Ben je nieuw hier op het forum? Dan stellen we het op prijs als je jezelf even wilt voorstellen...
Door hansbuhrs
#71910
Ik ben Hans 53 jaar,
ik ben mij een beetje aan het oriënteren over software en apps om eventueel een eigen website met weer gegevens te maken. ik heb een bresser weerstation
Gebruikersavatar
Door wvdkuil
#71911
hansbuhrs schreef: 19 feb 2020, 18:21 Ik ben Hans 53 jaar,
ik ben mij een beetje aan het oriënteren over software en apps om eventueel een eigen website met weer gegevens te maken. ik heb een bresser weerstation
Welkom, en hier valt veel te lezen.
Vraagje, welk station gebruikt u precies? Bresser is een fabrikant die veel verschillende soorten weerstations heeft gemaakt in de afgelopen jaren.

Wim
Door hansbuhrs
#71912
Dank je,
Is niet zo'n hele dure, maar om mee te beginnen vond ik hem wel interessant
R-7002580 Bresser 5-in-1 WIFI weerstation Gekoppeld aan wunderground en weathercloud

Ik heb 14 jaar op zee gevaren, dus wel dagelijks met het weer bezig geweest. :roll:
Gebruikersavatar
Door wvdkuil
#71913
hansbuhrs schreef: 20 feb 2020, 15:12 Dank je,
Is niet zo'n hele dure, maar om mee te beginnen vond ik hem wel interessant
R-7002580 Bresser 5-in-1 WIFI weerstation Gekoppeld aan wunderground en weathercloud

Ik heb 14 jaar op zee gevaren, dus wel dagelijks met het weer bezig geweest. :roll:
Dat station laadt zelf op naar WeatherUnderground (en WeatherCloud).
Maar het heeft geen aansluiting (USB of netwerk) om lokaal de gegevens op te halen vias een weer-programma.

Er zijn templates voor weer-websites zoals mijn PWS_Dashboard die de gegevens van WU ophalen
Demo met mijn WU-gegevens: https://pwsdashboard.net/pws10/index.php
Je hebt hier alleen web-ruimte voor nodig bij een provider of op een eigen in-huis webserver.

Er zijn ook allerlei programma's, vaak op een Raspberry, die het verkeer naar WeatherUnderground afluisteren of onderscheppen. die kunnen dan die data aan andere weer-programma's doorgeven.

Dus ja, mogelijkheden te over. Variërend van een bouw-pakket compleet waar je eigen pagina's aan toevoegt.
Tot programmeren en aan elkaar knopen van Raspberry en allerlei scripts.
Of beide natuurlijk,

Wim
Gebruikersavatar
Door Toulon7559
#71914
De software beschreven in deze link is zo'n oplossing om 'onderweg' aan de data te komen bij dit soort PWSen:
https://github.com/matthewwall/weewx-interceptor

Is een zgn. 'sniffer' die via een zijdeurtje meekijkt naar de datastroom van het PWS over het LAN naar Internet (WUnderground).
Voor de interface naar HWA vraagt dat dan nog een vertaling naar een file geschikt voor upload naar HWA2.0.
Maar ik meen ergens gezien te hebben dat iemand in dit forum voor zo'n upload-functie al een toepassing met WeeWx heeft.
Wordt daarna voor invullen van het traject PWS>LAN>WeeWX>HWA een kwestie van stukjes software combineren.
Door hansbuhrs
#71915
Dank je, daar moet ik me even goed in verdiepen, had geloof ik beter iets meer uit kunnen geven voor de
BR-7002570 Bresser 6-in-1, maar ja is achter af, :shock:
webruimte is geen probleem dat heb ik al.
Door hansbuhrs
#71916
wvdkuil schreef: 20 feb 2020, 18:30
hansbuhrs schreef: 20 feb 2020, 15:12 Dank je,
Is niet zo'n hele dure, maar om mee te beginnen vond ik hem wel interessant
R-7002580 Bresser 5-in-1 WIFI weerstation Gekoppeld aan wunderground en weathercloud

Ik heb 14 jaar op zee gevaren, dus wel dagelijks met het weer bezig geweest. :roll:
Dat station laadt zelf op naar WeatherUnderground (en WeatherCloud).
Maar het heeft geen aansluiting (USB of netwerk) om lokaal de gegevens op te halen vias een weer-programma.

Er zijn templates voor weer-websites zoals mijn PWS_Dashboard die de gegevens van WU ophalen
Demo met mijn WU-gegevens: https://pwsdashboard.net/pws10/index.php
Je hebt hier alleen web-ruimte voor nodig bij een provider of op een eigen in-huis webserver.

Er zijn ook allerlei programma's, vaak op een Raspberry, die het verkeer naar WeatherUnderground afluisteren of onderscheppen. die kunnen dan die data aan andere weer-programma's doorgeven.

Dus ja, mogelijkheden te over. Variërend van een bouw-pakket compleet waar je eigen pagina's aan toevoegt.
Tot programmeren en aan elkaar knopen van Raspberry en allerlei scripts.
Of beide natuurlijk,

Wim
Mooie overzichtelijke site
Gebruikersavatar
Door Toulon7559
#71917
Direct 'LAN-luisteren' zou wel eens meer een behoefte kunnen gaan worden, als 'korter' alternatief voor de indirecte, lange weg via terugluisteren van WU e.d..
Zo'n 'sniffer'-functie lijkt bijv. ook goed toepasbaar voor o.a. het Tempest-PWS dat binnenkort in distributie gaat komen (en z'n oudere broer Weatherflow): daarom kijk ik ook zelf al met interesse naar die mogelijkheid.
Bij 'LAN-luisteren' nog wel een 'dingetje' dat het interval en het data-protocol mogelijk vastzit aan de upload vanuit het apparaat naar WUnderground.
Door hansbuhrs
#71920
Interessant
Nog een paar weken geduld dan loopt mijn contract af, heb ik alle tijd om mij er goed in te verdiepen.
Gebruikersavatar
Door Toulon7559
#71941
Voor de upload vanuit WeeWX naar HWA vond ik deze oude thread in het forum:
Anonymous @ Weewx en upload naar HWA

Heeft iemand nieuwere ervaringen te melden?