Discussie forum met vragen over TFA, Nexus, Mebus, Irox en Honeywell
weerstations, specificaties, ervaringen etc..
Door Boutje
#8265
Hallo allemaal,
Afgelopen vrijdag arriveerde mijn eerste weerstation, de NX Pro . Voor een beginner leek me dat wel wat. Echter....ik heb er nu een weekend stoeien op zitten....en ben er eigenlijk al wel klaar mee,...jammer genoeg.
Want het lijkt me best leuk,...alleen niet op deze manier!
Dit heb ik geprobeerd:
Installeren op een P4 2400 met Windows Xp, usb 1....niets...ook niet met hub en externe voeding. Foutmelding ; "usb cable not connected" . :(
Dan maar op een laptop, 1,5 oud Windows Vista, 4 x usb 2.0 ..zelfde foutmelding. :angry: De laatste pc dan,..een desktop DualCore, 8 maanden oud, usb 2.0....en hopla...software draait. Maar dan het gevreesde....veelvuldig uitvallen van de verbinding van de sensor van temp/hum. In twee dagen al wel een keer of zes. Alle posities al gehad,....van kanaal 1 tot kanaal 5. Ook alle posities in de tuin al gezien....en geloof me....ik ben geen tuinfan,...zeker niet met deze temperaturen!! :angry: Om even een indruk te geven, de afstand tussen de sensor en het station bedraagt niet meer als hooguit 8 meter, met daartussen enkel en alleen maar "enkel glas"!
Maar ook de tijdsaanduiding wilden niet automatisch op komen. Station verplaats,...noem maar op! Vanavond gebeurde het dan eindelijk...na de zoveelste reset van het station en opstart van pc en een andere locatie van het station....voor het eerst dat de klok zichzelf instelt !:) Yes...mischien dan....:unsure:

Maar nee...niets is minder waar, op de twee aangesloten sensors plotseling wel hele rare temperaturem...-30 en
-100...lekkere hobby! :ohmy:
Ook valt nu de luchtdruk spontaan weg,...maar ook de windmeter wilde totaal niet meer. Baterijen zijn uiteraard gecontroleerd, zoals ook de aansluiting. Kweet het niet meer...dit is zo niet leuk meer. Ik geef het niet zo maar 1, 2 ,3 op als het om pc`s gaat, maar nu ......:S

De afstand tussen windmeter en station is de grootste (vrij)...hooguit een meter of twaalf, dat moet toch te doen zijn ?

Ook valt het mij op dat de data best wat verschilt. Tussen het weerstation van St. Hubert en Grave zit zomaar een graad of drie a vier verschil. Ook luchtruk wijkt af, alhoewel ik niet weet hoeveel daar in zou mogen zitten. Nu actueel is 1023,4 , in St. Hubert 1024 en in Grave 1025 hPa . St. Hubert en Grave liggen hier op een steenworp afstand.

Heb ik een maandagochtend toestel,...of gewoon " bad luck " ! :unsure:
Of toch moeten doorsparen met mijn varkentje ?;)

Grt.
Bo
Door petergroeneveld
#8267
Hoi Bo,

Probeer de problemen eens op een rijtje te zetten. De software die moet goed werken anders heeft het weinig zin om verder te gaan. Ook kun je met dit weer overwegen om alles binnen uit te testen om te zien of je NX Pro oke is. Heb zelf geen NX Pro, maar als hij in huis ook raar doet dan zou ik contact opnemen met de leverancier.

Succes.
Door jorissynaeve
#8268
Probeer anders eens je console op een andere plaats te zetten.
De problemen met de sensors zijn meestal niet het gevolg van een verkeerde plaatsing van de sensors maar van de console.
Nu ja, jij doet niets verkeerd, er is gewoon heel veel interferentie blijkbaar met de signalen en de USB-kabel.
Heb je alles al uitgetest zonder USB-kabel er in. Doe dit 24uur en als er dan problemen zijn na 1 of 2 keer proberen, is er een fout vermoedelijk in het station zelf en zou ik hem terug doen.
Indien dat werkt, kan je je station verbinden met je vaste computer en dan systematisch de beste positie gaan zoeken voor je console. Dit kan van gewoon een kwart draai van je console tot een meter verplaatsen. Liefst zo ver mogelijk weg van je pc. Indien je na allerlei mogelijk posities ziet dat het niet help, ook je station terug doen.

Ik weet niet maar zou het kunnen dat USB1 niet ondersteund wordt? En dat Vista misschien niet ondersteund wordt (hetgeen mij zou verbazen). Want ik veronderstel dat dat de 2 redenen zijn waarom het niet op de 2 voorgaande pc's werkt.

Ikzelf een gewone nexus en al een half jaar geen problemen meer mee gehad. Daarvoor 2-maandelijks eens enkele dagen maar dat was meestal omdat ik het weerstation verdraaid had en terug verkeerd gepositioneerd had.
De barometer kan niet goed tegen statische electriciteit. Dus als het koud weer is en ik trek mijn trui uit (al is het op anderhalve meter van de console), dan komt er op de barometer streepjes. Na enkele seconden is dit wel terug ok maar meestal geeft die toch een iets andere waarde dan.

Veel succes alvast.
Door osjohn
#8269
Je moet wel eerst de software installeren voordat je kontact maakt met je USB.

John
Door Christian
#8270
Veel (beginnende) weerstations hebben al gestoeid met de NX Pro, en wordt tegenwoordig amper meer echt "aangeraden" als het een aansluiting met de PC betreft. Ik zou contact opnemen met de leverancier.
Door etab
#8276
Zorg ervoor dat de kabel vrij is van nabijheid van andere kabels. Daar zijn ze erg gevoelig voor.
En staat hij niet op Fahrenheid?
Door Boutje
#8289
osjohn schrijft:
Je moet wel eerst de software installeren voordat je kontact maakt met je USB.

John


Hoi John,...dit is uiteraard gedaan,..echter zonder resultaat. Gisteravond ging alles mis, belachelijke temperatuen zoals - 100 C . Hij staat gewoon op graden celsius !

Vanmiddag de pc opgestart,....wordt het station niet meer herkend....ook bij de derde pc kwam de foutmelding "usb cable not connected" !

Wordt je weerstation herkend in Windows Vista of Xp? Of zet apparaatbeheer er een vreemde term neer zoals HID-usb ? Wat staat er bij jullie zoal in je systeem?
Door Boutje
#8290
Christian schrijft:
Veel (beginnende) weerstations hebben al gestoeid met de NX Pro, en wordt tegenwoordig amper meer echt "aangeraden" als het een aansluiting met de PC betreft. Ik zou contact opnemen met de leverancier.


Dat hebben we dus ook gedaan. Vrijdag word deze keurig omgeruild voor een ander merk weerstation,...wel wat duurde als gepland, maar het zou wel een hele verbetering worden.

Grt
Bo