Discussie forum over Cumulus software. Voor vragen, specificaties, ervaringen etc..
Gebruikersavatar
Door pdw112
#73735
Hi,

Na 12 jaar heeft mijn oude station van tfa het begeven.
Nu zou ik graag een davis 6152eu aanschaffen maar ik kan nergens vinden hoe ik die met cumulus moet koppelen.
Dacht eerst de datalogger met ip te kopen maar die is niet meer verkrijgbaar.
Een datalogger met usb is geen optie want dan moet ik een usb kabel gebruiken van meer dan 5 meter
Zag nog de davis 6100 maar of die samenwerkt met cumulus.

Heeft 1 van jullie een optie die ik zou kunnen gaan gebruiken.

Gr,
Arnaut
Gebruikersavatar
Door T.J.
#73736
Ik gebruik de meteobridge nano sd versie soms met Cumulus op mijn pc.
Je kunt hiermee cumulus via tcp/ip verbinden via poort 22222 en het ip adres van de meteobridge
Werkt perfect
Ook een gewone meteobridge icm met een usb logger kan hetzelfde.
Aangezien de nano sd een lokale opslag heeft op de SD kaart heb ik hiervoor gekozen.
Je kunt dan Cumulus via het lokale netwerk verbinden met je console, geen kabels nodig.
Bijlagen
Schermafbeelding 2021-12-29 222600.png
Schermafbeelding 2021-12-29 222600.png (91.95 KiB) 4284 keer bekeken
Gebruikersavatar
Door pdw112
#73737
thanks dan gaat het dus waarschijnlijk de meteobridge nano sd worden.

Onze leveracier uit zoetermeer heeft geen idee of de meteobridge met cumulus gaat werken en zegt dat de binnen temp hoger wordt als de nano in de console zit omdat deze warm wordt.
Gebruikersavatar
Door T.J.
#73740
Het warmer worden is zeker het geval, u kunt er echter een correctie op de binnentemperatuur toepassen.
Wel handig om de meteobridge een vast IP adres toe te wijzen in de router.

Succes met uw nieuwe weerstation.

PS.

Wel even op letten dat uw voeding voor de console minstens 1A kan leveren, de standaard voeding is ontoereikend om de Nano SD van genoeg power te voorzien, kans op uitval!
Ik heb er een andere bij moeten kopen, mijn station is van 2016 en de standaard adapter was 500mA als ik het goed heb....
Kan zijn dat de huidige netstroom adapter welke bij de Davis geleverd worden wel de juiste is, even navragen.
Gebruikersavatar
Door pdw112
#73781
inmiddels draait de nano met cumulusmx.
Alleen loopt de nano nog regelmatig vast en wil dan niets meer versturen.
Kan hem dan nog wel bereiken maar hij leest geen data meer van de console.
Moet dan weer naar station en dan niets veranderen en op bewaren klikken.
Dan start de logger opnieuw en dan wordt de data weer verkregen.

Maar een ander probleem is ook dat als de nano opnieuw opstart het regelmatig voorkomt dat hij geen verbinding meer maakt met de wifi en ik eerst weer verbinding moet maken met het eigen nano netwerk om eerst weer een en ander te bevestigen.
Gebruikersavatar
Door T.J.
#73782
Ik heb dat probleem met slechte wifi ook gehad en heb door de slechte ervaring van mijn ziggo router, een eigen nieuw routersysteem aangeschaft, sindsdien geen probleem meer gehad.
Mocht de nano SD zijn netwerkverbinding verliezen dan maakt als alles goed gaat hij vanzelf weer verbinding.
Een en ander is ook te lezen in tabblad logging van de meteobridge.
Belangrijk is dat de voeding van de console voldoende stroomsterkte kan leveren.
Als dat niet het geval is dan is random uitval ook het geval.
Ook het niet voldoende aandrukken van de Nano in de connector van de console kan problemen geven,even checken.
Gebruikersavatar
Door Toulon7559
#73783
Hoofdrouter vervangen door een uitvoering met betere wifi-dekking is zeker een oplossing.
Nog een tip voor betere wifi, door uitbreiding van de dekking:
- zet een extra, bekabeld WiFi-toegangspunt in de buurt van je meteo-opstelling en verbindt dat toegangspunt via kabel of via powerline met de ethernetswitch in/bij je hoofdrouter.
Dan is het 'laatste stukje' draadloze verbinding via wifi naar je meteo-opstelling veel korter geworden, en daarmee robuust(er).
Een draadloze wifi-repeater als overbrugging tussen je hoofdrouter en de meteo-opstelling is wel eenvoudiger, maar is minder betrouwbaar dan kabel en vermindert principieel de capaciteit van je wifi-netwerk.
Als je dat extra toegangspunt instelt op dezelfde LAN-SSID als de wifi van je hoofdrouter, dan is wifi-gebruik het eenvoudigst voor alle gebruikers.
Gebruikersavatar
Door pdw112
#73784
Een extra wifi had ik gisteren geprobeerd wel zonder kabel want dan moet ik gaten boren in de vloer.
Maar dan heb ik weer het probleem dat op een een of andere manier mijn tv via internet niet meer werkt.

Kan het nog proberen met een powerline.

Andere router kan maar ik heb al een goede fritzbox met goede wifi.

Afstand van nano tot router is maar 4 meter.
Volgens de leverancier van het station leveren ze alle stations met een 1000ma adaptor.

Als het met het wifi punt niet lukt zag ik nog een optie in de nano van een gain aanzetten.
Gebruikersavatar
Door Toulon7559
#73785
4m Luchtlijnafstand zou geen wifi-probleem mogen geven, zeker met een goed merk wifi-router,
maar :cry: met draadloze verbindingen kun je van alles meemaken ......

[Regel2 van je bericht: is die internetverbinding naar je TV draadloos (=wifi) of via ethernetkabel?
En is dat de internetverbinding van de hoofdrouter naar je TV of naar de decoder?
Gebruik je in je netwerk DHCP (= hoofdrouter deelt de IP-adressen uit) of vast ingestelde IP-adressen?]
Gebruikersavatar
Door pdw112
#73786
De tv ontvanger zit met kabel direct in fritzbox.
Dhcp is vanuit fritzbox.
Nano krijgt dhcp vanuit fritzbox en in de fritzbox heb ik aangegeven dat dat ip altijd voor de nano is.