Algemeen forum ontrent de ontwikkelng, design en hosting van weergerelateerde websites (dit laatste om een beetje on topic te blijven)
Door Toulon7559
#68350
De protocol-pagina in het Wiki van Wunderground vermeldt naast de upload van standaard-elementen de mogelijkheid om UV, Solar radiation, extra temperaturen, bodem-temperatuur & -vocht te kunnen uploaden.
Naast de upload van de standaard-element is upload van SolarRadiation me gelukt, waarna tot mijn verrassing WUnderground een UV-index berekent.
Heb sinds vanmiddag ook een periodieke uploadregel lopen voor invoer van bodemtemperatuur (= soiltempf) en bodemvocht (= soilmoisture), zoals hieronder 1 upload getoond [voor de leesbaarheid in stukken gehakt met Returns, en cf. 'standaard t/m het 'weggekraste' wachtwoord].

http://weatherstation.wunderground.com/weatherstation
/updateweatherstation.php?ID=IOVERIJS101&PASSWORD=XXXXXXX&
dateutc=2016-08-31+15%3A50%3A00&tempf=80.2&humidity=0&dewptf=80.2&soiltempf=67.1&
soilmoisture=36&baromin=30.09&dailyrainin=0.00&rainin=0.00&winddir=0&windspeedmph=0&
windgustmph=0&solarradiation=222&softwaretype=Domoticz&action=updateraw

De regels 3, 4 en 5 van het blok hierboven kloppen m.i. t.a.v. opbouw en de inhoud, maar toch komt op de webpagina in de bijbehorende velden niets tevoorschijn.
Zie https://www.wunderground.com/personal-w ... 01#history
Alleen bij Soiltemp komt het Celsius-teken op links in het getalveld.
Weten jullie wat er 'mankeert'? Een remedie bekend?

Aanvulling:
Blijkbaar speelt inlooptijd een rol, want nu (omstreeks 18:30) schiet de Bodem-R.V. tevoorschijn, maar nog niet de Bodem-Temp

Als ik de uploadregel uitbreidt met info voor een 2e of 3e temperatuur zie ik daarvan nergens iets tevoorschijn komen: jullie ervaring?
Door Toulon7559
#68352
B) En na nog een paar uur wachten zie je ook de bodemtemperatuur ........
Nu nog uitvinden waar die extra temperatuur tevoorschijn komt.
Door Toulon7559
#68358
Voor ontvangst van sensordata via 433MHz is trouwens het gebruik van Domoticz met een RFXCom- of RFLink-ontvanger een hele verbetering.
Die ontvangsystemen zijn merkbaar superieur t.o.v. de 'originele' ontvangsystemen van mijn WS7000 en TFA_Nexus.
Met Domoticz en andere software op Raspberry (o.i.d.) kun je bovendien de processing van de ontvangen data en de upload van data helemaal naar je hand zetten, nog afgezien van een mogelijkheid voor directe toepassing van de meteo-data voor Domotica.
[;-) Moet je uiteraard wel de kennis in huis hebben om dat zelf te kunnen doen, of een kennis die je daarmee helpt]

Voor sommige functies zoals een nette vertoning en gestructureerde vorming van een database is gebruik van WsWin o.i.d. de eenvoudiger oplossing, maar langzamerhand neig ik er vanwege dat aspect voor o.a. uploads naar elders steeds meer naar om Domoticz te promoveren tot 'hoofdleverancier'.
Soms moet je wel: bijv. WUnderground vindt het niet fijn als er 2 uploadstromen zijn. Je ziet dan (in het beste geval) gaten vallen als die stromen niet volledig de zelfde componenten hebben, en als de oplijning/calibratie van sensordata niet netjes is, zie je allerlei 'hakkels' in de grafieklijnen, die beslist niet overeenkomen met de werkelijke waarden.
Dan moet je kiezen of je accepteert dat
- bij 1 uploadstroom vanuit PWS via bijv. WsWin soms sensordata ontbreekt omdat het PWS niets ziet door slechte ontvangst
- gaten/hakkels ontstaan door de 2 of meer parallelle uploads,
- je 1 mooi continue upload hebt, maar nog iets aparts moet doen (bijv. met WsWin) voor andere functies.
Door Toulon7559
#68400
Bijgaand plaatje voor IOVERIJS70 is een voorbeeld hoe WUnderground reageert als je 2 uploadstreams toevoert.
Stream1 is iedere 10 minuten uit Domoticz, gebaseerd op uitlezing van de draadloze sensoren van TFA_Nexus i.c.m. luchtdruk uit een BMP180 (want TFA_Nexus heeft geen draadloze luchtdruksensor)
Stream2 is op het hele uur een upload door WsWin van data uit TFA_Nexus via zijn USB-interface.

Voor temperatuur, vocht en wind zie je continue grafieklijnen, die er op duiden dat de verwerking binnen Domoticz en WsWin nagenoeg gelijk is voor die parameters.
Voor luchtdruk zie je duidelijk een manco in de oplijning tussen de uitlezing van de BMP180 en de uurlijkse waarde die WsWin opstuurt. In de buurt van 1010 hPa is het verschil gering, maar op afstand daarvan wordt het verschil tussen de meetcurves zichtbaar. De middelen ontbreken zowel in Domoticz als WsWin om netjes te corrigeren over het hele bereik.
De grafieklijn voor lichtsterkte vertoont gaten, omdat de upload uit WsWin die data niet heeft. Zou op zich wel kunnen, want er zit een omgebouwde thermometer in de configuratie, maar ik ben er niet achter kunnen komen hoe ik 1) een uitlezing in W/m^2 kan krijgen in WsWin, zowel in tabellen als grafieken, en 2) hoe ik zo'n lichtwaarde als afgeleide data in de upload naar Wunderground kan krijgen:
heeft iemand daarvoor een eenvoudige, bruikbare oplossing??

[Via een emulatie in Domoticz van de lichtsterkte-rekenfunctie van WsWin zou je natuurlijk wel een vergelijkbare uitkomst kunnen creëren, maar dat is veel werk voor een parameter met beperkte geldigheid]

Bijlagen
screenshot_WU_IOVERIJS70_2016_09_11_13_33_41__640x480_.png
screenshot_WU_IOVERIJS70_2016_09_11_13_33_41__640x480_.png (48.25 KiB) 3098 keer bekeken
Door Toulon7559
#68413
Bij de TFA_Nexus kun je ook in de Console nog voor een aantal waarden een (constante) correctie invoeren.
;-) Dan wordt het echt opletten, waarom, waar, wat en hoeveel je corrigeert in de keten!
Beter maar 1 correctieplek per waarde: dan geniet m.i. correctie in WsWin de voorkeur, omdat je daar zowel een constante correctie als een vermenigvuldigingsfactor kunt invoeren.
Door gerhardensing
#71135
Hallo,

Even een vraag, waar, hoe kun je de soilmoist en bodemtemperatuur toevoegen? Ik ken de instellingen van Wunderground niet goed, ik heb 2 soilmoist en 2 soiltemp sensoren, waarschijnlijk moet ik voor Wunderground voor beide waarden 1 sensor kiezen.
Kun je me op weg helpen?
Ik gebruik weatherlink om te uploaden (kan ook met wswin evt.) Station is > https://www.wunderground.com/personal-w ... 50#history

Groeten, Gerhard
Door Toulon7559
#71138
Het Upload Protocol voor WUnderground noemt voor upload van soiltemp en soilmoist voor ieder een 4-tal velden genaamd soiltempf t/m soiltemp3f resp. soilmoisture t/m soiltmoisture3.
Als je daarvoor info wil uploaden, dan moet je voor de betreffende labels + bijbehorende waarde een invulling toevoegen in de uploadstring.