Discussie forum met vragen over Davis weerstations, specificaties, ervaringen etc..
Door WeerLeidschendam
#71661
Goedemiddag allen.

Mijn Davis Vantage Vue staat, het kan bijna ook niet anders, op het dak. Alle gegevens komen zonder enige storing goed door. Een paar maanden geleden een Nano toegevoegd aan de collectie dus ik ben helemaal up-to-date...
Nu heeft het een aantal dagen geleden gevroren. en DAT wordt dus niet gemeten. De meetapparatuur staat veel te hoog om de temperatuur van 1.5m te meten.
Is er toevallig een foefje / berekening om de juiste temperatuur te meten? Ik kan handmatig de temperatuur bijstellen, maar dan moet ik wel eerst de exacte temperatuur weten. Alvast dank voor jullie reacties!
Gebruikersavatar
Door T.J.
#71665
Ik denk niet dat er een foefje of rekenmodel op los te laten is.
Je hebt zoveel factoren.
Luchtcirculatie, warmtestraling van het dak etc.
Je zou een tweede sensor aan kunnen schaffen en deze op 1,5 meter hangen.
Ik heb mijn regenmeter en ISS op het platte dak staan, de temperatuur meting echter op 1,5 meter actief geventileerd in de schaduw op het noorden gericht.
De reden waarom ik dus niet wil dat de temperatuur wordt gemeten op het dak is eveneens het gebrek aan vorst meting.
Ik heb een tweede probe op 10 cm zitten voor de grondvorst meting.

Edit: met een Vue console is het niet mogelijk een tweede temperatuur meting weer te geven, met Vantage pro 2 console wel uiteraard.

Succes.
Door WeerLeidschendam
#71668
Dank voor de snelle reactie....

Ik was er al bang voor dat dit foefje er niet is of wel heel moeilijk zal zijn. Gelukkig heb ik wel een Vantage pro 2 console dus ik zou nog een 2e sensor kunnen plaatsen voor de temperatuur op 1.5 meter hoogte. Dan kom ik wel op de volgende vraag; kan ik dan de temp op het dak niet mee laten meten en die vanaf de grond wel zodat alle metingen naar "buiten" toe kloppen?
Gebruikersavatar
Door T.J.
#71669
Je kunt in meteobridge de tweede temperatuurmeting primair maken, door in de tab live data de gewenste sensor aan te klikken, als je hovert boven de sensornaam krijg je de melding "click to use th1temp as primary sensor"
Dit geldt dan voor uploads naar weer netwerken.
Verdere info vindt je hier:
http://meteobridge.com/wiki/index.php/Live_Data

Mocht je een site hebben die live data gebruikt, dan zal je sensor th0temp moeten veranderen naar th1temp in de upload tags of indien alleen een temperatuurmeting naar t1temp
Door WeerLeidschendam
#71672
Dank voor je reactie!

Al doende leert men zeggen ze wel eens! Ik zal zeker gaan overwegen om een 6372ov te gaan kopen. Het is zonde als ik mijn station niet gebruik als waar hij bedoeld voor is.

Ja ik heb een website, die draait op Wordpress. Ik weet niet beter dan dat het niet (bijna niet) mogelijk is om daar een weerstation op te laten draaien. Zou het heel graag willen maar daar heb ik denk ik 2 linker handen voor. Ben nu al 3 dagen bezig om de HWA banner er op te krijgen........ :evil: :evil:

Mooie avond!