Discussie forum met vragen over Oregon Scientific weerstations, specificaties, ervaringen etc..
Door Boutje
#8509
Enkele dagen geleden mijn eerste weerstation gekocht, de TFA Nexus Pro. Maar na een weekend stoeien, bleek het toestel niet goed. Noem maar op en het ging fout! Contact gehad met de leverancier, en deze gaf mij alle keus..tot aan mijn geld terug, maar zo snel opgeven wilde ik nou ook weer niet! We gingen na duidelijke uitleg en vergelijkingen, met een Oregon Scientific WMR200 naar huis.
Sinds drie dagen dagen draait het toestel nu continu, en sinds gisteren ook werkzaam op de pc....waar ik de sensors of het weerstation maar neer zet! :)
Alles staat nu in de proefopstelling, sensor in de schuur, sensor in de tuin, onder het afdak, op 175 cm hoogte(uit de schaduw) en mijn windmeter staat mooi boven de schuur uit te draaien, afgesteld op het noorden, wel niet op 10 meter hoogte, maar wel behoorlijk vrij en vol in de wind!

Geen uitval, geen rare dingen....lijkt leuk te worden.

Toch nog een paar beginnersvragen :

Er draait nu de software Weather Display Ver. 10.37f(basic version). Doordat dit shareware is kun je, denk ik, het beeld niet groot maken, waardoor het voor een beginner wel erg veel info is ineens !! Ik kan ook mijn tweede sensor niet direct zichtbaar maken( zo lijkt het). Is er een ander softwarepakket dat jullie kunnen aanraden om eens te proberen? Voorkeur gaat uit van een nederlandse versie, maar is geen verplichting.
Hoeft ook niet op dezelfde pc te draaien. Is er een ander programma wat met de WMR200 werkt?

In Weather Display staat een waarde "Wet Bulb"...is dat hetzelfde als een meting met de "natte bol vochtigheidsmeter" ? ( twee in een huis geplaatste thermometers? )

Welke afwijking is een normale afwijking? Aangezien dit nieuwe stof is...het volgende voorbeeld:
Weerstation St. Hubert = 1007 hPa
Weerstation Grave = 1010 hPa
Beide stations op ongeveer 12 kilometer afstand,...hier geeft ie 1008hPa aan. Mij maakt het niet zoveel uit hoor,.....nog niet, maar waarom dat verschil? Foutieve instellingen??

Hopelijk hebben jullie hier wat op!

Met vriendelijke groeten
Bo
Door wvelkers
#8974
Hallo Bo,

WeatherDisplay Basic wordt bij de WMR-200 standaard geleverd. Zelf gebruik ik de Full version van WeatherDisplay, en die is ongelooflijk uitgebreid. Je kan een trial versie op www.weatherdisplay.com gratis downloaden. Het scherm blijft ook in de volledige versie niet schermvullend, maar voor mij is dat niet hinderlijk. ; Virtual Weatherstation' is ook een goed pakket, en iets gemakkelijker in te stellen. Maar als je eenmaal WeatherDisplay door hebt, wil je niet meer anders. De wet bulb temp is inderdaad de natte bol temperatuur.

Groeten Wieger
Door duck1966
#8979
voor je 2de temp sensor moet je naar setup dan advanced/misc settings
daar ga je naar temp/hum/extratemp
daar een 1 zetten bij extra sensor daar onder heb ik bij new soil label to use 10 cm neergezet kan ook iets anders maar niet te lang en dan set doen
ook bij extra temp sensor heb ik 10 cm staan
hoop dat het je lukt
groetjes ronald boekensteijn
weerstationteraar