Discussie forum over het weer, weerbericht, vooruitzichten etc
#72920
Eindelijk na vele kwakkeljaren lijkt het erop dat koning winter zich van zijn beste kant laat zien!
Volgens de voorspellingen en de voorspellers, stormachtige wind kracht 7-8 en op de wadden zelfs kracht 9!
Dit alles met matige sneeuw beginnend op zaterdagmiddag t/m zondag.
Duinvorming is niet uitgesloten!
Ben wel benieuwd of zich situaties gaan voordoen ala 1979....
Ook volgende week volop winters met matige en misschien wel strenge vorst.
In ieder geval voor regio Friesland voorpeld.

Wat zijn jullie verwachtingen en ervaringen de komende tijd?

Zet het op het forum.
#72931
Voor zoiets zeldzaams als deze sneeuw maak je geen sensor die toch 99,9% van de tijd niets doet.
In Twente wil het wel eens (soms zelfs hevig) overstromen, maar niet waar ik woon, dus waterhoogte-meting is geen alternatieve tijdvulling.
Even improviseren met beschikbare middelen:
- versie 0.0 was een rotanstok met per 10 cm een ring van isolatieband [te iel & onstabiel bevonden]
- versie 0.1 kon ik alleen met moeite aflezen vanuit huis met een verrekijker
- versie 0.2 is op afstand eenvoudiger met het blote oog te doen.
.
IMG_20210207_Sneeuw2a [640x480].jpg
Sneeuwmeter 0.1
IMG_20210207_Sneeuw2a [640x480].jpg (86.89 KiB) 9309 keer bekeken
IMG_20210207_Detail2a [640x480].jpg
Sneeuwmeter 0.1_Detail
IMG_20210207_Detail2a [640x480].jpg (40.91 KiB) 9309 keer bekeken
IMG_20210207_Sneeuw3a [640x480].jpg
Sneeuwmeter 0.2
IMG_20210207_Sneeuw3a [640x480].jpg (86.02 KiB) 9309 keer bekeken
.
;-) Alleen moet de waarnemer met deze stuivende sneeuw zijn 'meettolerantie' wel bijsturen, vanwege o.a. 'stuifkommetjes' en 'sneeuwduintjes' ..........

Wijziging 07Feb2021:
Versie 0.0 alsnog ingevoegd en tekst o.a. daarop aangepast.
#72933
Toulon7559 schreef: 07 feb 2021, 12:53 ... Alleen moet de waarnemer met deze stuivende sneeuw zijn 'meettolerantie' wel bijsturen, vanwege o.a. 'stuifkommetjes' en 'sneeuwduintjes' ..........

Wijziging 07Feb2021:
Versie 0.0 alsnog ingevoegd en tekst o.a. daarop aangepast.
Ik heb hier ook over na zitten denken. Gezien de wind heb ik er uiteindelijk maar voor gekozen om op meerdere plaatsen een meetlat in de sneeuw te steken, en dan het gemiddelde te nemen.

Nu we het er toch over hebben: hoeveel sneeuw ligt er bij de andere waarnemers? Het KNMI kaartje [url]https://www.knmi.nl/nederland-nu/weer/a ... r/extremen[/url ]lijkt me nog niet bijgewerkt. Ik meet hier in Son en Breugel 10cm.

Jos
#72934
;-) Soms leidt dit soort omstandigheden tot ontdekkingen .......
.
Had de laatste dagen al met verwondering naar de uitkomsten zitten kijken voor de 2 T&H-sensoren WS7000P25:
- zonder sneeuw meestal nagenoeg gelijke T&H in zowel WsWin als Domoticz
- nu in WsWin 'hoogste[150cm]' -6C en 'laagste[010cm]' -3,5C
- in Domoticz omgekeerd.
.
Denk je aan een sensorstoring totdat je naar buiten kijkt en ziet dat de laagste sensor in zijn Davis-behuizing helemaal onder een sneeuwduin zit.
Dus niets mis met WsWin, maar geen oplossing voor de meting van de laagste T&H-sensor, want waait zo weer onder.
'Conservatisme' loont:
i.v.m. goed testen vóór toepassing (nog) heel weinig gebruik in Domoticz van de op zich betere SHT31-meetwaarden uit WS7000P25.
In Domoticz nu met een omwisseling de dataverwerking eenvoudig rechtgetrokken zonder consequenties.
.
Blijven vraagtekens, want Buienradar_ Temp010cm geeft ook een lokale waarde van -3,5C, terwijl voor een onbesneeuwde sensor gevoelsmatig een lagere waarde zou moeten gelden [?]

09Feb2021:
In 2e alinea onderste 2 zinnen omgewisseld & aangepast voor logischer volgorde.
#72935
Jos,

Werk hier op een vergelijkbare manier, want met deze wind geen egale sneeuwvlakken.
.
Er staan om het huis nu verspreid een stel rotan-staken met markeerringen ~ 'sneeuwmeter_0.0',
terwijl de 'sneeuwmeter_0.2' als hoofdmaat dient.
Tevens kijken bij de buren in de tuin hoe hoog de sneeuw daar ligt, en op het gemeente-gras 'mobiel peilen' met een gemarkeerd rotanstokje.
En daarna ruwweg middelen.

Anton
#72957
Snapshot uit Twente als aanvulling op de 'normale' upload ....
.
Onbewolkt, windstil en 1040 hPa (stijgend): dan wordt het wel koud.
Vanochtend 08:00uur, een TFA_Nexus op +20cm, pal boven de sneeuw => -16C
Een oude WS7000-25 op +50cm aan de rand van het gazon gaat nog enkele graden dieper, maar dat lijkt me ongeloofwaardig.
De thermometers op 'normaal-hoogte' en daarboven melden tussen -11C en -14C.
Invloed van bebouwing lijkt daarbij merkbaar, want de thermometers achter in de tuin enkele graden lager t.o.v. de thermometers dicht bij huis.
.
Onder de sneeuw op -10cm in de grond is het +0,4C.
#72959
Vanmorgen hier op klomphoogte een minimum van -11,7 graden.
Op 150cm hoogte minimum van -9,9 graden.
Dit is de laagste temperatuur dit jaar gemeten hier.
Vannacht nog matige vorst en dan alweer oplopende temperaturen de komende dagen, het einde van deze mooie winterperiode is in zicht.
Een periode met van alles wat, sneeuw, harde (storm) wind, sneeuwduinen en natuurlijk ijspret.
Het is lang geleden dat wij een dergelijke periode gehad hebben hier in Friesland.
Dit stralende weer van vandaag is ook echt een topdag voor de zonne-energie collectoren!
Morgen de nodige kWh maar weer meepakken.