Discussie forum met algemene vragen over weerstations niet gerelateerd aan een merk uit de andere forums
Door Heersje
#71195
ik heb van een vriend een silliconen slangetje uit een oud espresso-apparaat. er zit zelfs een roostertje aan het uiteinde op zodat je geen muggen aanzuigt. Past perfect
Door hvd51
#71196
@heersje

Het flashen van de van lates_nl.bin heeft tot gevolg dat de configuratie pagina van de esp in het nederlands wordt getoont.

Harm
Door Heersje
#71197
Bedankt Harm,

ik had dan toch maar die NLse versie geflasht maar wat me opviel is dat ik mijn wifi niet opnieuw hoef te configureren. Ik las bij de instellingen dat je 1 kans hebt om het in te stellen maar ging er van uit dat met een nieuwe flash weer op 0 zou beginnen. Hoe moet dat dan als je ooit van router/wachtwoord veranderd?

groet jean-paul
Door wvdkuil
#71198
Heersje schrijft:
Bedankt Harm,

ik had dan toch maar die NLse versie geflasht maar wat me opviel is dat ik mijn wifi niet opnieuw hoef te configureren. Ik las bij de instellingen dat je 1 kans hebt om het in te stellen maar ging er van uit dat met een nieuwe flash weer op 0 zou beginnen. Hoe moet dat dan als je ooit van router/wachtwoord veranderd?

groet jean-paul

Als een password wordt gewijzigd kan de luftdaten sensor geen verbinding meer maken met het geconfigureerde netwerk. En hetzelfde gebeurt als de SSID wordt gewijzigd (nieuwe provider of nieuw modem).

Dan valt de sensor weer terug op oorspronkelijke netwerk als toen de sensor de eerste keer startte.

Dat eigen netwerk gebruikt de sensor dan voor enkele minuten (?5 of 10, ik heb geen idee)
Dan herstart de sensor en controleert weer opnieuw of het bekende netwerk er is,
Zo ja, geen probleem, zo nee valt terug op het eigen netwerk, enzovoort, enzovoort.

Dus telkens na herstarten heb je de kans om de WiFi gegevens aan te passen.
Wel "snel" doen (< 5 minuten) en op "bewaar" of 'save" of "speichern" drukken.

Wim
Door eugel
#71199
ook een oplossing:

Log in op je router
zoek daar naar alle apparaten die ingelogd zijn op je router/netwerk

hier zou je de fijnstofsensor moeten bijstaan ESP_ED89CD oid

hier staat een ip adres achter b.v 192.168.xxx

Als dit ip adres invoert in je browser maak je contact met je fijnstof sensor.
Hier kun je dan in de configuratie het een en ander aanpassen.
Door Heersje
#71200
inderdaad als je via je router het ip adres van de sensor benaderd kun je eea instellen zoals het wifi wachtwoord (en taal). Maar nadat ik een nederlandse firmware over de duitse heen geflasht had waren mijn wifi instellingen onthouden
Door Toulon7559
#71201
Nu beide Fijnstofmeters (SDS011 + GP2Y10) in bedrijf, maar toch weer iets dat hoofdbrekens kost.
De WiFi RSSI voor de GP2Y10-set op de buiten positie is - 90dB en dan is het ding wel zichtbaar bij directe aanroep en met Netwerk-tools, maar voor de verbinding met Domoticz is blijkbaar nog iets anders nodig.

;-( Maar weer eens met de repeaters gaan knutselen ......
Door Heersje
#71202
ik heb ook een uitbreiding van mijn net over stroom besteld. Vanuit het tuinhuisje ca 10 meter vrijzicht naar de router maar is net kantje boord -80-88 dB. Ik heb m opgehangen met mijn telefoon ernaast die daar nog redelijk bereik had maar helaas.
Door Toulon7559
#71210
M.b.t. de ontvangstproblemen wat zitten knutselen met de WiFi-toegangspunten.
WiFi is toch een aparte zaak:
mijn mobieltje zegt dat het dichtstbijzijnde toegangspunt -68dB kan leveren, maar de ESP8266 meldt nu nog steeds niet meer dan -88dB, ondanks de extra staaf-antenne.
De verbinding met Domoticz doet het nu tenminste, door 3 muren heen, met nog een heleboel metaal van zonnepanelen en van garagedeurophanging .....

Mijn 'Fijnstof'-webpagina vertelt hoe ik e.e.a. heb opgebouwd in tekst en met 2 plaatjesreeksen:
voor detailzicht de diverse plaatjes aanklikken.
Paar opmerkingen bij de bouw van de sensorenpakketten:
- het SDS011/DHT22-pakket heb ik in een ventilatiekoker verpakt.
Werkt prima, en een eenvoudige bescherming.
Alleen moest in de onderring van het verloopstuk met de gaasschijf een stel gaatjes worden geboord, want anders risico van overstroming door inlekkende regen e.d.
- de behuizing van de GP2Y10-set is op de muur gemonteerd met een afstandhouder die als ventilatiekokertje dient: op die manier kan de lucht ongeremd wegstromen.
;) Had het niet voorzien voor de GP2Y10-behuizing, maar die sirenekast heeft dus een handige ingebouwde service-faciliteit in de vorm van 2 haken waar je het geopende deksel aan kunt ophangen [zie het voorlaatste plaatje van de reeks voor GP2Y10].

De grafieken zijn opgezet om mogelijke samenhangen te ontdekken.
Opletten dat de grafieklijnen voor GP2Y10, voor Temp_Dust en Hum_Dust pas na vandaag 26 maart, ca. 17:00uur representatief zijn geworden voor de opzet.
Vóór die tijd is er aan de aansturing van die lijnen van alles geknutseld.

;) Nu de info bestuderen ........
De eerste vragen komen al op:
bijv., waarom komen die hoge pieken op in de loop van de nacht?
Door lammertsm
#71232
Inmiddels ook de bestelling in huis, alleen V2 van het bord.

Klopt het dat de fan voor elke meeting even aangaat en dan weer uit, daarna is de webpagina met actuele waardes niet bereikbaar voor 10 seconden ongeveer.

Twijfel of ik de juiste connecties voor de V2 board gebruikt heb.
  • 1
  • 16
  • 17
  • 18
  • 19
  • 20
  • 26