Discussie forum met vragen over Davis weerstations, specificaties, ervaringen etc..
Door pb2rdf
#67645
Alleen als je de temp/hum sensor kit aanmerkt als een ISS, dan kan je in 0,1 graden Celcius meten en vastleggen.

De Envoy8x kan 8xISS zie specs op pagina 11:
http://www.davisnet.com/product_documen ... atalog.pdf

En dus 8 tempsensoren in 0,1F en dus ook 0.1C

In basiszetting Davis VP2, 1 console en meerdere temp stations zal je dus de niet ISS tempsensors in hele graden Fahrenheit meten, en dus in stappen van 0,6C.
Ander alternatief is 2de console + USB logger en temp/hum station als ISS aanmerken, zelfde wat de meteostick dus doet.
Vraag is dus wat de goedkoopste investering, oplossing is, om met ingezette tempstations in 0,1C te kunenn meten, vastleggen.

Voor Tjeerd.
De gecombineerde tem/hum sensor zal inderdaad 6 draden hebben, 2 voor voeding, 2 voor Temp data en 2 voor Humsensor data, denk ik.

Benieuwd wat het formele verhaal is van Davis.

Wat je zou willen is dat met alle temp sensors, temp stations je in dezelfde resolutie data wilt, kan vastleggen, 0,1C

Blijkbaar hebben ze lang geleden bij Davis niet zover doorgedacht, of juist wel vanwege commerciële uitgangspunt.
Wil je meer, betaal je meer.

Grtn, Peter
Door pb2rdf
#67648
Hallo Tjeerd,

Ik ben benieuwd naar de praktijk.

Als je in weatherlink de tempsensor van de ISS, en 2de tempsensor via anemo kit beiden met een resolutie van 0.1C (dus stappen van 0.1C) ontvangt dan bied dat perspectieven.
Hoor en zie graag meetresultaten met grafieken.

Peter
Door T.J.
#67649
Hallo Peter.

Zodra ik over een anemometer transmitter beschik dan laat ik zeker mijn bevindingen weten op HWA.
Ik gebruik geen weatherlink maar meteobridge icm. meteostick.

Gr. Tjeerd
Door T.J.
#68223
Hallo allemaal.

Transmitterkit 6332OV besteld.
Zodra alles is geïnstalleerd zal ik wederom een post plaatsen.

Groeten Tjeerd

Ps. fijne vakantie gewenst.
Door T.J.
#68229
Goedendag.

Vanmorgen mijn transmitterkit 6332OV ontvangen.
En nu eerst in testopstelling geplaatst in de garage.
Ik wacht nog op een beugel voor radiation shield uit Duitsland.
Alles werkt nu zoals het moet, ik moest nog even wat tags veranderen voor mijn template, en nog wat instellingen veranderen.
Maar goed, het was onduidelijk wat nu de resolutie was, 1 graad F (0,5 of 0,6 graad celsius) of 0,1 graad celsius.
Welnu de data wordt gewoon weergeven met 1 cijfer achter de komma en in stappen van 0,1 graad celsius!
Zowel in meteobridge als ook op de console.
Net zoals primaire sensor.
Ik ben hier heel blij mee, want de grasminima wil je toch echt meten in stappen van 0,1 graad celsius.
Ik gebruik dus de originele sensor met hut van de 6152EU model 2016 en een transmitter ook van 2016.
Mijn 'gewone' temperatuur meet ik met de 6830 temp/humidity sensor (hut).

Op mijn site heb ik de 10cm meting weer tevoorschijn gehaald evenals de selector op de pagina van de steelseries.

Grafieken tonen lukt nu even niet, maar houdt de steelseries even een tijdje in de gaten en zie het bewijs.

Groeten Tjeerd
Door T.J.
#68230
Nog even een aanvulling: Ik heb de extra sensor zowel op de console alsook in meteobridge aangeduid als zijnde een temp/humidity station en niet als ISS.
Door eugel
#69645
Ik heb hier ook 6332OV Anemometerkit met 4 aansluitingen.
Ook voor UV en solar zie ik.
Mijn windmeter hangt hier alleen aan. Wil echter mijn 6450 Solar Sensor ook aanhangen. Deze hangt dan hoger in de mast zodat mijn zonuren ook beter gemeten worden.

Kan dit niet in de specs vinden.

Weet iemand of dit kan?
Door tuinmantom
#70586
Misschien een oud topic, maar ik kwam hier een onbeantwoordde vraag en volgens mij foutieve informatie tegen.

T.J. - Als je een temperatuur niet van een "ISS" transmitter type ontvangt heb je echt wel stappen van ongeveer 0.6°C. Ik heb je site een tijdje in het oog en ik zie je 10cm temperatuur net van 3.9° naar 3.3° springen. En vanochtend van 0.6 naar 1.1 en dan 1.7.

eugel - Je kan je solar sensor aan een 6332OV transmitter kit hangen, maar om die data te ontvangen moet je deze als "ISS" instellen. En je kan maar 1 "ISS" transmitter type ontvangen op een gewone console.

Er zijn 2 oplossingen voor die "problemen":
- een envoy8x is de meest luxueuze oplossing (als je de 6332 al hebt), hiermee kan je 8 ISS transmitters ontvangen. Je kan hiermee naast je normale ISS een transmitter op het dak zetten voor solar, uv én wind. En zelfs een 2de 6322 transmitter aan de grond voor 10cm meting met 0.1°C resolutie. Je software moet dan ook wel zo'n envoy ondersteunen.
- Als je de 6332 nog niet hebt is een verlengkabel voor solar, uv en wind een goedkope oplossing. U hebt 4 draden nodig per meting, en voor solar en UV mag deze maximum 38m lengte hebben (voor wind in princiepe zelfs langer).
Door T.J.
#70587
tuinmantom schrijft:
Misschien een oud topic, maar ik kwam hier een onbeantwoordde vraag en volgens mij foutieve informatie tegen.

T.J. - Als je een temperatuur niet van een "ISS" transmitter type ontvangt heb je echt wel stappen van ongeveer 0.6°C. Ik heb je site een tijdje in het oog en ik zie je 10cm temperatuur net van 3.9° naar 3.3° springen. En vanochtend van 0.6 naar 1.1 en dan 1.7.

eugel - Je kan je solar sensor aan een 6332OV transmitter kit hangen, maar om die data te ontvangen moet je deze als "ISS" instellen. En je kan maar 1 "ISS" transmitter type ontvangen op een gewone console.

Er zijn 2 oplossingen voor die "problemen":
- een envoy8x is de meest luxueuze oplossing (als je de 6332 al hebt), hiermee kan je 8 ISS transmitters ontvangen. Je kan hiermee naast je normale ISS een transmitter op het dak zetten voor solar, uv én wind. En zelfs een 2de 6322 transmitter aan de grond voor 10cm meting met 0.1°C resolutie. Je software moet dan ook wel zo'n envoy ondersteunen.
- Als je de 6332 nog niet hebt is een verlengkabel voor solar, uv en wind een goedkope oplossing. U hebt 4 draden nodig per meting, en voor solar en UV mag deze maximum 38m lengte hebben (voor wind in princiepe zelfs langer).


Dat klopt, ik lees de data nu vanaf de datalogger in mijn console, ik gebruik momenteel geen meteostick dus heb ik 0,6 graad resolutie.
Echter heb ik nu de meteostick aan mijn laptop hangen en via realterm, een commando programma voor seriele communicatie ontvang ik de raw data van mijn sensoren, ID 2 is mijn tweede temp sensor.
Data is raw en onbewerkt.
Zie afbeelding.