed.
Waar nodig of mogelijk altijd bereid iets te doen.

Mvrgr,
Oebel
Door T.J.
#70525
Ik ben het met wsParkstad eens, gelukkig alles in orde.

Ook Wim zijn opmerking over stapje voor stapje is logisch.

Het gaat een grote operatie worden om alles te vernieuwen en over te hevelen.

Dat het forum niet mee kan verhuizen zou jammer zijn.

Maar ja vernieuwing is een must, de techniek staat niet stil, stilstand is achteruitgang.

Ik hoop dat wij als leden op de hoogte worden gehouden van de plannen cq. voortgang.
Er zijn vast leden die kunnen en/of willen helpen.

Wens een ieder een goed en gezond 2018 toe.

Groeten Tjeerd