Algemeen forum ontrent de ontwikkelng, design en hosting van weergerelateerde websites (dit laatste om een beetje on topic te blijven)
#72756
Goedenavond mensen, ik gebruik op dit moment een klein php-scriptje om het algemene weerbericht van het KNMI op mijn website te tonen (alhoewel de informatie sowieso openbaar is, heb ik toch maar toestemming van het KNMI gevraagd en gekregen).
Dat werkt goed, maar het bericht wordt door verschillende personen gemaakt en soms vergeet er een de afsluiter (Bron: KNMI) toe te voegen aan het bericht en dan werkt mijn script (dat daar naar zoekt) niet meer :)

Als je XML zou gebruiken, dan heb je geen last van afwijkende code, maar ik heb te weinig kennis van xml.
Het gaat mij alleen om de korte beschrijving en de verwachting zelf.
Is er iemand die het weerbericht ftp://ftp.knmi.nl/pub_weerberichten/bas ... chting.xml via xml op zijn of haar website toont en welk script gebruik je daar dan voor?

Alvast bedankt voor je reactie 👍
#72757
Wat stom, vind de oplossing in mijn eigen archief :?
Deel 'm maar even, mocht iemand anders dit ook zoeken:
Code: Selecteer alles
<? 
setlocale(LC_ALL, 'nl_NL.ISO_8859-1'); 
 
if (file_exists('ftp://ftp.knmi.nl/pub_weerberichten/basisverwachting.xml')) 
   {$xmlo = simplexml_load_file('ftp://ftp.knmi.nl/pub_weerberichten/basisverwachting.xml'); 
        
 
        
        $top = $xmlo->xpath("//field_content"); 
        echo "<b>", $top[0],"</b><br /><br />"; 
        echo $top[2]," "; 
        $tijd = $xmlo->xpath("//report_dtg_issued"); echo "<font color=lightgray>", strftime("%H:%M", strtotime($tijd[0]))," uur</font>"; 
} 
?>
#72758
;) Er zijn meer wegen die naar de teksten van KNMI leiden.
Voor mijn website gebruik ik voor dit stuk geen XML-info als input, maar een JSON-file van weerlive.nl (ook KNMI).
Als ingang in een python-script de volgende regel [met uiteraard aangepaste invulling voor api_key en coord]
Code: Selecteer alles
result=os.capture('curl -s "http://weerlive.nl/api/json-data-10min.php?key='..api_key..'&locatie='..coord..'"')
Na de curl-aanroep vang ik de JSON-file via lokale functie os.capture
Resultaat na extractie & herschikking van geselecteerde velden in een txt-file:
zie de hoofdlijn-verwachting op http://www.vannwnhzn.nl/PV_Meteo.html#33
#72969
In de JSON-file genoemd in het voorgaande bericht zit ook een veld 'alarm' dat waarde 0 of 1 kan hebben.
Als het 1 is (zoals afgelopen zondag/maandag), dan komt in de JSON-file onderaan een extra veld 'alarmtxt' tevoorschijn met de weeralarm-tekst.
Heb geprobeerd die alarmtekst te extraheren naar een txt-file, maar helaas mislukt
[en :( nu niet meer alarm=1 om verder te testen]
.
Heeft iemand een script waarmee dat wel beproefd lukt (om ;) een volgende keer klaar te staan voor uitlezing & vertoning)?

15April2022:
Recent als nevenproduct uitgewerkt bij het maken van de HWAFeed voor Terschelling, Vlieland en Schiermonnikoog.
Oplossing: alarm=0 is trigger voor een defaulttekst.