Algemeen forum ontrent de ontwikkelng, design en hosting van weergerelateerde websites (dit laatste om een beetje on topic te blijven)
Gebruikersavatar
Door wvdkuil
#72081
Vanaf het April release worden de navolgende "extra sensors" van uw weerstation ook ondersteund
  • Maximaal 8 temp-hum sensors
  • Maximaal 4 grond-temp-vocht sensors met % of cb
  • 2 bladsensors (alleen Davis?)
  • maximaal 4 AQ sensors, als uitbreiding op de reeds ondersteunde Luftdaten en Purpleair sensor
  • ET (evapotranspiration) voor davis stations
  • Onweersensor van het station, als uitbreiding op de reeds ondersteunde WF en Boltek sensors
Oplaadbestand:
Ik heb besloten de huidige oplaad-bestanden te laten zoals ze nu zijn.
Voor AmbientWeather.net-API , Ecowitt-upload and WL.com-API hoeft er al niets te veranderen omdat ze dergelijke sensors al ondersteunen.

Voor de andere weer-programma's is er 1 nieuw bestand wat met FTP kan worden opgeladen, bij voorkeur iedere 2-5 minuten. Sneller hoeft niet omdat dit (m.u.v. onweer/bliksem) allemaal trage weer-waardes zijn.

Extra blokken:
Er zijn al een aantal nieuwe blokjes geprogrammeerd, maar op basis van gebruikers-ervaringen zullen er zeker snel meer volgen. Redelijk recente test-site https://pws.sluispark.be/

Nog tests nodig:
Gebruikers van WeatherLink, WeatherDisplay, WeatherCat, Meteobridge, Meteohub en Cumulus die dergelijke sensors hebben wil ik vragen het bijgevoegde bestand door hun weer-programma te laten vertalen en mij de resultaten door te geven.
Post bijvoorbeeld een link naar het opgeladen bestand dan kan een ieder de eventuele fouten helpen opzoeken.
Zelf kan ik hier op een appartement niet de 10+ verschillende weer-programma's testen, helaas.

Ander weer-programma's
Voor WsWin, Weewx en anderen zoek ik nog naar de juiste tags.

Elk nadeel heeft zijn voordeel
De lockdown+quarantaine geeft opeens meer tijd om nieuwe zaken toe te voegen,
Met deze oplossing wordt het ook mogelijk om verschillende sensors van verschillende weer-programma's te combineren, om correcties op een bestaande sensor toe te voegen en andere leuke zaken.

Maar in deze moeilijke tijden: aan allen en voor alles
"wees en blijf voorzichtig, niet alleen als u tot een risico-groep hoort".
Zoals we hier in België zeggen "blijf in uw kot en was vaker uw handen"

Wim
Bijlagen
(6.81 KiB) 206 keer gedownload
#72083
Wim.

Ik heb het door jou gemaakte bestand laten verwerken door mijn meteobridge.
Het is te vinden op www.wsnoordbergum.nl/weather2/uploadMB/extra_MB.txt

Ik heb alleen een extra temperatuursensor op klomphoogte en ET.

Het bestand wordt elke 2 minuten ververst.
#72093
Wim,

Ik heb zowel voor de Meteobridge als voor Weatherlink de files aangemaakt voor een 2e Davis temp/hum station en een Soil/Leaf station.
De resultaten staan tijdelijk hier:
Meteobridge: www.weerstation-heinenoord.nl/PWS_extra ... mb-wsh.txt
Weatherlink: : www.weerstation-heinenoord.nl/PWS_extra ... wl-wsh.htm

Meteobridge heeft het 2e temp/hum station op "th2" gezet. Als "th3" heb ik "thb0" gekoppeld, de interne temp/hum meting. Het Soil/Leaf station is als "th10 -13" door de MB opgenomen, ik heb de template daar op aangepast.

Weatherlink geeft ook de 2e Leaf/temp meting door, dus die heb ik in de template ook weer aangezet.
Tenslotte nog een kleine afwijking in het WL template gevonden: "<!--dailyEt-->|!" heeft er een spatie voor staan.

Als ik nog iets meer kan doen, dan hoor ik dat graag!

Mvg, Peter
#72095
Ws Heinenoord schreef: 18 apr 2020, 23:51 Wim,

Ik heb zowel voor de Meteobridge als voor Weatherlink de files aangemaakt voor een 2e Davis temp/hum station en een Soil/Leaf station.
De resultaten staan tijdelijk hier:
Meteobridge: www.weerstation-heinenoord.nl/PWS_extra ... mb-wsh.txt
Weatherlink: : www.weerstation-heinenoord.nl/PWS_extra ... wl-wsh.htm

Meteobridge heeft het 2e temp/hum station op "th2" gezet. Als "th3" heb ik "thb0" gekoppeld, de interne temp/hum meting. Het Soil/Leaf station is als "th10 -13" door de MB opgenomen, ik heb de template daar op aangepast.

Weatherlink geeft ook de 2e Leaf/temp meting door, dus die heb ik in de template ook weer aangezet.
Tenslotte nog een kleine afwijking in het WL template gevonden: "<!--dailyEt-->|!" heeft er een spatie voor staan.

Als ik nog iets meer kan doen, dan hoor ik dat graag!

Mvg, Peter
Hallo Peter,
Wel heel verschillende uitkomsten. Ik hoop er met wat extra testen uit te komen.

De Meteobridge, is dat er een met een Meteostick of een Pro-RED? Ik zie geen "Davis-forecast" en geen ET-waardes.

WeatherLink heeft maar 1 extra temp-hum-sensor, jij noemt het een 2e temp-humsensor, maar ik neem nu even aan dat het de 1e EXTRA sensor is?
Normaal is bij MB th0 de ISS sensor en th1 de eerste EXTRA TH sensor.
Bij weatherlink Temperature2 de 1e extra sensor

Vreemd dat Weatherlink geen leaf temps door geeft. Dat zou toch moeten.

Vriendelijk bedankt,

Wim
Bijlagen
compare MB WL.png
compare MB WL.png (390.27 KiB) 3709 keer bekeken
#72097
Beste Wim,

Inderdaad gebruik ik een MB Pro die de data direct van de Davis stations ontvangt. Er zit geen Envoy tussen, dus ET en voorspellingen ontbreken***.
Ook heb ik maar 1 Extra temp/hum sensor. Ik telde de ISS als eerste station, sorry voor de verwarring.
De MB maakt de verwarring nog groter om dat die het extra station als "th2" weergeeft. "th1" is niet bezet. Ik weet niet waarom "th1" wordt overgeslagen.
Bij Weatherlink ontbreekt "LeafTemp1" denk ik omdat het een volbezet station is. Dan wordt de tempsensor gebruikt voor bodem temperatuur en als "SoilTemp1" weergegeven.

Tot zover, als ik meer kan doen, laat het weten.

Mvg, Peter

PS *** als je nog geschikte formules weet om ET zelf uit te rekenen in PHP, dan hou ik mij aanbevolen ! Ik heb wel een FAO rapport gevonden, maar dat is 326 pagina's (te) zware kost voor me.
#72098
Ws Heinenoord schreef: 19 apr 2020, 15:18 Beste Wim,
. . . ingekort . . .
Mvg, Peter
PS *** als je nog geschikte formules weet om ET zelf uit te rekenen in PHP, dan hou ik mij aanbevolen ! Ik heb wel een FAO rapport gevonden, maar dat is 326 pagina's (te) zware kost voor me.
Helaas zijn er meerdere waardes die allen in een Davis-console of Envoy (=console zonder glas-scherm) worden berekend.

Daar is dit document #28 voor gemaakt door Davis. Pagina 15 - 18 beschrijft ET, maar of dit leesbaar is?
https://www.davisinstruments.com/produc ... iables.pdf

Succes, Wim
#72099
We raken aardig off-topic met de discussie over het berekenen van ET. Het Davis AN-26 document geeft indrukwekkende formules, maar beschrijft niet hoe de netto zonnewarmte wordt berekend. Daar liep ik al eerder op vast. Vandaar de vraag naar suggesties.
Als ik er uit ben, zal ik een apart topic starten.

Mvg, Peter
#72100
In deze tijd van neerslagtekorten is ET een gewilde extra sensorwaarde.
We hebben ongewild wel meer tijd beschikbaar dan voordien, maar zelf berekenen van ET-waarden is zware kost.

Diverse weerprogramma's (o.a. WsWin) hebben al langere tijd een ET-berekenfunctie, maar online uitgifte naar buiten is een andere zaak. Heeft voordeel dat de ET-rekenfunctie waarschijnlijk geen kinderziekten meer heeft.
Wel geen inzicht hoe zij bij de uitkomsten komen, maar dan zeker sneller om te proberen aan het eind van de dag uit die programma's de dagelijkse ET-waarden op te pakken:
een ander soort uitzoekwerk om die info als extra sensor naar je toe te krijgen .......